معنی فارسی هشتم درس دوم خوب جهان را ببین! صورتگر ماهر + آرایه های ادبی و کلمات
ادبیات فارسی نه تنها دربردارنده واژهها و زیباییهای زبانی است، بلکه بستری برای درک عمیقتر خلقت، طبیعت و آفریدههای خداوند نیز فراهم میآورد. در درس دوم کتاب فارسی پایه هشتم با نام «خوب جهان را ببین»، نویسنده ما را دعوت میکند تا با نگاهی تازه و دقیقتر به شگفتیهای آفرینش بنگریم و عظمت خدای یکتا را در تکتک موجودات درک کنیم. در این مقاله، به بررسی معنی، آرایههای ادبی و واژگان کلیدی این درس خواهیم پرداخت.
معنی درس دوم فارسی هشتم
🔵 بند دوم – صفحه ۱۷
متن کتاب:
از شگفتیهای آفرینش خالق بیهمتا، اسرار پیچیده حکیمانه در آفریدن خفاشان است.
معنی:
از شگفتیهای کار خداوند بیمانند، رازهای پیچیدهای است که با دانایی فراوان در آفرینش خفاشها قرار داده است.
آرایه ادبی:
-
خفاش: نماد کسانی است که چشم حقیقتبین ندارند و در تاریکی جهل زندگی میکنند.
متن کتاب:
روشنی روز که همه چیز را میگشاید، چشمانشان را میبندد؛
معنی بازنویسیشده:
هنگامی که روز فرا میرسد و همهچیز را روشن میکند، خفاشها چشمهایشان را میبندند.
آرایه ادبی:
-
تضاد: گشاید / میبندد
متن کتاب:
پس او در روز پلکها را بر سیاهی دیدهها میاندازد و شب را چونان چراغی برمیگزیند تا در پرتو تاریکی آن، روزی خود را جستوجو کند.
معنی:
خفاش در روز چشمهایش را روی تاریکی میبندد و شب را مثل چراغی انتخاب میکند تا در نور همان تاریکی، به دنبال غذا بگردد.
آرایههای ادبی:
-
تشبیه: شب را مثل چراغی
-
متناقضنما (پارادوکس): پرتو تاریکی
🔵 بند سوم – صفحه ۱۷
متن کتاب:
پروردگار، بالهایی برای پرواز آنها آفرید، این بالها همانند لالههای گوشاند؛
معنی:
خداوند برای پرواز خفاشها، بالهایی آفرید که شبیه به گوش انسان هستند.
آرایه ادبی:
-
تشبیه: بالها همانند لالههای گوشاند
🔵 بند دوم – صفحه ۱۸
متن کتاب:
اکنون اگر میخواهی، در مورد شگفتی آفرینش ملخ، سخن بگو که خدا برای او دو چشم سرخ و دو حدقه، چونان ماه تابان آفرید.
معنی بازنویسیشده:
حالا اگر بخواهی دربارهی شگفتیهای خلقت ملخ بگویی، باید بدانی که خدا دو چشم سرخ و دو گودی مانند ماه درخشان برایش آفریده است.
آرایه ادبی:
-
تشبیه: حدقهها مانند ماه تابان
متن کتاب:
ملخ، حواسی نیرومند و دو دندان پیشین دارد که گیاهان را میچیند و دو پای داس مانند که اشیا را برمیدارد.
معنی:
ملخ حواس قوی و دو دندان جلویی دارد که با آن گیاهها را میبُرد و دو پای خمیده شبیه داس دارد که با آن چیزها را برمیدارد.
آرایه ادبی:
-
تشبیه: پاهای داس مانند
متن کتاب:
اگر همه با هم یکی شوند، ملخها با قدرت وارد مزارع میشوند و هرچه بخواهند میخورند؛
معنی بازنویسیشده:
اگر همهشان با هم همراه شوند، با قدرت به سراغ زمینهای کشاورزی میروند و هرچه دلشان بخواهد، میخورند.
آرایه ادبی:
-
قید نیرومندانه: تأکید بر شدت و قدرت حرکت
🔵 خط اول – صفحه ۱۹
متن کتاب:
آن را چونان چتری گشوده است که طاووس آن را بر سر خود سایبان میسازد؛ گویی بادبان کشتی است که ناخدا آن را برافراشته است…
معنی:
دم طاووس مانند چتری باز شده که خودش آن را بهصورت سایهبان بر سر گرفته، انگار بادبان کشتی است که ناخدا آن را بالا کشیده است…
آرایههای ادبی:
-
تشبیههای پیدرپی: دم مانند چتر، سایبان، بادبان
-
استعاره: ناخدا = طاووس
ادامه متن:
اگر رنگهای پرهای طاووس را به روییدنیهای زمین تشبیه کنی، میگویی: «دستهگلی است که از شکوفههای رنگارنگ بهار درست شده»، و اگر آن را به پارچههای زیبا همانند کنی، مثل پارچههای نقشدار چشمنواز است.
معنی:
اگر رنگهای دم طاووس را با گیاهان زمین مقایسه کنیم، شبیه دستهگلی است از شکوفههای رنگارنگ بهاری؛ و اگر آن را با لباسهای خوشرنگ مقایسه کنیم، مثل پارچههایی با طرحهای زیبا و دلنشین است.
آرایههای ادبی:
-
تشبیههای متنوع: پرها شبیه گل، شبیه پارچه
-
تکرار زیبای تصاویر بصری
متن کتاب:
پرهای طاووس، چونان برگ خزاندیده، میریزد و دوباره میروید تا دیگر بار…
معنی:
پرهای طاووس مثل برگهای پاییزی میریزد و دوباره رشد میکند تا بار دیگر جلوهگر شود…
آرایه ادبی:
-
تشبیه: پرهای طاووس = برگهای خزاندیده
-
ترکیب اضافی مقلوب: «دیگر بار» = بار دیگر
معنی شعر «صورتگر ماهر» صفحه ۲۰
۱- راستی را کس نمیداند که در فصل بهار از کجا گردد پدیدار، این همه نقش و نگار؟
معنی:
واقعاً کسی نمیداند که در فصل بهار، این همه زیبایی و رنگهای متنوع از کجا به وجود میآیند.
آرایههای ادبی:
-
قید: «راستی را»
-
نهاد: «این همه نقش و نگار»
-
مسند: «پدیدار»
۲- عقلها حیران شود کز خاک تاریک و نژند چون برآید این همه گلهای نغزِ کامکار؟
معنی:
عقل آدمی متعجب میماند که چطور از خاکی تیره و بیروح، اینهمه گل زیبا و دوستداشتنی سر بیرون میآورد.
آرایههای ادبی:
-
جانبخشی: «عقلها حیران میشوند»
-
تضاد ضمنی میان «خاک نژند» و «گلهای نغز»
-
صفتهای «نژند»، «نغز»، «کامکار»
۳- چون نپرسی کاین تماثیل از کجا آمد پدید؟ چون نجویی کاین تصاویر از کجا شد آشکار؟
معنی:
چرا از خود نمیپرسی که این همه تصویر و شکلهای گوناگون از کجا ظاهر شدهاند؟ چرا دنبال پاسخ این رازها نیستی؟
آرایههای ادبی:
-
پرسشهای پیدرپی (ایجاز در معنا)
-
تکرار ترکیب «از کجا» برای تأکید
-
تماثیل: نمادهای خلقت
۴- برق از شوق که میخندد بدین سان قاه قاه؟ ابر از هجر که میگرید بدین سان زار زار؟
معنی:
برق از شوق دیدار چه کسی اینطور بلند میخندد؟ و ابر از دلتنگی چه کسی چنین گریه میکند؟
آرایههای ادبی:
-
تشخیص: خندهی برق و گریهی ابر
-
تضاد: «شوق» و «هجر»، «خنده» و «گریه»
-
مراعات نظیر: «ابر و برق»، «قاه قاه و زار زار»
۵- کیست آن صورتگرِ ماهر که بی تقلیدِ غیر این همه صورت بَرَد بر صفحهی هستی به کار؟
معنی:
چه کسی این نقاش تواناست که بدون تقلید از دیگری، اینهمه شکل و تصویر را روی بوم زندگی ترسیم کرده است؟
آرایههای ادبی:
-
اضافه تشبیهی: «صفحه هستی»
-
تشبیه ضمنی: هستی به صفحهای تشبیه شده
-
«صورتگر» استعاره از خداوند
واژههای مهم درس (برگزیده) درس دوم فارسی هشتم:
واژه | معنی |
---|---|
راستی را | به راستی |
نژند | غمگین، افسرده |
نغز | زیبا، نیکو |
کامکار | خوشبخت، دلخواه |
تماثیل | مجسمهها، تصاویر |
هجر | جدایی، دوری |
صورتگر | نقاش (در اینجا خداوند) |
هستی | جهان، آفرینش |
🟢 جمعبندی
درس «خوب جهان را ببین» در فارسی هشتم، درسی است سرشار از توصیفهای هنرمندانه و نگاهی ژرف به جهان پیرامون. این متن با بهکارگیری انواع آرایههای ادبی مانند تشبیه، تضاد، استعاره، متناقضنما و نمادپردازی، ما را به شناخت و درک عظمت آفریدگار نزدیکتر میکند. موجوداتی ساده مانند خفاش، ملخ و طاووس، در این متن ابزاری هستند برای نمایش شکوه آفرینش و نظم دقیق هستی.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
نمونه سوال فصل پنجم شمارنده ها و اعداد اول ریاضی هفتم با جواب
29 بازدید
-
نمونه سوال فصل چهارم هندسه و استدلال ریاضی هفتم با جواب
22 بازدید
-
نمونه سوال فصل سوم جبر و معادله ریاضی هفتم با جواب
22 بازدید
-
نمونه سوال فصل دوم عددهای صحیح ریاضی هفتم با جواب
24 بازدید
-
نمونه سوال فصل اول راهبردهای حل مسئله ریاضی هفتم با جواب
24 بازدید
-
جواب درس بیستم (پدر و پسر اولیه) تفکر و سبک زندگی هشتم
75 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید