معنی درس دوم فارسی هفتم چشمه معرفت + آرایههای ادبی
درس دوم فارسی پایه هفتم یکی از مهمترین درسهایی است که در آن به شرح و تفصیل مفاهیم مختلف زندگی از جمله ارتباط انسان با طبیعت پرداخته میشود. در این درس، مفاهیم زیبایی از نظر ادبی و فلسفی ارائه شده است که نه تنها به شناخت طبیعت بلکه به درک عمیقتری از حقیقت زندگی و قدرت خالق آن اشاره دارند. در ادامه، معانی کلمات و آرایههای ادبی موجود در این درس را بررسی میکنیم.
متن و معنی درس ۲ فارسی هفتم
بخش اول:
با نگاههای کنجکاوانه و تشنه، به درس بزرگ طبیعت مینگریستم. گوش میدادم، چشم میدادم، دل میدادم و روحم چنان غرق فهمیدن بود که از هیجان میلرزید.
معنی:
با نگاهی پر از اشتیاق و علاقه، با کنجکاوی به طبیعت که پر از درسهای بزرگ است، توجه میکردم. با دقت به صداها گوش میدادم، با تمام دقت به مناظر نگاه میکردم و با تمام وجودم به آنچه که میدیدم توجه میکردم. روح من چنان غرق در درک و فهم این زیباییها بود که از هیجان میلرزید.
آرایههای ادبی:
- تشبیه: “درس بزرگ طبیعت” به “درس بزرگ” تشبیه شده است.
- مراعات نظیر: کلمات “گوش”، “چشم”، “دل” و “روح” که در کنار هم آمدهاند.
- آرایه تشخیص: “لرزیدن روح” و “نگاههای تشنه” و “روحم از هیجان میلرزید” که از ویژگیهای انسانی برای اشیاء استفاده شده است.
- کنایه: “دل دادن” به معنای توجه عمیق و کامل است.
بخش دوم:
احساس میکردم هم اکنون چشمههای معرفت از درون من سر باز خواهند کرد و آبهای زلال و سرد و گوارای فهم و دانایی در من خواهد جوشید.
معنی:
احساس میکردم در همین لحظه، جویباری از دانش و شناخت از درون من خواهد جاری شد و فهم و دانایی مانند آبهای پاک و تازه در وجودم فوران خواهد کرد.
آرایههای ادبی:
- مراعات نظیر: “چشمه”، “آب”، “زلال”، “سرد” و “گوارا” که برای وصف آب به کار رفتهاند.
- تشبیه: معرفت به چشمه و فهم به آبهای زلال و گوارا تشبیه شده است.
بخش سوم:
یقین دارم که در کلاس شگفت آفرینش و زیبایی طبیعت، عظمت و جلال و جاذبه خالق درس را با همه وجودم لمس میکردم.
معنی:
بیشک معتقدم که در کلاس زیبایی و شگفتیهای آفرینش، عظمت و جلال آفریدگار را با تمام وجودم احساس و درک میکردم.
آرایههای ادبی:
- تشبیه: “آفرینش” به “کلاس” تشبیه شده است.
- مراعات نظیر: “کلاس” و “درس” که در کنار هم آمدهاند.
بخش چهارم:
غرقه شکوه و اعجاز زیبایی خلقت بودم.
معنی:
در عظمت و شکوه آفرینش و زیبایی آن غرق شده بودم.
بخش پنجم:
آب، این روح مذاب امید و زندگی، تازه نفس، جوان، زلال و نیرومند با گامهای استوار و امیدوار شتابان میرفت تا خود را به دهان خشک زمین و صدها گشتزار سوخته و نگاههای پژمرده هزاران درخت تشنه برساند و در رگهای خشکیده جویهای مزرعه و کوچه باغهای مرده، جاری گردد.
معنی:
آب مانند روحی پر از امید و زندگی، شاداب و جوان، شفاف و پرانرژی، با گامهای محکم و امیدوارانه میرفت تا خود را به زمینهای خشکیده و تشنه برساند. درختان پژمرده و زمینهایی که در حال خشک شدن بودند، نیاز به آب داشتند. آب میخواست در جویهای خشک و مزرعههای بیجان جاری شود تا حیات به آنها بازگرداند.
آرایههای ادبی:
- تشبیه: “آب” به “روح” تشبیه شده است.
- تشبیه: “رگهای خشکیده جویهای مزرعه” به رگهای انسان تشبیه شده است.
- آرایه تشخیص: “آب میرفت” و “دهان خشک زمین” که به صورت انسانی به اشیاء نسبت داده شده است.
بخش ششم:
درختان سرسبز باغ و صحرا را دیدم که شاخه دستهای خویش را به آسمان برافراشته بودند و دعا میکردند و کودکان پرنشاطِ گل بوتهها و نوجوانان امیدوار ذرّتها در گوش نسیم، آمین میگفتند.
معنی:
درختهای سرسبز باغها و دشتها را دیدم که شاخههای خود را به طرف آسمان بلند کرده بودند و همچون انسانهایی دعا میکردند. گلها و بوتههای شاداب در گوش نسیم، آمین میگفتند.
آرایههای ادبی:
- تشبیه: “شاخه درختان” به “دستهای انسان” تشبیه شده است.
- تشبیه: “گل بوتهها” به “کودکان پرنشاط” تشبیه شده است.
- تشبیه: “ذرتها” به “نوجوانان امیدوار” تشبیه شده است.
- آرایه تشخیص: “درختان دعا میکردند” و “نسیم آمین میگفتند” به طور غیرمستقیم انسانوار به طبیعت ویژگیهای انسانی داده شده است.
بخش هفتم:
نسیم، مانند مادری مهربان و آدابدان که به کودکان خویش، حقشناسی و ادب میآموزد، سرهای نهالهای جوان و بوتههای نوزاد خویش را به نشانه احترام و وداع با من خم کردهبود.
معنی:
نسیم مانند مادری مهربان که به فرزندانش ادب و احترام میآموزد، سر شاخههای جوان درختان و بوتهها را خم کرده بود تا نشان دهد که با من وداع میکند.
آرایههای ادبی:
- تشبیه: “نسیم” به “مادری مهربان” تشبیه شده است.
- تشخیص: “نسیم ادب میآموزد” و “سرهای نهالها خم شده بود” که از ویژگیهای انسانی برای طبیعت استفاده شده است.
بخش هشتم:
“برگ درختان سبز، در نظر هوشیار
هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار”
معنی:
در نظر انسانهای باهوش و اهل تفکر، هر برگ درخت مانند دفتری است که در آن حکمت و معرفت خداوند نوشته شده است.
آرایههای ادبی:
- مراعات نظیر: “برگ”، “ورق” و “دفتر” که در کنار هم آمدهاند.
- تشبیه: “برگ درختان” به “دفتر” تشبیه شده است.
جمعبندی
در این درس، مفاهیم زیبا و عمیقی از طبیعت و ارتباط آن با روح انسان بیان شده است. با استفاده از آرایههای ادبی مانند تشبیه، تشخیص و مراعات نظیر، نویسنده توانسته است تصاویر زیبایی از طبیعت و احساسات انسانی خلق کند که ما را به تفکر و درک عمیقتری از دنیای پیرامونمان هدایت میکند. این درس نه تنها به شناخت طبیعت بلکه به درک فلسفی و روحانی از ارتباط انسان با آفرینش و خالق جهان اشاره دارد.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
متن نمایشنامه کوتاه طنز برای مدرسه (۵ نفره و ۷ نفره)
11 بازدید
-
شیوه نامه اجرایی و بخش نامه طرح ماها
252 بازدید
-
سوالات متن درس علوم هشتم فصل پانزدهم شکست نور با جواب
25 بازدید
-
سوالات متن درس علوم هشتم فصل چهاردهم نور و ویژگیهای آن با جواب
24 بازدید
-
سوالات متن درس علوم هشتم فصل سیزدهم هوازدگی با جواب
24 بازدید
-
سوالات متن درس علوم هشتم فصل دوازدهم سنگها با جواب
21 بازدید
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالییییییییییییییییییی
خیلی خوبه
بقیه یه نظر بد بدن با مشت میزنم تو دهنشون
این سایت و سایت همیار عالیههههههه
ممنون از اینکه بخش بخش کردید درس هارو
خوب بود
خوب