سوالات جامعه شناسی دوازدهم انسانی درس پنجم با جواب
درس پنجم جامعهشناسی دوازدهم انسانی به بررسی پدیدههای انسانی و اجتماعی و معانی گوناگون آنها میپردازد. این درس به مسائلی همچون خودکشی، شهادتطلبی، و انگیزههای انسانی در زندگی میپردازد و سعی دارد بینش عمیقتری نسبت به کنشهای انسانی و عوامل مؤثر بر آنها ارائه دهد. در این مقاله، به سوالات مرتبط با این درس و پاسخهای آنها پرداخته میشود.
سوالات و پاسخها جامعه شناسی دوازدهم انسانی درس پنجم
- چه سوالاتی میتوان در مورد معنای زندگی مطرح کرد؟
- پاسخ: موضوعاتی نظیر معنا، معیارها و دلایل زندگی، پایان آن، مراحل زندگی، تنفر از زندگی، آرامش و رنجها همواره ذهن انسانها و صاحبنظران علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده است.
- کدام شرایط میتواند منجر به نتیجهگیریهای نادرست در بررسی پدیدههای اجتماعی شود؟
- پاسخ: اگر پیچیدگیهای انسانی و اجتماعی بدون در نظر گرفتن انگیزهها و زمینههای تاریخی و فرهنگی مورد مطالعه قرار گیرد، به نتایج نادرست منجر خواهد شد. بهعنوان مثال، شهادت در راه خدا، مرگ در دفاع از میهن و خودکشی به ظاهری یکسان ولی معانی متفاوت اشاره دارند.
- شهادتطلبی، فدا کردن جان برای وطن و خودکشی چه شباهتها و تفاوتهایی دارند؟
- پاسخ: شباهت این سه پدیده در استقبال و اقدام آگاهانه به سمت مرگ است. اما از نظر معنا متفاوت هستند: شهادتطلبی در پی شوق حیات جاودانه و دیدار با محبوب الهی معنا پیدا میکند، در حالی که فدا کردن جان برای وطن به دفاع از کشور و خودکشی به گریز از مشکلات اجتماعی و اقتصادی مربوط میشود.
- پس از انقلاب صنعتی، کدام پدیده اجتماعی به طرز بیسابقهای گسترش یافت و چه کسانی به دنبال چارهجویی درباره آن بودند؟
- پاسخ: مسئله خودکشی به طرز بیسابقهای در جوامع صنعتی گسترش یافت و جامعهشناسان، روانپزشکان، اقتصاددانان و حقوقدانان به مطالعه و چارهجویی درباره آن پرداختهاند.
- در مورد خودکشی، بین جامعهشناسان چه دیدگاههای متفاوتی وجود دارد؟
- پاسخ: برخی بر عوامل ساده و قابل پیشبینی مانند فقر تمرکز میکنند، در حالی که برخی دیگر به عمق پیچیدگیها و عدم انسجام اجتماعی توجه دارند.
- ویژگیهای رویکرد تفسیری-تفهمی را بیان کنید.
- پاسخ:
- رویکرد تفسیری نقطه مقابل رویکرد تبیینی است.
- کنشگران بر اساس معنای ذهنی خود عمل میکنند.
- برای درک زندگی اجتماعی باید به معانی نهفته در کنشها پرداخت.
- برای فهم کنشهای اجتماعی باید به زمینه فرهنگی آنها رجوع کرد.
- پاسخ:
- زمانی که از معنای کنش سؤال میشود، دقیقاً درباره چه چیزی صحبت میکنیم؟
- پاسخ: گاهی به قصد و هدف کنشگر اشاره داریم و گاهی به معنای نمادین کنش انسان.
- برای پی بردن به هدف کنش باید چه کرد؟
- پاسخ: باید به ذهن کنشگر راه یافت.
- برای فهمیدن دلایل کنش باید چگونه عمل کرد؟
- پاسخ: باید به ذهن کنشگر نفوذ کرده و به زمینه فرهنگی مربوطه توجه کنیم.
- دلایل پیدایش معانی گوناگون و پدید آمدن انواع خردهفرهنگها چیست؟
- پاسخ: فعالیت و خلاقیت کنشگران در ابعاد فردی و اجتماعی باعث تنوع معانی میشود.
- خلاقیت انسانها در تولید معانی چه نتایجی در جهان اجتماعی دارد؟
- پاسخ: این خلاقیت به پیدایش خردهفرهنگها و جهانهای اجتماعی مختلف منجر میشود.
- تنوع و تکثر معانی چه نتایجی به دنبال دارد؟
- پاسخ: این تنوع موجب پیچیدگی کنشهای انسانی و دشواری فهم معانی آنها میشود.
- چرا جامعهشناسی تفسیری از روشهای کیفی استفاده میکند؟
- پاسخ: به دلیل تنوع و پیچیدگی معانی، برای فهم بهتر کنشهای انسانی نیاز به روشهای کیفی وجود دارد.
- برخی از انواع روشهای کیفی کدامند؟
- پاسخ:
- قومنگاری: پژوهشگر با قومی زندگی میکند تا کنشهای آنها را بهتر درک کند.
- مطالعات موردی: بررسی ابعاد یک پدیده اجتماعی خاص بهطور عمیق.
- پاسخ:
- شهدای دفاع مقدس چه انگیزههایی در شهادتطلبی داشتند؟
- پاسخ: آنها کشور را اسلامی میدانستند و جان خود را برای دفاع از آن فدا میکردند.
- متفکرین اجتماعی آلمانی در قرن نوزدهم چه دیدگاهی در خصوص جهان اجتماعی و طبیعی داشتند؟
- پاسخ: آنها معتقد بودند که پدیدههای اجتماعی با پدیدههای طبیعی تفاوت دارند و باید معانی آنها را درک کرد.
- منظور از معنای کنش که مورد توجه جامعهشناسان تفسیری است چیست؟
- پاسخ: برای مثال، دو دانشآموز با نمره یکسان احساسات متفاوتی دارند و برای درک این تفاوت باید به شرایط درونی آنها توجه کرد.
- روش جامعهشناسی وبر چگونه بوده است؟
- پاسخ: او بر اهمیت روش تجربی و محدودیتهای آن تأکید داشت و معتقد بود جامعهشناس باید از توصیف فراتر نرود.
- چرا وبر معتقد است که جامعهشناسی نمیتواند درباره آرمانها داوری کند؟
- پاسخ: زیرا روش تجربی نمیتواند به قضاوت علمی درباره آرمانها بپردازد.
- در چه صورتی میتوان ارزشها و عقاید را نقد کرد؟
- پاسخ: در صورتی که به ارزشهای ثابت وحیانی و عقلانی اعتقاد داشته باشیم.
- زمان ظهور جامعهشناسی تبیینی، تفسیری و انتقادی چه زمانی است؟
- پاسخ: جامعهشناسی پوزیتیویستی در قرن نوزدهم در فرانسه و جامعهشناسی تفهمی در آلمان شکل گرفت و جامعهشناسی انتقادی در قرن بیستم پدید آمد.
جمعبندی
درس پنجم جامعهشناسی دوازدهم انسانی به بررسی عمیق و گستردهای از کنشهای انسانی و اجتماعی پرداخته و چالشهای مربوط به فهم معانی و انگیزههای مختلف را مطرح میکند. با توجه به تنوع معانی و پیچیدگیهای کنشهای انسانی، این درس به ما کمک میکند تا بتوانیم دیدگاههای متنوعی را نسبت به پدیدههای اجتماعی درک کنیم و به دنبال روشهای کیفی برای مطالعه این پدیدهها باشیم. فهم درست این مسائل به ما کمک میکند تا بهتر با واقعیتهای اجتماعی و فرهنگی پیرامون خود آشنا شویم.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
سوالات درس دهم دین و زندگی یازدهم با جواب
31 بازدید
-
سوالات درس نهم دین و زندگی یازدهم با جواب
27 بازدید
-
سوالات درس هشتم دین و زندگی یازدهم با جواب
25 بازدید
-
سوالات درس هفتم دین و زندگی یازدهم با جواب
36 بازدید
-
سوالات درس ششم دین و زندگی یازدهم با جواب
30 بازدید
-
سوالات دین و زندگی دوازدهم درس پنجم با جواب
34 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید