معنی درس دوم فارسی دهم + لغات و آرایه های ادبی
درس دوم فارسی پایه دهم با عنوان “از آموختن، ننگ مدار” بخشی از کتاب ارزشمند “قابوسنامه” نوشته عنصرالمعالی کیکاووس است. این متن با رویکرد اخلاقی و پندآموز خود، نکات ارزندهای درباره رفتار و منش انسانی ارائه میدهد. در این مقاله به بررسی معنای درس، لغات مهم و آرایههای ادبی آن پرداختهایم تا دانشآموزان درک عمیقتری از مفاهیم درس پیدا کنند.
معنی متن درس دوم فارسی دهم
تا توانی از نیکی کردن میاسا و خود را به نیکی و نیکوکاری به مردم نمای: تا میتوانی از انجام کارهای نیک غفلت نکن و خود را با خوبیها و نیکوکاری به مردم نشان بده.
چون نمودی به خلاف نموده مباش: زمانی که خود را نشان دادی، برخلاف آن رفتار نکن.
به زبان دیگر مگو و به دل دیگر مدار: چیزی نگوی که در دلت به آن باور نداری.
تا گندم نمای جو فروش نباشی: ظاهر خود را درست و باطن را نادرست نشان نده (کنایه از دورویی).
و اندر همه کاری داد از خویشتن بده: در همه کارها عدالت را در حق خودت رعایت کن.
که هر که داد از خویشتن بدهد، از داور مستغنی باشد: کسی که به عدالت رفتار کند، از قضاوت دیگران بینیاز است.
و اگر غم و شادیت بود، به آن کس گوی که او تیمار غم و شادی تو دارد: اگر غم یا شادی داری، به کسی بگو که از حال تو مراقبت میکند.
و اثر غم و شادی بیش مردمان، بر خود پیدا مکن: آثار غم و شادی خود را نزد دیگران آشکار نکن.
و به هر نیک و بد، زود شادان و زود اندوهگین مشو: به سرعت با رخدادهای خوب یا بد خوشحال یا ناراحت نشو؛ این کار، ویژگی کودکان است.
بدان کوش که به هر محالی از حال و نهاد خویش بنگردی: تلاش کن در برابر هر موضوع غیرممکنی، وضعیت و شخصیت خود را بررسی کنی.
که بزرگان به هر حق و باطلی از جای نشوند: افراد بزرگ با هر حقیقت یا باطلی تحت تأثیر قرار نمیگیرند.
و هر شادی که بازگشت آن به غم است، آن را شادی مشمر: هر شادمانی که نتیجهاش اندوه باشد، شادی محسوب نکن.
و به وقت نومیدی امیدوارتر باش: در لحظات ناامیدی، بیشتر امیدوار باش.
و نومیدی را در امید، بسته دان و امید را در نومیدی: امید و ناامیدی را به هم وابسته بدان.
رنج هیچ کس ضایع مکن: زحمت کسی را بیهوده نکن.
همه کس را به سزا، حق شناس باش: نسبت به همه، بهدرستی و شایستگی، قدردان باش.
خاصه قرابت خویش را چندان که طاقت باشد با ایشان نیکی کن: مخصوصاً با خویشاوندان خود، تا جایی که میتوانی نیکی کن.
و پیران قبیله خویش را حرمت دار: به بزرگان قبیله خود احترام بگذار.
و لیکن به ایشان مولع مباش تا همچنان که هنر ایشان همی بینی، عیب نیز بتوانی دید: اما نسبت به آنها وابستگی شدید نداشته باش تا بتوانی هم هنر و هم عیبهایشان را ببینی.
و از آموختن، ننگ مدار تا از ننگ رسته باشی: از یادگیری خجالت نکش تا از ننگ رها شوی.
لغات و معانی درس ۲ ادبیات دهم
- نمای / نمودی / نموده: نشان دادن، ارائه دادن.
- مستغنی: بینیاز.
- تیمار داشتن: مراقبت و توجه.
- فعل: عمل، کار.
- محال: غیرممکن.
- بسته دان: وابسته بدان.
- ضایع: بیارزش، باطل.
- مولع: حریص.
- رستن: رهایی.
- گندم نما: ظاهر درست.
- جو فروش: باطن نادرست.
آرایههای ادبی درس دوم فارسی دهم
- کنایه:
- “گندم نمای جو فروش” (کنایه از دورویی و ریاکاری)
- “داد از خویشتن بده” (کنایه از رعایت عدالت)
- مقابله:
- “امید و نومیدی” (مفهوم متضاد در کنار یکدیگر)
- “غم و شادی” (مفاهیم متضاد در متن)
- مراعات نظیر:
- “غم، شادی، امید، نومیدی” (همگی مفاهیمی مرتبط با احساسات انسانی)
جمعبندی
درس دوم فارسی دهم با ارائه مفاهیم عمیق اخلاقی و توصیههای ارزشمند درباره زندگی، رفتار و تعامل انسانی، بهخوبی اهمیت عدالت، نیکی و دوری از ریاکاری را نشان میدهد. آشنایی با لغات مهم و آرایههای ادبی متن نیز به درک بهتر این مفاهیم کمک میکند. بهرهگیری از این آموزهها، راهنمایی مؤثر برای زندگی اخلاقی و انسانی خواهد بود.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
سوالات درس دهم (زندگی با طعم مسئولیت) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
219 بازدید
-
سوالات درس نهم (زندگی با طعم مهربانی) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
174 بازدید
-
سوالات درس هشتم (زندگی با چاشنی اختلاف) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
163 بازدید
-
سوالات درس هفتم (زندگی با طعم انتخاب) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
183 بازدید
-
سوالات درس ششم (زندگی با طعم آرامش) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
121 بازدید
-
سوالات درس پنجم (زندگی با طعم حسرت) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
383 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید