سوالات درس نهم (مهندسان پیام) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
رسانهها نقش مهمی در ارتباطات انسانی ایفا میکنند و هر پیام رسانهای در قالب خاصی منتقل میشود. درک این قالبها و شناخت نحوهی تأثیرگذاری آنها، میتواند به ما کمک کند تا مصرفکنندگان آگاهتری در دنیای اطلاعات باشیم. در این مقاله، به بررسی مفاهیم و سوالات مربوط به درس نهم تفکر و سواد رسانهای پایه دهم پرداختهایم.
سوالات و پاسخهای درس ۹ تفکر و سواد رسانه ای دهم
-
سازندگان پیامهای رسانهای چگونه قالب انتقال پیام را انتخاب میکنند؟
- آنها با در نظر گرفتن نوع پیام، امکانات و محدودیتهای رسانهای، فرم مناسبی را برای ارسال پیام برمیگزینند.
-
چرا انتشار متون طولانی در فضای مجازی توصیه نمیشود؟
- زیرا در پلتفرمهای اجتماعی، مخاطبان معمولاً تمایل کمتری به خواندن متون مفصل دارند.
-
چرا سینما مکان مناسبی برای سخنرانی محسوب نمیشود؟
- زیرا سینما بیشتر بر نمایش داستانها و تصاویر متحرک تأکید دارد تا ارائه سخنرانیهای رسمی.
-
چه محدودیتی در رسانههای چاپی از نظر تعامل وجود دارد؟
- در رسانههای مکتوب، امکان برقراری ارتباط مستقیم و لحظهای میان تولیدکننده و مخاطب وجود ندارد.
-
چرا برای دریافت سریع اخبار، تلویزیون و رادیو بهتر از کتاب هستند؟
- چون رسانههای صوتی و تصویری اخبار را بهصورت لحظهای و فوری در اختیار مخاطب قرار میدهند، در حالی که کتابها معمولاً اطلاعاتی با ماندگاری بلندمدت ارائه میکنند.
-
اگر پیامهای رسانهای توسط گروه محدودی از افراد تولید شوند، این پیامها برای دیگران چه ماهیتی پیدا میکنند؟
- این پیامها معمولاً به عنوان یک پیام عادی و پذیرفتهشده در نظر گرفته میشوند. ✅
-
انواع روشهای انتقال پیام در رسانهها را نام ببرید.
- پیام صوتی (مانند موسیقی)
- پیام نوشتاری (مانند مقاله یا کتاب)
- پیام دیداری (مانند عکس)
- پیام تصویری (مانند فیلمهای سینمایی)
- پیام نمادین (مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی)
- پیام گفتاری (مانند مکالمات روزمره)
-
نقطهی اشتراک میان تمامی متون رسانهای چیست؟
- تعامل و رد و بدل کردن اطلاعات میان فرستنده و گیرندهی پیام.
-
مفهوم “بده و بستان پیام” چیست؟
- این مفهوم بیانگر فرآیند ارسال و دریافت اطلاعات است که هم در مکالمات روزمره و هم در رسانهها دیده میشود و میتواند در قالبهای مختلفی رخ دهد.
-
چرا مشاهدهی فیلم و تصاویر نوعی مطالعه محسوب میشود؟
- زیرا در دنیای امروز، دریافت اطلاعات و پیام از طریق رسانههای تصویری، به همان اندازهی خواندن یک کتاب، نیاز به دقت و درک دارد و میتواند تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.
جمعبندی
در این درس، به نقش و تأثیر رسانهها در انتقال پیام پرداخته شد و مشخص شد که هر پیام رسانهای، بسته به شرایط و مخاطب، در قالب خاصی ارائه میشود. همچنین، مفهوم “بده و بستان پیام” و روشهای مختلف انتقال اطلاعات در رسانهها بررسی شد. آگاهی از این موارد میتواند به ما کمک کند تا در مواجهه با پیامهای رسانهای، انتخابها و تحلیلهای آگاهانهتری داشته باشیم.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
سوالات تاریخ یازدهم ریاضی و تجربی درس پانزدهم ربع قرن سیطرۀ آمریکا بر ایران با جواب
28 بازدید
-
سوالات تاریخ یازدهم ریاضی و تجربی درس چهاردهم کودتای بیست و هشتم مرداد با جواب
20 بازدید
-
سوالات تاریخ یازدهم ریاضی و تجربی درس سیزدهم زمینههای کودتای ۲۸ مرداد با جواب
18 بازدید
-
سوالات تاریخ یازدهم ریاضی و تجربی درس دوازدهم نهضت ملی شدن صنعت نفت با جواب
16 بازدید
-
سوالات تاریخ یازدهم ریاضی و تجربی درس یازدهم اشغال ایران توسط متفقین و آثار آن با جواب
19 بازدید
-
سوالات درس پانزدهم (هر چیز که در جستن آنی، آنی) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
30 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید