سوالات جامعه شناسی دوازدهم انسانی درس هشتم سیاست هویت با جواب
درس هشتم کتاب جامعهشناسی پایه دوازدهم با تمرکز بر مفهوم هویت و سیاستگذاری هویتی در دورههای مختلف تاریخی، به بررسی جنبههای مختلف هویت ملی و جهانی میپردازد. در این مقاله، مجموعهای از سوالات همراه با پاسخهای دقیق ارائه شده است. هدف از این مقاله، ایجاد فهمی عمیقتر از موضوع و کمک به دانشآموزان در تسلط بر مفاهیم کلیدی درس است.
سوالات و پاسخهای جامعه شناسی دوازدهم انسانی درس ۸
- نخستین مدرک رسمی هویت هر فرد چیست؟
پاسخ: شناسنامه. - نشان و نوشته “جمهوری اسلامی ایران” بر روی جلد شناسنامه چه معنایی دارد؟
پاسخ: این نوشته نشان میدهد که صاحب شناسنامه، تبعه دولت جمهوری اسلامی ایران است که نظام سیاسی آن بر مبنای آرمانهای اسلامی و اراده مردم در قلمروی ایران تعریف شده است. - آیا تمامی افراد در ایران از حقوق برابر برخوردار هستند؟ توضیح دهید.
پاسخ: بله، تمامی شهروندان ایرانی صرف نظر از قومیت، مذهب، یا جنسیت، از حقوق یکسانی برخوردار هستند. این برابری در هویت ملی مشترک منعکس میشود. - چرا نگهداری از شناسنامه اهمیت دارد؟
پاسخ: شناسنامه به عنوان سند هویت فردی، حقوق و مسئولیتهای افراد را مشخص میکند و نیاز به نگهداری دقیق دارد. - شماره ملی درج شده در شناسنامه چه ویژگیای دارد؟
پاسخ: شماره ملی دهرقمی و اختصاصی است و یکی از جنبههای سند هویتی محسوب میشود. - چاپ عکس افراد در شناسنامه چه اطلاعاتی را نشان میدهد؟
پاسخ: این عکس هویت فردی، جنسی، خانوادگی، نژادی، سنی و فرهنگی فرد را آشکار میکند. - هویت دولتها پس از ظهور جهان متجدد چگونه تعریف میشد؟
پاسخ: دولتها دیگر بر اساس هویت دینی، بلکه بر مبنای تاریخ، جغرافیا، قومیت یا نژاد هویت خود را تعریف میکردند. - مشخصه اصلی هویت در جهان مدرن چیست؟
پاسخ: ملیگرایی و وطندوستی. - چرا سیاستگذاری هویتی در دولتهای مدرن ضرورت داشت؟
پاسخ: به دلیل تنوع قومی، زبانی و مذهبی در کشورها، دولتها نیازمند سیاستگذاری برای حفظ هویت ملی و رفع نیازهای گروههای مختلف بودند. - مدل سیاستگذاری هویتی رایج در دوره مدرن چه بود؟
پاسخ: همانندسازی. - همانندسازی به چه معناست؟
پاسخ: فرآیندی است که در آن دولتها تفاوتهای هویتی گروهها را حذف کرده و آنها را یکسان میکردند. - روشهای خشونتآمیز همانندسازی کداماند؟
پاسخ: نسلکشی، جابهجایی اجباری، کنترل جمعیت، جداسازی و فشارهای اجتماعی. - در نسلکشی، چه چیزی شر محسوب میشود؟
پاسخ: “دیگری” به عنوان شر باید نابود شود. - جداسازی در سیاست همانندسازی چگونه انجام میگیرد؟
پاسخ: گروههای نژادی یا قومی مجبور به زندگی در مناطق جداگانه شده و از خدمات اساسی محروم میشوند. - منظور از دیگچه همانندسازی چیست؟
پاسخ: فرآیندی که در آن تفاوتهای هویتی در تعامل میان گروهها محو شده و یک فرهنگ مختلط شکل میگیرد. - سیاست هویت محصول کدام دوران است؟
پاسخ: دوران پسامدرن، که بر تفاوتها و هویتهای خاص تأکید دارد. - چرا در دوره پسامدرن تنازع و درگیری افزایش یافته است؟
پاسخ: به دلیل تعریف هویت از منظر گروههای اجتماعی مختلف و تمرکز بر هویت و دانش به عنوان منابع کشمکش. - دو پیامد جهانیشدن و توسعه ارتباطات بر هویت را بیان کنید.
پاسخ:- شکلگیری جهانی بدون مرز و تغییر هویتها.
- مقاومت برخی جوامع در برابر هویت تحمیلی و بازگشت به هویت خاص خود.
- مدل تکثرگرا چه ویژگیهایی دارد؟
پاسخ: حفظ تفاوتهای هویتی میان گروهها و ایجاد یک ساختار سیاسی و اقتصادی مشترک. - در دوره پسامدرن، چه چیزی جایگزین سیاست همانندسازی شد؟
پاسخ: تأکید بر هویتهای خرد، محلی و فردی. - چهرههای مختلف سیاست هویت را توضیح دهید.
پاسخ:- تأکید افراطی بر تفاوتها که موجب چندپارگی میشود.
- شناسایی و حمایت از گروههای به حاشیه رانده شده.
- چرا سیاست هویت در دوره پسامدرن اهمیت یافت؟
پاسخ: به دلیل تمرکز بر تفاوتهای خاص و درگیری هویتهای مختلف. - منظور از جعبه پاندورا چیست؟
پاسخ: استعارهای از مشکلات و بحرانهایی که با باز شدن آن آشکار و پیچیده میشوند. - چه چیزی محور اصلی نزاعها در اواخر قرن بیستم شد؟
پاسخ: هویت به جای کشمکش طبقاتی. - چه عاملی موجب نقد سیاست همانندسازی در دوره پسامدرن شد؟
پاسخ: تأکید بر هویتهای خرد و فردی. - مدل سیاستگذاری در دوره پسامدرن چیست؟
پاسخ: تأکید بر تکثر و تنوع هویتی. - دو ویژگی اصلی سیاست هویت را نام ببرید.
پاسخ:- تمرکز بر تفاوتها و تنوعها.
- شناسایی گروههای به حاشیه رانده شده.
- نتیجه سیاست همانندسازی برای گروههای اقلیت چیست؟
پاسخ: از دست دادن هویت خاص و تبدیل به گروههای همسان با اکثریت. - چرا سیاست هویت چالشی برای دولتها محسوب میشود؟
پاسخ: به دلیل افزایش درگیری و نیاز به پاسخگویی به تنوعات فرهنگی و اجتماعی. - مفهوم هویت ملی در جامعهشناسی چیست؟
پاسخ: اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی که افراد را در یک ملت به هم پیوند میدهد.
جمعبندی
در این مقاله، موضوعات مرتبط با هویت و سیاستگذاری هویتی در دورههای مدرن و پسامدرن مورد بررسی قرار گرفت. این سوالات و پاسخها، تصویری کامل از مفاهیم کلیدی این درس ارائه داده و به دانشآموزان کمک میکند تا به درک عمیقتری از مباحث دست یابند. هویت، بهعنوان محور اصلی مباحث اجتماعی، همچنان مورد توجه و مطالعه قرار خواهد گرفت.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
متن نمایشنامه کوتاه طنز برای مدرسه (۵ نفره و ۷ نفره)
1.32k بازدید
-
شیوه نامه اجرایی و بخش نامه طرح ماها
1.38k بازدید
-
سوالات متن درس دهم (مقاوم سازی اقتصاد) اقتصاد دهم انسانی با جواب
71 بازدید
-
سوالات متن درس نهم (تورم و کاهش قدرت خرید) اقتصاد دهم انسانی با جواب
84 بازدید
-
سوالات متن درس هشتم (رکود، بیکاری و فقر) اقتصاد دهم انسانی با جواب
809 بازدید
-
سوالات متن درس هفتم (تجارت بین الملل) اقتصاد دهم انسانی با جواب
187 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید