نویسنده
توسط:admin  |
تاریخ
94/12/27   |
بازدید
2,544 بازدید

گزارش مشاهده جلسه اول دانشجو معلمان:  

دراولین روز کارورزی قرار گذاشتیم تا ۴ نفرمان در امامیه ۱۰ ساعت ۷ صبح حاضر باشیم. خوشبختانه درواحد اتوبوس همدیگر را دیدیم وخیلی زود مدرسه واعظ شهیدی را پیدا کردیم.

مدیر مدرسه انتخاب کلاس برایمان را به ناظم مدرسه سپرد،و گفت نمیخواهیم اشتباه سال گذشته را تکرار کنیم که شما را فقط به یک پایه بفرستیم بلکه طوری برای شما برنامه ریزی میکنیم که در طول ترم تمام ۶ پایه را تجربه کنید.

سپس گفت بهتر است ابتدا از کلاس های پایه شروع کنیم.۲نفر از ما را به کلاس اول یک،دو نفر هم به کلاس اول دو راهنمایی کرد.در ابتدا اصرار داشتیم همگی در یک کلاس باشیم ولی آنها کمبود جا را بهانه کردند.

هرچند که ما ساعت ۷ صبح در مدرسه حاضربودیم ولی چون تصمیمگیری اینکه به چه پایه ای بریم طولانی شد متاسفانه ساعت ۸ صبح به سرکلاس رفتیم.

در زنگ اول معلم داشت نگاره ۶ کتاب فارسی را تدریس میکرد، واز دانش آموزان مدام سوال میپرسید:چه چیزی را درشکل میبینید؟مثل نیمکت،سطل آشغال،تاب،سرسره و….مزیتش این بود که کابرد این وسایل واستفاده مفید از آنها را همانجا برای دانش آموزان توضیح میداد ولی متاسفانه تصویر نگاره ۶ بسیار کوچک بود واکثر دانش آموزان نمیتوانستن آنرا ببینند.

چنانچه معلم از تخته هوشمند،که pdf آن کتاب در صفحه دسکتاپ کامپیوتر آنجا موجود بود استفاده میکرد هم بهتر دیده میشد.وهم امکان زوم کردن در آن تصویر را برای تاکید بیشتردرموارد لازم را داشت.

بعد از آن،معلم یک تعداد کارت داشت که یک سری کلمات در آن نوشته شده بود،آن سری کارتهایی که میخواست به دانش آموزان نشان دهد،تصویر نداشتند بعد از اینکه آنها را به دانش آموزان نشان داد با کلمات تعجب دیدیم که دانش آموزان اکثر کلمات را درست میخوانند. در آن لحظه واقعا شک کردیم که الان در کلاس اول هستیم.

بعد از اتمام کلاس که با معلم مصاحبه کردیم کارتهای دیگری را برایمان آورد که درآنها تصاویرهمراه با متن دیده میشد.وگفت که ما ابتدا تصاویر همراه با متن را به دانش آموزان نشان میدهیم پس از آنکه برآن تصاویر مسلط شدند فقط متن آن تصویررا نشان میدهیم.آن تمرین برای اکثر کلمات جواب داد،به جز کلمه کیف که آنرا با کتاب اشتباه میگرفتند.متاسفانه معلم فقط از یک تصویر که در اختیار داشت برای هرکلمه استفاده میکرد. بهتر بود برای تمایز این کلمات از تصاویر دیگری استفاده شود.

یا همچنین کلمه “چای” که اکثریت دانش آموزان یا آنرا با کلمه قهوه اشتباه میگرفتن یا چایی تلفظ میکردند.

درزنگ تفریح به دفتر مدرسه رفتیم سریع چای را خوردیم و از محیط مدرسه بازدید کردیم.دیدیم که بچه ها از سنگی که در اختیار داشتند یا از بطری آب به عنوان توپ، فوتبال بازی میکردند.

در زنگ بعد معلم ابتدا در تخته هوشمند طریقه نوشتن حرف الف را آموزش داد سپس از دانش آموزان خواست تا آنرا در دفترشان تمرین کنند.وبه آنها گفت هرکس که نمیتواند بنویسد بیاد تا بهش سرمشق بدم.

سپس به صورت تکی دانش آموزان را به پای تخته هوشمند فرستاد واز آنها خواست تا حرف الف را بنویسند. در وسط کار تخته هوشمند به مشکل برخورد کرد،وقت زیادی از کلاس گرفته شد ودرپایان آن مشکل را با همکاری هم حل کردیم.

در زنگ بعد نیز ریاضی داشتند،کمی که الگوی رنگها را کار کردند،از کلاس دیگر ما را فراخواندند وتخته هوشمند آن کلاس را کالیبریت کردیم.ومشکلات دیگر تخته هوشمند را نیزحل کردیم.

 

در زنگ آخر نیز برای تنوع و رفع خستگی دانش آموزان،معلم برای آنها انیمیشنی پخش کرد وخودش نیز تکالیف دانش آموزان را رسیدگی میکرد.زمانی که در زنگ آخر به دانش آموزان گفت الان کارتون پخش خواهد شد چنان خوشحالی کردند که درپوست خود نمی گنجیدند.

گزارش مشاهده جلسه دوم دانشجو معلمان:  

۲ زنگ آخر مدرسه نیز ورزش داشتند.ابتدا با بچه ها خیلی آهسته دور مدرسه دویدیم،بعد به بچه ها نرمش دادیم حرکات کششی کارکردیم.کلاس ۳۰ نفره رو به دو گروه تقسیم کردیم.۱۵ نفر طرف ما آمدند .

از بچه ها رای گیری کردم چه بازی دوست دارین همه با هم گفتن فوتبال.چند نفر از بچه ها هنوز بازی شروع نشده بود رفتند یه گوشه نشستند.آنها را به بازی آوردم. تو بازی به آنها پاس دادم،موقعیت دادم خیلی از بچه های دیگر هم بیشترمشتاق شدند که بازی کنند.

تو حین بازی توپ راست خورد تو بینی یکی از بچه ها،گفتم الانه که بینیش شکسته باشه،مسئولیش هم گردن ما میفته،شروع کرد به گریه کردن.بهش گفتم بیا یک پنالتی بزن،اینقدری خوشحال شد که اصلا یادش رفت توپ الان خورده به دماغش.

تو اون فرصتی که داشتیم باهشون فوتبال بازی کردیم،هندبال بازی کردیم،پنالتی زدیم. وسعی کردیم که خیلی متفاوت باشه.

درزنگ تفریح به دفتر مدرسه رفتیم سریع چای را خوردیم و از محیط مدرسه بازدید کردم.به پشت مدرسه رفتیم دیدیم که تعداد زیادی از دانش آموزان به نرده ای چسبیده بودند که راه خروج از مدرسه بود.

زنگ بعد به کلاس دوم رفتیم و درس ریاضی داشتند.معلم داشت با جدول،یکان ودهگان را به دانش آموزان درس میداد،واینطور میگفت که یکان میشه دست راست ودهگان میشه دست چپ.واز همه بچه ها خواست که دست راستشان را بالا بیارند تا مفهوم یکان را به درستی درک کنند.

برای تمرین های ریاضی هم برای اینکه کنترل شده باشه،از بچه ها میخواست اگر به نظرتون درسته “د” یا “ص” بزارین. معلم در حین تدریس خیلی تاکید داشت تا حواس بچه ها جمع باشه.ومیگفت این قانون اول کلاس داریست.

سپس چند تا از بچه ها را به پای تخته فرستاد،تا تمرین های ریاضی را حل کنند،بعد از آن تمرین های ریاضی بچه ها را چک کرد.

زنگ بعد درس بخوانیم داشتند،از بچه ها خواست درس چغندر با برکت را روخوانی کنند،بعضی از بچه ها در روخوانی مشکل داشتند،معلم همانجا اشکالاتشان را برطرف میکرد همچنین کاربرد برخی از علائم نگارشی مثل ویرگول ،نقطه و…را هم میگفت.درحین تدریس نیز از دانش آموزان نظر سنجی میکرد که مثلا چرا چغندر با برکت است؟

درزنگ آخر نیز درس علوم داشتند موضوع درس درمورد آلودگی آب بود،ابتدا از بچه ها به طور کلی سوال میپرسید که به نظر شما از چه راه هایی آب آلوده میشود؟ سپس یکی از دانش آموزان را به پای تخته فرستاد واز او خواست در مورد آلودگی آب حرف بزند،وبرای اینکه مطمئن شود دانش آموزان مطلب را به درستی فهمیدند به طور تصادفی از بعضی از دانش آموزان سوالاتی نیز میپرسید.

بعد از آن از یکی از دانش آموزان خواست تا راه های آلودگی آب را پای تخته بنویسد واز دانش اموزان دیگر نیز خواست آنرا در دفترعلومشان یادداشت کنند.متاسفانه اکثر دانش آموزان دفترعلوم نداشتند،یا مداد نداشتند،یا غلط املایی داشتند و….همه این عوامل حاشیه ای باعث شد وقت زیادی از کلاس تلف شود.

گزارش مشاهده جلسه سوم دانشجو معلمان:

دراین روز متاسفانه بسیاری از کلاسها معلم نداشتند ومدیر مدرسه از ما درخواست کرد تا استثنائا این روز به کلاسهایی که معلم ندارند برویم.ما به کلاس سوم دو رفتیم.زنگ اول از آنها خواستیم تا خودشان را معرفی کنند،مهارت هایی که در زمینه های مختلف دارند بازگو کنند،ودرآخر نیز دسته جمعی تخم مرغ بازی کردیم.

زنگ بعد که ورزش داشتند به دلیل سردی هوا سرکلاس برایشان شطرنج وبازی فکری آوردیم.وکارتون نیز برایشان پخش کردیم.زنگ سوم که هوا کمی بهتر شده بود بچه ها را به ورزش بردیم.کمی آنها را گرم کردیم وحرکات کششی را انجام دادیم.سپس با توجه به علایق بچه ها،یک تیم فوتبال ویک تیم هندبال تشکیل دادیم.

زنگ بعد به کلاس دوم یک رفتیم،زنگ چهارم وپنجم ریاضی داشتند،معلم طریقه جمع کردن اعداد تک رقمی را توضیح داد،به این صورت که عدد بزرگه را در ذهنمان نگه میداریم،سپس با انگشتان دستمان عدد کوچیکه را به اضافه عدد بزرگه میکنیم.هم چنین به خوبی از مداد رنگی برای آموزش خاصیت جابه جایی جمع استفاده کرد.

بعد از تدریس نیز از دانش آموزان سوالاتی رو دراین مورد پرسید وبه دانش آموزانی که پاسخ صحیح میدادند برای تشویق چک امتیاز میداد. ودر آخر نیز تکلیف ارائه شد.تکیف ریاضی از کتاب گاج بود.

گزارش مشاهده جلسه چهارم دانشجو معلمان:  

در زنگ اول به کلاس دوم سه رفتیم،در آن زنگ ریاضی داشتند ابتدا معلم یک حضور غیابی انجام داد،در کتاب صفحه ۱۴از دانش آموزان خواسته شده بود تا هر چهار مربع را یک رنگ خاصی بزنند،معلم خیلی تاکید داشت که هر جلسه مداد رنگی هایتان را بیاورید.

هم چنین معلم از دانش آموزان خواست تا با چهار مربع یک شکل خاصی رسم کنند.دانش آموزان با آن چهار مربع اشکال خلاقانه ای مثل قطار،ساختمان،آدم فضایی و…رسم کردند.بعد از اتمام کلاس که با معلم مصاحبه کردیم هدفش را از اینکار بروز خلاقیت های دانش آموزان بیان کرد.در آخر زنگ اول نیز معلم خیلی تاکید داشت که حتما صبحانه از منزل بیاورید ودر این ساعت میل کنید.

زنگ دوم فارسی بخوانیم داشتند در صفحه ۱۶ درس خرس کوچولو خوانده شد،درحین درس معلم علامت سوال وتعجب را توضیح داد وسوالاتی را از بچه ها در این مورد پرسید.درپایان نیز در مورد داستان از بچه ها نظرخواهی خوبی انجام شد.وتمرین های کتاب شامل واژه سازی،جملات درست ونادرست در مورد داستان کارشد.

در زنگ سوم بین تمامی دانش آموزان مدرسه شله پخش شد وما هم در این امر خیر کمک کردیم.در آخر نیز به کلاس اول یک رفتیم با توجه به اینکه درآن زنگ علوم داشتند ومعلمشان حضور نداشت،کمی از کتاب علوم را تدریس کردیم وبچه ها نیز خیلی خوب همکاری میکردند وبه سوالات پاسخ می دادند.

در زنگ چهارم نیز به کلاس اول یک رفتیم،معلمشان ابتدا با بچه ها خیلی گرم احوال پرسی کرد ودر مورد مراسم عاشورا تاسوعا با آنها صحبت کرد که کجا رفته اید؟چه کار کرده اید؟و….سپس در پای تخته طریقه نوشتن حرف “ط” را آموزش داد،جالب بود که دانش آموزان هنوز نمیدانستند چه حرفی را دارند مینویسند.سپس به بچه ها سرمشق داد واز آنها خواست ۵ خط این حرف را بنویسند،ما هم دست به کار شدیم و به بچه ها سرمشق میدادیم واشکالات آنها را برطرف میکردیم.درآن زنگ دریافتیم دانش آموزان با مشق نوشتن خیلی ساکت میشوند.

درزنگ آخر نیز به کلاس پنجم یک رفتیم معلم نداشتند با توجه به اینکه این زنگ فارسی داشتند از آنها خواستیم ۲ بار درس فارسی را روخوانی کنند،سپس از تعدادی از دانش آموزان خواستیم درس را خلاصه کنند.بعد از آن تمرین های مربوط به کتاب فارسی را کار کردیم.درپایان زنگ نیزبچه هایی که ساکت بودند را به پای تخته آوردیم و بازی گروهی بشین پاشو رو انجام دادیم به طوری که آنها باید حرکت برعکس آنرا انجام میدادند.

گزارش مشاهده پنجم دانشجو معلمان:  

زنگ اول به کلاس سوم یک رفتم.درآن زنگ قرآن داشتند.معلم ابتدا از بچه ها ارکان نماز را پرسید.هم چنین تنوین ًٌٍ را هم آموزش داد.ومثال های زیادی را در این مورد با صدای رسا تکرار کرد.

زنگ دوم به کلاس اول یک رفتیم.در آن زنگ ورزش داشتند با توجه به سردی هوا در کلاس ماندیم.وبازی های فکری گروهی انجام دادیم.

در زنگ سوم به کلاس سوم یک رفتیم.به بچه ها دیکته گفتیم وسعی کردیم کلمات را خوانا ،کشیده و واضح تلفظ کنیم ودر نهایت دیکته آنها را تصحیح کردیم.ومعلم نیز دراین حین تکالیف بچه ها را بررسی میکرد.

در زنگ چهارم مطالعات اجتماعی داشتند وموضوع درس این بود : آیا ما مثل هم هستیم؟  در کلاس در مورد ماه هایی که بچه ها در آن متولد شدند بحث شد و هر شخص ماه متولد و سالش را بیان کرد. و از قبل با هماهنگی معلم عکسی از خود را اورده بودند و در تابلویی رو دیوار کلاس نصب کرده بودند.

هم چنین در کلاس درمورد نادرستی مسخره کردن خیلی بحث شد.معلم عواقب ونتایج این کار را به دانش آموزان گوشزد کرد و به آیه ی قرآنی در این مورد اشاره کرد.

 

گزارش مشاهده ششم دانشجو معلمان:  

در زنگ اول به کلاس ششم دو رفتیم، در آن زنگ ریاضی داشتند ومسائل مربوط به صفحه ۲۶ که مربوط به جمع وتفریق اعداد اعشاری بود راحل میکردند،روش کتاب برای حل جمع وتفریق اعشاری با استفاده از شکل وقسمت بندی محور بود. معلم مدام از دانش آموزان سوال میکرد کسی هست در این مورد مشکلی داشته باشد وخیلی به درس دادن مسلط بود.تاکید خاصی داشت که واحد های محور یکسان باشند و هم چنین از سرگروه ها میخواست تمرین های بچه ها را چک کنند:

 

زنگ دوم و سوم نیز به دلیل رفتن به اردو دانش آموزان کلاس اول ودوم و نبودن حضور معاونین بنا به درخواست مدیریت ما معاون مدرسه شدیم.واقعا خاطره شیرینی بود.در زنگ تفریح بچه ها را کنترل میکردیم،که با هم دعوا نکنند. ۱۰ دقیقه بعد از زنگ نیز زنگ کلاس را زدیم.دو دقیقه بعدش زنگ دفترمعلمان را زدیم.در زنگ کلاس نیز بین بچه ها شیر توزیع کردیم.

زنگ چهارم به کلاس سوم دو رفتیم.به دلیل نبودن معلم ورزششان بچه ها را گرم کردیم.وبا آنها فوتبال بازی کردیم.

زنگ آخر نیز به دلیل اینکه به ناهار دانشگاه نمی رسیدم با مدیر مدرسه هماهنگ کردم وبه دانشگاه رفتم.

گزارش مشاهده هفتم دانشجو معلمان:  

زنگ اول به کلاس ششم یک رفتیم در آن زنگ ریاضی داشتند و مسائل مربوط به تقسیم های اعشاری وکسرهای مثلثاتی که خارج از کتاب بود را حل میکردند.سوالات ریاضی در سطح بالایی بود وبرای اکثر تمرینات، روش تستی آن نیز کار میشد.

درزنگ دوم به کلاس پنجم یک رفتیم و قرار بود درس مطالعات اجتماعی از دانش آموزان پرسیده شود.معلم تقریبا از تمام دانش آموزان سوال پرسید ودر حین پرسش نیز در مورد بعضی از موضوعات مثل همدلی بیشتر توضیح میداد.هم چنین از بچه هایی که در کلاس گوش نمیدادند نیز سوال می پرسید.

زنگ سوم نیز به کلاس ششم یک رفتیم.در آن زنگ هدیه های آسمانی داشتند.وقرار بود از دانش آموزان پنج درس اول کتاب پرسیده شود.اکثر سوالاتی که از دانش آموزان پرسیده میشد مثل تولی تبری،روز ۱۳ آبان و..تکراری بودند بعدا که با معلم مصاحبه کردیم گفت هدف من این است که حتی دانش آموزانی که مطالعه نکردند نیز سر کلاس درس را یاد بگیرند.درپایان زنگ نیز درس سرور آزادگان در مورد امام حسین (ع) تدریس شد.

درزنگ چهارم نیز در همان کلاس ششم یک درس علوم تدریس شد،معلم به بچه ها جزوه میگفت موضوعات بیشتر در موردپوسته،هسته،گوشته بود.هم چنین معلم شکل آنرا هم در تخته رسم کرد.

زنگ آخر نیز به دلیل اینکه به ناهار دانشگاه نمی رسیدم با مدیر مدرسه هماهنگ کردم وبه دانشگاه رفتم.

 

گزارش مشاهده هشتم دانشجو معلمان:                                                                                

زنگ اول به کلاس ششم ۳ رفتیم در آن زنگ ریاضی داشتند،در آن زنگ بچه ها کار عملی های مربوط به درس حرفه وفن را نیز به همراه خود آورده بودند.حدود یک ربع  از کلاس در مورد کارعملی هایی که مربوط به ساخت خانه میشد بحث شد.بچه ها از روش های خلاقانه ای برای ساخت خانه مثل گچ،چوب،کاغذ و….استفاده کرده بودند.

بحث گرد کردن اعداد صفحه ۶۶ کتاب درسی بود.این موضوع جلسه قبلی آموزش داده شده بود  این جلسه به حل تمرین های کتاب پرداخته شد.

زنگ بعد به کلاس ششم ۲ رفتیم،آنها نیز در آن زنگ ریاضی داشتند،بحث تقسیم یک عدد اعشاری بر عدد اعشاری صفحه ۳۶ کتاب درسی بود.در کتاب درسی روش های زیادی برای تقسیم های اعشاری از جمله تقسیم های اعشاری به کمک محور،تبدیل عدد اعشاری به کسر،دور در دور نزدیک در نزدیک و…. گفته شده بود ولی معلم سعی داشت تمامی روش ها را دانش آموزان یاد بگیرند حتی در حین حل تمرین پای تخته از دانش آموزان روش دیگر حل تقسیم های اعشاری را قبول نمی کرد.معلم این کلاس خیلی خوب کلاس را کنترل می کرد بعد از پایان کلاس با معلم مصاحبه کردیم عامل در دست داشتن وکنترل کلاس را جدی بودن عنوان کرد.هم چنین گفت برای دروس ریاضی و علوم از کتابای کمک درسی گاج وکروکودیل نیز استفاده میکنم.

زنگ بعد نیز در کلاس ششم ۲ بودم،قرآن داشتند.روخوانی سوره مبارکه فتح وحجرات کار شد.تعدادی از بچه های آن کلاس مسلط به تجوید،وقف وابتدا،مقام های قرآنی از جمله بیات،رست،حجاز بودند وحتی از معلمشان نیز تسلط بیش تری به تجوید قرآن داشتند.تعدادی از بچه های کلاس حافظ قرآن بودند.معلم با گفتن احسنت،باریکلا،موفق باشید این دانش آموزان را تشویق کرد.

زنگ بعد هم در کلاس ششم ۲ بودم در آن زنگ علوم داشتند و قرار بود از دانش آموزان درس پرسیده شود.وسوالاتی در مورد ساختمان آتش فشان ها،انواع آتش فشان،موادی که از دهانه آتش فشان خارج می شود پرسیده شد.

زنگ آخر نیز به دلیل اینکه به ناهار دانشگاه نمی رسیدم با مدیر مدرسه هماهنگ کردم وبه دانشگاه رفتم.

 

گزارش مشاهده نهم دانشجو معلمان:                                                                                

زنگ اول به کلاس چهارم ۲ رفتیم در آن زنگ ریاضی داشتند.در همان ابتدا زنگ،برگه های امتحان ریاضی به بچه ها تحویل داده شد.معلم ابتدا تذکر شدیدی به دانش آموزانی که امتحان را کم گرفته بودند داد.سپس از دانش آموزان خواست تا به پای تخته بیایند وسوالات امتحان را حل کنند.ازجمله این سوالات نشان دادن اعداد روی محور،مقایسه بزرگی اعداد و… در سوالی معلم از دانش آموزان خواسته بود تا ضرب اعداد را به روش های گوناگونی حل کنند در پای تخته نیز ضرب به روش های ۱گسترده ۲ مساحت ۳ خلاصه ۴ خلاصه تر ۵ ارزش مکانی حل شد.

زنگ بعد به کلاس چهارم ۲ رفتیم در آن زنگ دیکته داشتند.ابتدای زنگ معلم به دانش آموزان گفت آقایانی که در زنگ قبلی اینجا بودند بر اعداد ۵ شما ایراد گرفتند،ابتدا معلم طریقه نوشتن درست آنرا پای تخته به دانش آموزان  آموزش داد سپس تمامی کلاس را جریمه کرد تا ۵ خط این عدد را بنویسند.معلم دیکته را کلمه به کلمه وبا صدای کشیده به دانش آموزان میگفت هرچند که دراینصورت معنی جمله درست درنمی آمد.درانتهای زنگ نیز زنگ زلزله به صدا درآمد.معلم به دانش آموزان آموزش داد که دراین شرایط باید چه عکس العملی را از خود نشان دهند.از جمله اینکه زیر میز بروند واز دسته آن محکم بگیرند،در چارچوب در بایستند و…

دو زنگ بعد نیز بنا به درخواست مدیریت محترم مدرسه به کلاس سوم ۲ رفتیم ودانش آموزان را ورزش دادیم.طبق معمول ابتدا بچه ها را نرمش دادیم وگرم کردیم سپس کلاس را با توجه به علائق دانش آموزان به ۲ گروه تقسیم کردیم،تعدادی از بچه ها به سمت فوتبال،وتعدادی نیز به سمت والیبال آمدند. زنگ آخر نیز به دلیل اینکه به ناهار دانشگاه نمی رسیدم با مدیر مدرسه هماهنگ کردم وبه دانشگاه رفتم.

 

گزارش مشاهده دهم دانشجو معلمان:  

زنگ اول به کلاس چهارم ۱ رفتیم در آن زنگ ریاضی داشتند،معلم جلسه قبلش از دانش آموزان خواسته بود تا تمرین های ارزشیابی مستمر را در خانه حل کنند.در آن زنگ معلم به صورت تصادفی دانش آموزان را پای تخته فرستاد تا آن تمرین ها را حل کنند.از جمله آن پیدا کردن الگوی شمارش اعداد،رنگی کردن اشکال،نوشتن کسر برای اشکال،نشان دادن اعداد مخلوط روی محور و…

زنگ دوم به کلاس اول ۲ رفتیم.در آن زنگ معلم نداشتند،ابتدا از بچه ها چندین معما فکری پرسیدیم بچه ها خیلی از آن استقبال کردند.سپس با توجه به آخرین سرمشق های معلمشان به دانش آموزان ابتدا پای تخته سرمشق دادیم سپس در دفتر دانش آموزان نیز سرمشق دادیم.برای جذابیت در مشق نوشتن نیز مسابقه گذاشتیم که هرکس زودتراز همه بنویسد وخوش وخط وخوانا هم باشد مورد تشویق قرار می گیرد.

زنگ سوم به کلاس پنجم ۲ رفتیم در آن زنگ فارسی داشتند،عنوان درس،درس آزاد بود معلم ابتدا از دانش آموزان خواست تا از متن روخوانی کنند سپس به سوالات درک متن جواب دادند،بعد از آن معلم برای تمرین انشا از دانش آموزان خواست یک داستان تخیلی از خودشان بنویسند،هم چنین به دانش آموزانی که این کار برایشان سخت بود پیشنهاد داد که یکی از داستان های کتاب درسی را خلاصه کنند.

زنگ چهارم نیز به کلاس سوم ۲ رفتیم ودانش آموزان را ورزش دادیم.طبق معمول ابتدا بچه ها را نرمش دادیم وگرم کردیم سپس کلاس را با توجه به علائق دانش آموزان به ۲ گروه تقسیم کردیم،تعدادی از بچه ها به سمت فوتبال،وتعدادی نیز به سمت والیبال آمدند.

زنگ آخر نیز به دلیل اینکه به ناهار دانشگاه نمی رسیدم با مدیر مدرسه هماهنگ کردم وبه دانشگاه رفتم.

گزارش مشاهده یازدهم دانشجو معلمان:                                                                             

زنگ اول به کلاس سوم دو رفتیم در آن زنگ ریاضی داشتند همان ابتدا که وارد کلاس شدیم نحوه چیدمان میزها توجه مان را جلب کرد.بدین صورت که بچه ها در میزهای چهار نفری دو به دو روبروی هم به صورت گروهی نشسته بودند.معلم برای هر میز نام یکی از دانشمندان را گذاشته بود.مثل ابن سینا،ابوریحان بیرونی و……

موضوع درس مقایسه کسرها صفحه ۵۴ کتاب درسی بود.معلم برای فهماندن مفهوم کسر به خوبی از سیب،بیسکویت،کیک و..استفاده کرد واین خوراکی را قسمت بندی کرد.هم چنین از یکی از دانش آموزان خواست تا کیک خودش را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کند و    آن را بخورد.

زنگ دوم به کلاس اول ۲ رفتیم.در آن زنگ معلم نداشتند،ابتدا کارت های الفبا را به دانش آموزان نشان دادیم.به نظرم روش تدریس الفبا از کل به جز موثرتر است به این صورت که اگر دانش آموزان ابتدا كلمه هايي كه در آن ها حروف مورد نظر به كار رفته رو ببینند سپس خود دانش آموز به طور فعال ، نشانه ي مورد نظر را در كلمه پيدا كند بهتر از از روش های تدریس قدیمی است که ابتدا نشانه تدريس مي شد وبعد كلمه اي كه با حروف مورد نظر نوشته شده بود. سپس از بچه ها خواستیم تا آن کلمات را بگویند.خوشبختانه  دانش آموزان اکثر کلمات را درست می گفتند.

سپس در دفتر دانش آموزان نیز سرمشق دادیم.برای جذابیت در مشق نوشتن نیز مسابقه گذاشتیم که هرکس زودتراز همه بنویسد وخوش وخط وخوانا هم باشد مورد تشویق قرار می گیرد.

زنگ سوم نیز به کلاس سوم ۲ رفتیم ودانش آموزان را ورزش دادیم.طبق معمول ابتدا بچه ها را نرمش دادیم وگرم کردیم سپس کلاس را با توجه به علائق دانش آموزان به ۲ گروه تقسیم کردیم،تعدادی از بچه ها به سمت فوتبال،وتعدادی نیز به سمت والیبال آمدند.

زنگ چهارم به کلاس دوم سه رفتیم در آن زنگ دیکته داشتند.معلم دیکته را خیلی سریع به بچه ها می گفت وبچه ها یکسره جا می ماندند ومی گفت دیکته باید به صورت جمله به جمله گفته شود واز بچه ها می خواست تا دست خط شان را تند کنند.بعد از دیکته سوالاتی از دروس دیگر مثل جمله سازی وعلوم نیز طرح کرد.

زنگ آخر نیز به دلیل اینکه به ناهار دانشگاه نمی رسیدم با مدیر مدرسه هماهنگ کردم وبه دانشگاه رفتم.

گزارش مشاهده دوازدهم دانشجو معلمان:                                                         

زنگ اول به کلاس سوم دو رفتیم در آن زنگ ریاضی داشتند موضوع درس روش های نمادین صفحه ۶۳ کتاب درسی بود،در تمرینات از دانش آموزان خواسته شده بود تا برای شکل های مختلف یک عبارت دسته ای بنویسند.مثل ۴ دسته کاشی ۴ تایی می شود ۱۶ مربع.

معلم برای فهماندن مفهوم دسته به هر گروه از دانش آموزان کیسه های مختلفی را داد که در آنها مواد مختلفی گذاشته شده بود.از قبیل نخود،لوبیا،لوگوو….معلم از هر گروه دانش آموزان خواست تا آن مواد را دسته بندی کنند.

زنگ دوم به کلاس اول ۲ رفتیم.در آن زنگ معلم نداشتند،ابتدا کارت های الفبا را به دانش آموزان نشان دادیم.سپس از بچه ها خواستیم تا آن کلمات را بگویند.خوشبختانه  دانش آموزان اکثر کلمات را درست می گفتند.

سپس در دفتر دانش آموزان نیز سرمشق دادیم.برای جذابیت در مشق نوشتن نیز مسابقه گذاشتیم که هرکس زودتراز همه بنویسد وخوش وخط وخوانا هم باشد مورد تشویق قرار می گیرد.

زنگ سوم به کلاس اول یک رفتیم.درآن زنگ فارسی داشتند.معلم ابتدا از بچه ها پرسید اسم شهرمون چیه بچه ها؟اسم کشورمون چیه؟ایران. بله موضوع درس در مورد شکل های مختلف “ای” بود.در کتاب درسی آنرا به شکل های ای اول /ی غیر اول/ی آخر چسبان/ای آخر تنها آورده بود.

معلم از دانش آموزان خواست تا مثال های کتاب برای این حرف را با صدای بلند همه با هم تکرار کنند.هم چنین به صورت  تصادفی از بچه ها خواست تا مثال های کتاب را روخوانی کنند.

در نگاره کتاب فارسی اقوام گوناگون ایران با لباس های خاص محلی شان به تصویر کشیده شده بود.

معلم از دانش آموزان پرسید چرا هرکدام از این افراد لباس های مختلفی را پوشیده اند؟جواب های بچه ها جالب بود:چون گدایند،چون درجاهای مختلفی زندگی می کنند و…هم چنین معلم از دانش آموزان خواست تا لباس های محلی هر قومی را از والدین خود بپرسند.

بعد از پایان کلاس که با معلم مصاحبه کردیم،کارنامه جالبی را که خودش درست کرده بود به ما نشان داد.درآن کارنامه برای هر ماه به دانش آموزان نمره کیفی داده بود واز دانش آموزان می خواست تا این کارنامه را به والدینش بدهند و امضا کنند وبیارند.به گفته خود معلم والدین با دیدن نمره “خ” مثلا برای درس ریاضی آنقدر نگران می شوند که به مدرسه می آیند وعلت را جویا می شوند.

زنگ چهارم نیز به کلاس سوم ۲ رفتیم ودانش آموزان را ورزش دادیم.طبق معمول ابتدا بچه ها را نرمش دادیم وگرم کردیم سپس کلاس را با توجه به علائق دانش آموزان به ۲ گروه تقسیم کردیم،تعدادی از بچه ها به سمت فوتبال،وتعدادی نیز به سمت والیبال آمدند.

زنگ آخر نیز به دلیل اینکه به ناهار دانشگاه نمی رسیدم با مدیر مدرسه هماهنگ کردم وبه دانشگاه رفتم.

تلگرام واتساپ ایتا
مطالب مشابه


شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!