نویسنده
توسط:admin  |
تاریخ
95/11/16   |
بازدید
13,572 بازدید

گزارش عاطفی کارورزی دانشجو معلمانگزارش عاطفی کارورزی دانشگاه فرهنگیاننمونه ای از گزارش عاطفی کارورزیگزارش عاطفی کارورزی ۱گزارش سازمانی کارورزیگزارش ساختاری کارورزیروابط عاطفی در مدرسه

گزارش کارورزی عاطفی

گزارش عاطفی مدرسه:

در برقراری روابط انسانی و اجتماعی در مدرسه ،مهم ترین نکته محور قرار دادن تربیت است . پس باید در کلیه اقداات و تعاملات مدرسه باید دو مفهوم ” تعلیم ” و ” تربیت ” است و اینکه تعلیم ، ابزاری برای تربیت و اهداف تربیتی و رفتاری است . بنابراین کلیه فعالیت ها و اقدامات معلمان و مربیان و سایر اولیای مدرسه و سازمان آموزشی و پرورشی می بایست در جهت انسان سازی باشد پس برای رسیدن به سازگاری در خانه ، اجتماع و مدرسه و … برقراری روابط انسانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که خود این امر مبنی بر رعایت اصول و قوانینی است .

روابط متقابل مدیر با معلمین و دانش آموزان و با سایر کارکنان

معلمان و معاونان و در کل نیرو های آموزشی باید نهایت سعی خود را در ارتباطات و تعاملاتشان باشند زیرا دانش آموزان در خارج از کلاس نیز از آنها درس می گیرند. تعاملات بین مدیر و معاونین و معلمان خوش بختانه در این مدرسه بخوبی انجام می گیرد. در این مدرسه به معنای واقعی کلمه مدیر علاوه بر مدیریت خود ، حکومت بر دل ها می کند . کار او اصلا مجادله نیست . رفیق بودن او با معاونین و معلمان از جمله شاخصه های مهم ایشان است . این عمل چنان است که معلمان و سایر کارکنان با جان و دل به انجام فعالیت های مقرر خود می پردازند و سعی دارند که کمترین کاستی را در این زمینه راه ندهند . البته ایشان در بحث های آموزشی و تربیتی قاطعیت لازم را دارا می باشند.در این بین لازم بذکر است که ایشان توانسته روابط غیر سازمانی خوبی نیز با نیروهایش برقرار کند که نتیجه آن علاوه بر تعاملات داخل مدرسه شامل قرارهای دوستانه و خانوادگی با کارکنان نیز می باشد.

پس بحث آخر : تمامی کارکنان ازجمله مدیر ،معلم و… با محبتی که نسبت به هم دارند و همچنین با ملاحظات خود و متانتی که به خرج می دهند سعی در پیشبرد اهداف آموزشی و انجام درست مسولیت های محوله ی خود دارند.

 

روابط متقابل معلمان با یکدیگر

همانطور که در مبحث قبلی نیز ذکر شد ، معلمین با یکدیگر روابط صمیمی دارند و در حل مساله های پیش آمده در مبحث تدریس و مسایل تربیتی دانش آموزان ، با ارائه تجربیات به یکدیگر کمک می کنند . در یکی از این روابط صمیمانه بنده شخصا  شاهد بودم که در جلسه ای که در زنگ تفریح برای خود ساختند مطرح کردند که بیایید با هم پول گذاشته و برای خود تشکیل کاروانی داده و با گرفتن پاسپورت و ویزا برای مراسم اربعین حسینی به کشور عراق رفته و به زیارت حرمین مطهر (ع ) بروند و آنها هم چنین برای سرگرمی با هم شوخی معقول و با رعایت ادب متقابل می کردند.

 

روابط متقابل معلم با دانش آموز

یکی از رفتار هایی که به وفور در بین دانش آموزان دیده می شود رفتار مسخره کردن و حس حسودی بین دانش آموزان بود . همچنین در بین دانش آموزان دیده می شد که اگر دانش آموزی از لحاظ درسی کمی ضعیف بود اغلب دانش آموزان او را با لقب تنبل ، تنبل کلاس ، خنگ و… نام گذاری می کردند و در زمان پرسیدن شفاهی از آن دانش آموزان ، دانش آموزان دیگر که کمی از لحاظ درسی بهتر بودند اجازه ی سخن گفتن و جواب دادن به سوال را به آنها نداده و مدام آنها را اذیت می کردند . در این هنگام بود که معلم به شدت عصبانی می شد و با داد می گفت که : ” از هرکی سوال کردم فقط خودش جواب دهد ” . که اغلب دانش آموزان فقط چند ثانیه این نکته را رعایت می کردند . پس معلم بار دیگر وبه صورت سخت تر و بلند تر داد می زد که : (مگه کر هستید که وقتی میگم آقای فلانی ، فقط آقای فلانی جواب می دهند نه کس دیگر)

معلم همچنین گهگاهی به آنها بدی این عمل زشت را گوشزد می کرد و از آنها می خواست که از این کار دست بکشند. بحث بعدی مرتبط و البته مهم با این بخش ، حس حسودی فزاینده و زیاد در بین دانش آموزان این دوره از تحصیلات است .همان طور که در جلسه اول کارورزی مشاهده می کردم، می دیدم دانش اموزان بهم حسادت می کنند البته این رفتار به صورت مقطعی بود چون که مثلا در مواقعی که معلم درس از آنها می خواست ، اگر دانش آموزی سر کلاس داشت آن تکلیف را می نوشت یا کتاب باز می کرد یا اگر می بایست که والدینش روی روی برگه ی امتحانش امضایی بزنند و او این کار را نکرده بود و … سریعا دیگر دانش آموزان مساله را به معلم می رساندند و مانع از فعالیت آن دانش آموز می شدند. این یک طرف قضیه بود . در یکی دیگر از کلاس هایم در پایه ی سوم ، دو سه نفری خیلی زرنگ وجود داشتند . زمانی که این ها سوالی بلد بودند دیگر دانش آموزان خوش حال می شدند و زمانی که خود این دانش آموز یک مبحث درسی را بهتر یاد گرفته بود ، در زمان های آزاد کلاس ، طوری که برای معلم ایجاد مزاحمت نکند برای دانش آموزان دیگر به تبیین موضوع می پرداخت . در یکی دیگر از جلساتی که در این کلاس حضور داشتم ،رابطه صمیمی این دانش آموزان توجه مرا جلب کرد . معلم از آنها امتحانی به عمل آورده بود . معلم یک نفر یک نفر اسامی را خوانده و نمره آنها را می گفت . با گفتن اسامی دانش آموزان توسط معلم و ذکر نمره آنان ، دانش آموزانی که نمره خوبی می گرفتند ، دیگر دانش آموزان از ته دل با آنها خوش حالی می کردند و دانش آموزانی که نمره بدی می گرفتند آنها ناراحت شده و زمانی که معلم آنها را به من ارجاع می داد، دیگر دانش آموزان با ناراحتی مشکلات آن دانش آموزان را به من گوشزد می کردند که نشانه ی احساس آنها نسبت به هم بود.

 

رابطه معلم با دانش آموزان خاص

برخی از دانش آموزان دارای شرایط خاصی هستند . برخی دارای والدین معتاد ، برخی بی سرپرست ، برخی زالی ، برخی دارای چهره متمایز و … هستند . برای مثال در یکی از کلاس هایم ، یکی از بچه ها دارای زالی است . خصوصیتی که او و بیشتر این قشر دارند کمتر به دوستی با سایر دانش آموزان می پردازد . بیشتر به صورت فردی بازی می کند و تقریبا در انزوا قرار دارد . او همیشه تکالیف خود را به طور دقیق انجام می دهد  .معلم نیز در بیشتر بحث ها او را به بحث وا می دارد تا به سمت گروه همسالان هدایت شود و ترس او که شاید از مسخره کردن باشد از بین برود. معلم قبل از تدریس باید تک تک پرونده های دانش آموزان را مطالعه کند و با شرایطشان در محیط خانواده نیز آشنا شود. چرا که ممکن است همین قضاوت های زود هنگام ما نتیج هایی جبران نشدنی به بار بیاورد.

 

ارتباط معاونین با والدین دانش آموزان

در مدرسه ی نظیری بارها شاهد آن بودم که معاون با اولیا به خوبی رفتار می کند و در ارتباط هایشان به همدیگر احترام می گذارند.هنگامی که اولیا برای پرسیدن چگونگی آموزش یا رفتار دانش آموزان به مدرسه مراجعه می کنند معاونان به خوبی از آنان استقبال می کنند وچون نقش همدیگر را در بهبود کردار و آموزش دانش آموزان می دانند در این روابط با هم همکاری و صمیمیت دارند و به نظرات همدیگر احترام می گذارند.

 

ارتباط معلم با والدین دانش آموزان

همان طور که قبلا نیز اشاره ای شد معلم ارتباط تنگاتنگی با اولیای دانش آموزان داشت . چنان که ایشان شماره تلفن خود را به والدین دانش آموزان داده بود تا با او در ارتباط باشند . همچنین اگر از وضعیت دانش آموزی ناراضی بود تا آمدن حضوری والدین آن دانش آموز به او اجازه ی ورود را به کلاس نمی داد و حداقل به او تذکر جدی را می داد تا حداقل فردا را با والدین خود بیاید . البته حضور والدین همیشه خوب نیست . زیرا بعضی از معلمین هنوز با این قضیه کنار نیامده اند و این را دخالت می دانند . بعضی دیگر از والدین می آمدند و از معلم در خواست می کردند که او جای نشستن فرزندش را تغییر دهد و به میز های اول بیاورد که معلم را در رودربایستی قرار می داد و افرادی که در میز های اول بودند بسیار ناراحت گشته و معلم توانایی نه گفتن به اولیای دانش آموزان را نداشت. در راستای این مورد نیز مدرسه دارای گروه های تلگرامی است که خانواده درصورت عدم حضور در مدرسه می توانند گزارشات و رویدادهای ممکن را برای معلم یا معاونین درمیان بگذارند تا دانش آموز ضربه ی این حوادث ها و اتفاقات پیش بینی نشده را متحمل نشود. 

رابطه معاونین با دانش آموزان

معاونین به لحاظ وظیفه ای که دارند که باید نظم وانضباط را بین تعداد زیادی دانش آموز برقرار کنند مجبور اند که مقطعی رفتار کنند دیده شده معاونان گاها با دانش آموزان فوتبال بازی می کنند و در مواقعی نیز دیده شده آنها را تنبه بدنی می کنند.

 

تلگرام واتساپ ایتا
مطالب مشابه


شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!