نویسنده
توسط:admin  |
تاریخ
95/11/16   |
بازدید
3,122 بازدید

نمونه گزارش آموزشی کارورزی مدرسهگزارش آموزشی کارورزی ۱گزارش آموزشی کارورزی تربیت معلمگزارش آموزشی مدرسهگزارش کارورزی یک

 

گزارش آموزشی کارورزی

از میان مجموعه فعالیت هایی که برای تعلیم و تربیت دانش آموزان انجام می شود ، بیشترین سهم  به تدریس معلم در کلاس درس اختصاص می یابد . تدریس را کلا می توان به فعالیت و تعامل دو جانبه بین معلم و دانش آموز دانست که منجر به یادگیری می شود . حال اگر این فعالیت منجر به یادگیری شود برای دانش آموز موثر و مفید خواهد بود . انتظارات از دانش آموزان با ید در حد خودشان باشد و با خودشان مقایسه کرد زیرا هر دانش آموز ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا است . پس هر دانش آموز خصوصیتی از جمله جسمانی ، عاطفی و … دارد که معلم باید با آن ویژگی ها آشنایی داشته باشد مهارت های تدریس تحت عنوان سه زیر ساخت انجام می گیرد : ۱- مهارت های قبل تدریس  ۲- مهارت های حین تدریس  ۳- مهارت ها بعد تدریس

 

نحوه ورود معلم به کلاس

معلم بیشتر اوقات بعد از ورود با ذکر صلوات به همراهی دانش آموزان مشغول می شوند .سپس از دانش آموزان می خواهدکه : ” بفرمایید بشینید ، خیلی ممنون ” . سپس احوال آنان را جویا می شد و با آنان به گفت و گو می پرداخت و بعد سر جای خود نشسته و کارهای کلاسی را انجام می دهد (حضور غیاب و طرح برنامه درسی)پس از آن به بررسی محتوای آموزشی ان جلسه می پردازد.

صدا و بیان معلم

صدا و بیان معلم از اهمیت قابل توجهی در ایجاد نظم ، علاقه ، رغبت  و … در کلاس درس دارد . صدا می تواند در یاد گیری دانش آموزان موثر باشد . با توجه به این که در جلساتی که بنده به عنوان کارورز سر کلاس حضور داشتم با توجه به حضور بنده ، معلم کمی معذب و احساس کم رویی از خود نشان می داد . ایشان در فن کم و زیاد کردن تن صدا مهارت کمی را از خود نشان می داد . حال به طور دقیق نمی دانم که آن نشان از کم رویی بود یا در قاعده این طور بود . ایشان با صدای یکنواخت بلند با بچه ها در مورد مساله های درسی صحبت می کردند که در این مورد کمی دانش آموزان را خسته جلوه می داد . بیان ایشان خوب بود و مطالب مشکل کتاب درسی را به زبان ساده و قابل فهم بیان می نمود.

 

معلومات و اطلاعات

نخستین صفت و هنر یک معلم خب و کار بلد ، مسلط بودن به رشته ای است که درس می دهد . معلومات عللمی و تخصصی معلم شرط اصلی فن معلمی بوده و رابطه مستقیم با موفقیت او در تدریس دارد . خیلی بد جلوه می کند زمانی که یک دانش آموز سوالی را از معلمش بپرسد و او از جواب دادن ناتوان باشد و بضی هم یک پس گردنی به دانش آموز به خاطر سوالش می زنند. آن وقت است که معلم از نظر دانش آموز مرده و یک فرد بی سواد جلوه می کند . و برعکس ، یعنی در واقع دانش آموزان زمانی که از معلم سوالی می پرسند و او به طور صحیح و دقیق جواب می دهد و انتظارات دانش آموز را پاسخ می دهد ، آنها اورا درواقع به عنوا دانای کل می دانند. معلم کارورز بنده با توجه به این که دارای مدرک لیسانس بود و نیز۲۴ سال سابقه ی تدریس را داشت از اطلاعات خوب و درستی برخوردار است و جملات را به زبان ساده ذکر می کرد تا تمام دانش آموزان به ماهیت آن پی ببرند . تنها نقصان که در این مورد از ایشان نظر بنده را جلب کرد این بود که ایشان خود را با اطلاعات و دانش روز ، به روز نکرده بود. ایشان به برخی از سوالاتدانش آموزان با متانت جواب می داد . او بیشتر سعی می کرد که با راهنمایی و هدایت   دانش آموزان ، کاری کند که خود دچار بارش فکری شوند و با توجه به پاسخ های آنان جواب صحیح را می داد.

  

روش تدریس فارسی:

شیوه ی تدریس معلم در درس فارسی با دو روش پرسش و پاسخ و سخنرانی همراه بود . معلم پس از پایان هر درس از فراگیران می خواست که با نوشتن کلمات و جملات درس مربوطه ، کلمات و جملات را برای آنان آسان می کرد و آنها را با کلمات آشنا می ساخت . در جلسه بعد نیز کلماتی از دانش آموزان می پرسید و مطلب را به صورت روخوانی از آنها می ساخت تا توانایی کلامی آنها نیز در این راستا تقویت شود. بعد از هر درس ایشان در پایان ساعت به دانش آموزان تکلیف جلسه ی بعد را می دادند.

 

ارزشیابی تشخیصی:

این نوع ارزشیابی یعنی این که معلم بعد از ورود به کلاس ابتدا ارزشیابی روز قبل را انجام دهد و سپس به ادامه درس بپردازد . در جلسات کارورزی بنده ، حال نمی دانم که به دلیل کم بودوقت بود یا به دلیل نفرات بالای دانش آموزان و یا به هر دلیل دیگر این نوع ارزشیابی در کلاس صورت نمی گرفت. یک نوع ارزشیابی در کلاس معلم من وجود داشت که تمام زنگ را به خود مشغول می کرد و از همه ی دانش آموزان به صورت شفاهی می پرسید و در ازای آن نمره گذاری می کرد . در این نوع ارزشیابی به نظر بنده یک نوع مشکل یا ضعف در تمامی این نوع ارزشیابی از  معلم دیده می شد و آن این بود که معلم دو پرسش را از کتاب انتخاب کرده و آن دو را از تمام دانش آموزان به نوبت می پرسید که دانش آموزان اول گهگاهی به سختی جواب می دادند ولی دیگر بچه ها همگی ،  پرسش ها را حفظ کرده و دیگر مشکلی برای جواب دادن نداشتند که این خود یک عیب عظیم در کار معلم بود.

 

ارزشیابی تکوینی:

در حین تدریس ، گاه گاهی معلم از دانش آموزان در مورد موضوع درس و اطلاعات جانبی از آنها سوالاتی می پرسید تا کم کم موضوع درس برای بچه ها جا بی افتد.

 

روش تدریس علوم:

روش تدریس معلم در درس علوم با ۳ روش روش سخنرانی ، پرسش و پاسخ و روش حفظ و تکرار استفاده می کرد. معلم در بعضی از قسمت های درس با طرح سوال های برنامه ریزی شده ، فعالیت های ذهنی دانش آموزان را در مسیر کسب مطالب جدید قرار داده و هدایت می کند تا خودشان به کشف مفاهیم جدید بپردازد. متاسفانه در کلاس ایشان خبری از گردش علمی و استفاده از آز آزمایشگاه نبود. البته شاید مشکل آزمایشگاه نرفتن ، مربوط به نداشتن امکانات آزمایشگاهی بود زیرا که در یکی از جلسات معلم خواست که آزمایش شمع را انجام دهد و حتی مدرسه از دادن یک شمع ناچیز معذور بود. معلم از بحث گروهی استفاده نمی کرد تا ضمن فراگیری بهتر درس ، تعاملات اجتماعی دانش آموزان افزایش پیدا کند . البته ذکر این نکته جایز است که انتخاب روش تدریس متناسب با ویژگی های دانش آموزان ، امکانات و تجهیزات ، اهداف آموزشی ، سبک های یادگیری و محتوای آموزشی است. بعد از هر درس معلم به دانش آموزان فعالیت ها و آزمایش هایی می داد تا آنها در منزل به انجام آن بپر دازند و مشاهدات خود را یادداشت کنند.همچنین ایشان در حین تدریس ااز تیکه (کلام خیلی خب) استفاده می کردند که به شخصه ذهن مرا به آن یو می کشاند که تا پایان زنگ آمار دقیقی از شمارش آن را بدس آورم.

 

نحوه مدریریت کلاس:

اداره کلاس را پس از ۲۴ سال سابقه ی کار به راحتی در دست داشتند و همچنین ایشان به راحتی میتوانستند از حاشیه های کلاس در محتوای آموزشی کمک بگیرند . یکی از مهم ترین رموز مدیریتی ایشان قاطعیت ایشان بود . دانش آموزان زمان درس فقط به درس گوش می دادند و زمان آزاد کلاس به حواشی می پرداختند. از دیگر ویژگی ها و ترفندهای ایشان برنامه ریزی تمام وقت برای دانش آموزان بود ایشان زمانی از کلاس را بی برنامه نمیگذراند حتی در زمان تصحیح املا دانش آموزان را به روخوانی مشغول می کرد. اما کمتر به بازی و سرگرمی می پرداختند و گاها بازی های تعریف شده در کتاب ریاضی یا بحث نمایش فارسی را عبور می کردند.

تلگرام واتساپ ایتا
مطالب مشابه


شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!