نویسنده
توسط:admin  |
تاریخ
95/11/16   |
بازدید
6,189 بازدید

گزارش فیزیکی کارورزی دانشگاه فرهنگیانگزارش فیزیکی مدرسهگزارش فیزیکی از مدرسه ابتدایی 

مشخصات فیزیکی

مشخصات ساختمان

نام مدرسه : دبستان نظیری

مالکیت : دولتی

دوره : اول ابتدایی

موقعیت جغرافی : نیشابور

مساحت کل: حدود ۴۸۰ متر مربع

مساحت هر طبقه :حدود ۲۲۰ متر مربع

مساحت سرویس بهداشتی:حدود ۴۵ متر مربع

تعداد سرویس بهداشتی دانش آموزان: ۸ چشمه

تعداد سرویس بهداشتی آموزگاران: ۱ چشمه

تعداد اتاق ها:  ۱۶باب

تعداد طبقات : ۲ طبقه

تعداد کلاس: ۱۱ باب

اتاق مدیر آموزشگاه: ۱ باب

اتاق معاونین :۱ باب

دفتر آموزشگاه : ۱  باب

نمازخانه  :   ۱باب

انبار: ۱ باب

آبدارخانه:  ۱ باب

آبخوری : ۱ باب

شیر آب مصرفی دانش آموزان : ۹ عدد

موتورخانه : ۱ باب

نمای ساختمان : آجری

دوربین مداربسته :۵ عدد

بلند گو :۲ عدد

سیستم  گرمایشی : شوفاژ

تجهیزات و امکانات ایمنی و بهداشتی آموزشگاه: دوربین مداربسته، کپسول آتش نشانی و جعبه ی کمک های اولیه

 

وضعیت فیزیکی مدرسه:

این مدرسه در یکی ازکوچه های ، خیابانهای سید جمال شمالی واقع گردیده است که از چهار جهت با خانه های مسکونی محاسره شده است . از این رو موقعیت آموزشگاه، مشکل خاصی از نظر تولید صدا یا آلودگی بهداشتی برای دانش آموزان ندارد و موقعیت مکانی آموزشگاه مناسب است.همچنین مواقع رفت و آمد دانش آموزان، تقریبا آرام و کم رفت و آمد است و اطراف آن منازل مسکونی وجود دارد. از آنجایی که این آموزشگاه در مکان کم رفت و آمد و آرام قرار گرفته و امکان آلودگی صوتی، کم است، نیازی به پنجره های دوجداره در کلاس های درس نیست درب ورودی مدرسه جنوبی است که رو به کوچه ای باریک باز می شود که از لحاظ رفت و امد ماشین و موتور امنیت خوبی دارد به لطف سرعت گیر هایی که در کوچه ی باریک مدرسه تعبیه شده.(در عکس زیر مدرسه با نقطه ی صورتی مشخص شده است.)

گزارش فیزیکی کارورزی

در مدرسه حدود ۳*۴ می باشد که بالای آن تابلوی مدرسه به رنگ ابی و نوشته های برجسته ی سفید مشخصات کلی مدرسه مانند نام ، سال تاسیس را نوشته اند.و ارم پرچم جمهوری اسلامی ایران در بالای تابلو میدرخشد.

کف حیاط از بتن پوشیده شده است وبه وسیلۀ رنگ روغنی زرد، طرح هایی جهت صف بندی دانش آموزان، ترسیم شده است. حیاط دارای دو مجرای خروج آب جهت هدایت آب های جاری ازجمله آب باران، میباشد. در ضلع جنوب غربی مدرسه ( حیاط )، سرویسهای بهداشتی و آبخوری، تعبیه شده است.

دیوارهای داخلی سرویسها با کاشی هایی به رنگ سفید کارشده است تعدادی از کاشی های دیوارهای ورودی سرویس بهداشتی ترک خورده اند یا شکسته اند که باید تعمیر گردند در داخل سالن سرویس ها در کنار شیرهای اب، لوله کشی مایع دستشویی تعبیه شده و یک مخزن بزرگ خالی مایع نیز در آن وجود دارد و علاوه بر آن این سرویس ها فاقد آب گرم می باشند در کل علاوه بر آن هواکش تعبیه شده به ندرت کار میکند و بیشتر جنبه ی نمایشی دارد تا کاربردی.

درب سرویس ها نیز ازآلومینیوم ساخته شده است.
در کنار سرویس های بهداشتی آبخوری ها قرار گرفته که از نظر بهداشتی اصلا محیط مناسبی را برای خوردن آب فراهم نمی کند همچنین شیرهای آن آهنی است که خطر ناک است اما نکته مثبت این است که متناسب با قد دانش آموزان طراحی گردیده است و آینه های بزرگی طراحی گردیده است.در ضلع شمال غربی تا جنوب غربی و شمال شرقی تا جنوب شرقی حیاط، فضای سبزو که در آن درختان کاج همیشه سبز و بوته های گل عباسی کاشته شده است.و در اخر پارکینگ خودروها واقع در پشت ساختمان قرار دارد.
دیوارهای حیاط با نقوش زیبای طبیعت و نیز مطالب آموزشی، علی الخصوص نقشه های طبیعت از کوه پایه هاو اشکال هندسی، نقش بسته است. در بعضی از قسمت های دیوار نیز، سخنانی ازحضرت علی (ع) نوشته شده است.
در حیاط مدرسه ۵ سطل زباله ،۶ نیمکت، ۲ دروازه و ۲ باغچه ی حفاظ کاری شده به مساحت ۱۰*۳ و سکوی سخنرانی قرار دارد.
گزارش فیزیکی مدرسه
تقسیم فضاهای ساختمان آموزشگاه، همانند دیگر مراکز آموزشی طراحی شده است. البته تغییراتی نیزنسبت به مدارس دیگر، وجود دارد. جلوی درب ورودی ساختمان آموزش، سکویی به ابعاد ۳*۷ وجود دارد که سطح آن به اندازۀ سه پله از سطح حیاط، بالاتر است.

ساختمان از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقۀ همکف آموزشگاه، اتاق مدیریت، اتاق معاونت، سرویس بهداشتی کارکنان، آبدارخانه، و دو کلاس درس وجود دارد.در طبقه اول نیز ۵ کلاس درس بعلاوه ی نماز خانه و در انتهای سالن یک جا کفشی بزرگ و در طبقه دوم نیز انباری و ۴ کلاس درس و ازمایشگاه وجود دارد.
سالنها به عرض۴متر و دیوارهای آنها تا یک متر با سنگ پوشیده شده است و ما بقی بالای آن از روزنامه دیواری یا پوستر های آموزشی پوشیده شده است علاوه بر آن در طبقه همکف همچنین صندوق انتقادات و پیشنهادات و کپسول آتشنشانی وجود دارد همچنین در دو طرف اتاق مدیرت دو کمد مربوط به جایزه های دانش آموزی قرار دارد که از طبقه آن بعنوان نگهداری وسایل ورزشی استفاده می شود.کف سالن نیز با موزاییک های شطرنجی پوشیده شده است . در انتهای سمت راست سالن راه پله ها با حفاظ آهنی وجود دارد که در هر پاگرد به مساحت ۳.۵*۲ پنجره ی بزرگی برای تامین نور فراهم آورده شده است. علاوه بر آن طبق اندازه گیری های انجام شده طول پله ۱۸۰س عرض آن ۳۰س و ارتفاع آن ۲۰ س است.
بوفه مدرسه آبدارخانه و سرویس همکاران به ترتیب به صورت سه دالان تو در تو به یکدیگر متصل اند.
دفتر مدیریت
دفتر مدیر در طبقه همکف قرار دارد.اتاقی به مساحت ۲۰ الی ۲۵ مترمربع که در آن میز مدیریت ومعاونت ۱۵عدد صندلی راحتی چرمی و ۳ عدد میز عسلی وجود دارد.این اتاق دارای ۲ پنجره ی ۲*۳ و ۳ الی ۴ گل مصنوعی ویک شوفاژ وعکس های رهبری و پوستر ها و بخش نامه های اداری دارد از این اتاق برای اتاق استراحت مدرسین نیز استفاده می شود چون از حیاط دور است تا از سر و صدای دانش آموزان به دور باشد.
نکته حائز اهمیت اینکه معاون اجرایی نیز در این دفتر مشغول بخدمت است.

بوفه

بوفه مدرسه طبقه هم کف قرینه اتاق معاونت قرار دارد و توسط پنجره کوچکی به حیاط مرتبت می شود که در آن خوراکی های متنوعی بفروش می رسد این بوفه  توسط آبدارچی مدرسه گردانده می شود. اما نکته حائز اهمیت اینکه باید در نظر داشت نرده های پنجره بوفه که دانش آموزان از آن خرید می کنند همواره خطری برای سر و چشمانشان است.

در این اتاق جعبه کمک های اولیه و جعبه ابزار و دریل و … در زیر میز آهنی بزرگی نگهداری می شود.

اتاق ورزش

این مدرسه متاسفانه اتاقی را مختص این مهم در نظر نگرفته است و تنها به یک کمددیواری ۱.۵*۲در سالن هم کف بسنده کرده است.

اتاق مشاوره

در این مورد نیز باید عرض شود که مدرسه مشاور ندارد و در نتیجه نیاز به اتاق مشاوره هم نیست.

اتاق بهداشت:

این اتاق نیز تفکیک شده نیست و لوازم بهداشت را میتوان قسمتی را در زیر میز معاونان و قسمتی را در آبدار خانه و حتی می توان تکه ها و ترکش هایی را در کمد ورزش پیدا کرد.

کلاس ها

مساحت کلاس ها بسته به پایه و تعداد دانش آموزان متغییر است. مساحت بعضی از کلاس ها مانند کلاس اول طبقه اول که بعد از تغییر کاربری به کلاس تبدیل شده اصلا مناسب نیست که نه تنها فضای کافی را برای مانور تدریس ندارد از بلکه پنجره های رو به آفتاب است که قابلیت باز شدن در آن ها وجود ندارد و از تنفس دانش اموزان و هوای کلاس بسیار نامطبوع می کند.

اما سایر کلاس ها بزرگ تر اند و به راحتی سه ردیف نمکت جا می گیرد.در کل کلاس های بزرگ به ۳۰ متر می رسند.در کلاس ها چوبی اند و هیچ پناهی ندارد در کلاس مستقیم به بیرون باز می شود که در صورت باز شدن ناگهانی آن امکان برخورد با شخص داخل سالن را دارد.هر کلاس علاوه بر تخته سیاه دارای یک وایت برد بود در هر کلاس یک ساعت نیز وجو داشت.میز و صندلی معلم در پایین از سکو قرار داشت به طوری که اگر درب ورودی باز می شد رو به روی معلم بود. کلاس دارای شوفاژ کشی بود که دو عدد شوفاژ در زیر هر پنجره  پنجره  (که پنجره های کلاس هم دوتا بودند  )که در ضلع جنوبی بودند قرار داشت این دو پنجره طبق اصول مدرسه سازی تعبیه شده بودند . بر روی هر پنجره یک پرده ی  بزرگ سبز رنگ قرار داشت که از تابش مستقیم اشعه ی خورشید به کلاس جلوگیری می کرد. خود کلاس درس فاقد تجهیزات نوین آموزشی بود  .چوب لباسی در ضلع جنوبی و بالای شوفاژ قرار داشت که تعداد چوب ها ۱۰عدد بود که اصلا مناسب کلا ۳۰ نفری نبود . میزهای دانش آموزان چوبی فلزی قدیمی بود ونیز خود کلاس درنیز فضایی کهنه و خسته کننده داشت . رنگ دیوارها سفید بود و کف آن موزاییک فرش فرسوده و دیوار تا یک متر سنگکاری شده بود . همچنین آشغالی این کلاس بخاطر نداشتن پلاستیک زباله همواره بوی نا مطبوعی از خود متساعد می کرد.

 

نمازخانه :  

نماز خانه دارای ابعاد ۸*۵ می باشد که انتهای آن را صندلی های پلاستیکی آبی چیده اند که در مواقع ضروری بعنوان سالن همایش نیز از آن استفاده می کنند. نماز خانه دارای فرش هایی با طرح سجاده بود. و همچنین سه پنجره و دو شوفاژ نکته دیگر اینکه تغییر کاربری این نماز خانه آن را گاها به اتاق نمایش نیز تبدیل می کند چون یک دیتا به همراه یک کیس وجود دارد که باز هم درمواقع ضروری از آن بعنوان کلاس هوشمند نیز استفاده می کنند.

طبق استاندارد های معین شده نماز خاه باید در طبقه هم کف و حدالامکان نزدیک به وضوخانه یا روشویی باشد.

نمازخانه دارای دو متر است و سقف آن نیز نماز خانه دارای ابعاد پنجره و دو پرده است . همچنین دارای دو عدد رادیاتور است. علاوه بر آن بر روی دیوار های او اسما جلاله و ذکر های قرانی نیز دیده میشد .طبق استاندارد های تعیین شده ، نماز خانه باید در طبقه های پایین مدرسه و حدالامکان نزدیک رو شویی و نمتزخانه قرار گیرد ولی در این مدرسه نمازخانه در آخر طبقه اول تعبیه شده است.

تلگرام واتساپ ایتا
مطالب مشابه


شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!