نویسنده
توسط:admin  |
تاریخ
96/03/05   |
بازدید
4,779 بازدید

مشخصات طرح درس هدیه های آسمانی پنجم ابتدایی درس هفدهم ۱۷ اینها و آنها:

نام درس: هدیه های آسمانی          پایه: پنجم دبستان      تعداد فراگیران: ۲۰ نفر    زمان: ۵۰ دقیقه

هدف کلی:

آشنایی با قیامت و ویژگیهای بهشتیان و جهنمیان

اهداف جزئی:

۱-آشنايی با نام قیامت به عنوان روز جدايی  ۲-تمايل به انجام وظايف خود برای قرار گرفتن در گروه خوبان

۳-تلاش برای بهتر عمل کردن    ۴-آشنايی با پیام قرآنی

مفاهيم كليدي

قیامت-فصل-روز جدايی-بهشتیان-جهنمیان

وسایل تدریس:

کتاب درسی ـتخته وایت برد ـماژیک ـ دیتا پروژکتور-استفاده از کلیپ درباره قیامت

ارزشیابی تشخیصی:

می توانیم از فعالیت) دعا کنیم( درس قبل استفاده کنیم و با توجه به دعاهای دانش آموزان برای روز قیامت وارد درس جديد شويم.

روش تدریس:

بارش مغزی- پرسش و پاسخ- ارائه ی نمایش (قسمت اول درس)

آماده سازی ( ایجاد انگیزه ):

دو تصوير فعالیت ) تدبر کنیم(  را در برابر دانش آموزان قرار میدهیم و از آن ها میخواهیم در گروه هایی که از قبل مشخص کردیم مشورت کنند و تفسیر خود را بگويند سپس با جمع بندی مطالب و پرسیدن پرسش هايی از قبیل اين که اين دو تصوير چه ارتباطی با درس روزنامه های ديواری دارند؟ آيا می توانید بهشت و جهنم را به تصوير بكشید؟ فكر می کنید بهشت چه جور جايی است؟ به سمت هدف درس حرکت میکنیم.

*نکته مهم این است که تمامی جواب ها باید از جانب دانش آموزان باشد و ما فقط نقش راهنما را داریم تا دانش آموزان را به سمت هدف درس سوق دهیم.

ارائه درس جدید:

نمايشنامه ای از متن درس تهیه میکنیم تا دانش آموزان آن را اجرا کنند .از دو دانش آموز میخواهیم که هر کدام يك قسمت را اجرا کنند و همزمان با خواندن آن ها کلیپی از تصاوير و صداهای متناسب مثل صدای جويبار ، انواع پرندگان و… را پخش میکنیم تا با تجسم صحنه ها، جذابیت درس بیشتر شود و حس بهشت و دوزخ را بهتر به دانش آموزان منتقل کند.

در فعالیت تدبر کنیم دانش آموزان را برای تدبر در آیه دعوت میکنیم در مرحله بعد حس کنجکاوی دانش آموزان را تحریک می کنیم تا دانش آموزان با دقت در الفاظ و مفاهیم آیه به دقت به ارتباط آیات با موضوع جدایی خوبان و بدان در قیامت اشاره کنند.یکی از اسامی روز قیامت یوم الفصل هست که در این آیه اشاره شده است در مورد معنا وریشه این کلمه علت نام گذاری بیشتر برای دانش آموزان توضیح می دهیم.

در فعالیت بگرد و پیدا کن دانش آموزان ضمن آشنايی با نعمت ها و رنج های دو گروه خوب و بد به تفاوت های آن ها پی می برند. در ایستگاه فکر نیز دانش آموزان را به اين مطلب راهنمايی میکنیم که در اين دنیا خوبان و بدان به دلیل ستار العیوب بودن خدا از هم جدا نیستند؛ولی در قیامت خوبان و بدان از هم جدا می شوند.

برای مشاهده کامل و دانلود گام به گام پنجم دبستان pdf اینجا کلیک کنید.

جمع بندی مطالب

در فعالیت کامل کنید با بیان ويژگی های دو گروه بهشتیان و جهنمیان جمع بندی مطالب توسط خود دانش اموزان انجام می شود و معلم فقط نقش راهنما را دارد.

در فعالیت گفت و گو کنید نیز از طريق ارائه نظرات و تجارب در گروه و مشارکت در جمع بندی، دانش آموزان را به اين مطلب راهنمايی میکنیم که هر کس در قیامت مهمان عمل خويش است و در حقیقت ما با اعمال خودمان بهشت يا جهنم خود را می سازيم .

ارزشیابی پایانی

از چند نفر دانش آموزان به صورت کاملا تصادفی سوالات زیر را می پرسیم:

دلیل نامگذاری قیامت به عنوان روز جدايی را به طور کامل توضیح دهند.

چند مورد از ويژگی های بهشتیان و جهنمیان را بیان کرده و مقایسه نماید.

تعیین تکلیف

در فعالیت بررسی کنید کتاب به ۴ عامل جهنمی شدن جهنمیان از زبان خودشان اشاره شده است از دانش آموزان می خواهیم تا طبق فعالیت کتاب با مراجعه به آیات ۴۳ تا ۴۶ سوره ي مبارکه مدّثّر جواب این سوال را پیدا کنند و برای جلسه بعد به کلاس بیاورند.

هم چنین از دانش آموزان می خواهیم یک نقاشی از آن چیزی که از بهشت وجهنم توصیف کردیم بکشند و به کلاس بیاورند.

تلگرام واتساپ ایتا
مطالب مشابه

  1. گفت:

    عالیییییییی


شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!