پاسخ سوالات درس چهارم نوشتههای گزارش گونه دهم انسانی با جواب
درس چهارم کتاب نگارش پایه دهم، با عنوان “نوشتههای گزارش”، به دانشآموزان این امکان را میدهد که با انواع گزارشها و روشهای نوشتن آنها آشنا شوند. این درس شامل بررسی نمونههای گزارش، پرسشها و پاسخها برای سازماندهی اطلاعات و نگارش یک گزارش واضح و منظم است. در این مقاله، به تحلیل سوالات کارگاه نوشتن، پاسخهای پرسشی و حکایت نگاری میپردازیم.
سوالات و پاسخهای درس چهارم نوشتههای گزارش گونه دهم انسانی
۱- گزارش زیر را بخوانید و متناسب با آن، پرسشهایی بنویسید؛ سپس سؤالها را سازماندهی کنید.
موزه آذربایجان، یکی از مهمترین موزههای ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار دارد. این موزه دومین موزه باستانشناسی پس از موزه ملی ایران است. آثار تاریخی و هنری متعلقّ به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در اینجا به نمایش گذاشته شده است.
وقتی از در وارد میشوی به آستانه موزه میرسی که سمت راست آن باجه بلیتفروشی است. در همین محوطه، حوضچه بسیار شکیل و زیبایی جلب توجّه میکند که یکپارچه از مرمر ساخته شده است و قدمت نسبتاً زیادی دارد.
بنای موزه سه طبقه است؛ هر یک با مساحت تقریبی ۶۶۰ متر مربع. از آستانه موزه راهی است به سالن همکف. در همین سالن، شانزده غرفۀ شیشهای دو طبقه وجود دارد که اشیای عتیقه در آنها قرار دارند. ده غرفه از همین غرفهها معمولاً به زیرخاکیهای سفالی اختصاص دارد که برخی از آنها به دوران قبل از تاریخ و برخی دیگر به هزارۀ اوّل و هزارۀ دوم قبل از میلاد مربوط میشود.
از پلهها که بالا میروی، وارد تالار طبقه فوقانی میشوی؛ نام این تالار «تالار مشروطیت» است که به دلیل داشتن تابلوهای مصوّر دوران انقلاب مشروطیت و دوران صدر مشروطیت و اشیای عتیقۀ دیگر، دیدنی است.
وقتی از در وارد میشوی، تندیس فلزّی ستّارخان، سردار ملی جلب نظر میکند. بر چهار دیوار تالار، سی و شش تابلو نصب شده است که تصاویری از رجال سیاست و مجاهدین معروف انقلاب مشروطیت را نشان میدهد.
یکی از همین تابلوها نمودار شهدای عاشورای سال ۱۱۹۰ شمسی (۱۲۳۰ هـ .ق.) است و در آن، تصاویر مرحوم ثقه الاسلام با جمع یاران مشروطهطلب و انقلابی دیده میشود که به طور دستهجمعی به دار آویخته شدهاند…
در طبقه زیرزمینی موزه، تالار دیگری وجود دارد که آثار عتیقه، به ویژه مجسمههای خیالانگیز و تماشاییاش به فضای آن، شکوه زیادی بخشیده است.
این مجسمههای تجسّمی و تخیلی وقتی در معرض تماشای هر تماشاگر با احساس و نکتهدان قرار میگیرند، چنان گویای حقایق زندگی و واقعیات تاریخی هستند که با همه بیزبانی، زبانآوری میکنند و برخی از ماجراهای تلخ و ناگوار زندگی را آیینهسان در برابر دید تماشاگران قرار میدهند و با مهارت تحسینانگیزی به تفسیر رخدادهای عالم پرماجرا میپردازند.
پرسشهای ایجاد شده:
- موزه آذربایجان در کدام شهر ایران واقع شده است؟
- این موزه چندمین موزه باستانشناسی ایران است؟
- چه دورههای تاریخی در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته شده است؟
- موزه آذربایجان در کدام نقطه از شهر تبریز قرار دارد؟
- در محوطه ورودی موزه چه ویژگیهایی جلب توجه میکند؟
- بنای موزه چند طبقه است و مساحت هر طبقه چقدر است؟
- تعداد غرفههای موجود در سالن همکف موزه چقدر است؟
- غرفهها چه نوع آثاری را نمایش میدهند؟
- تالار مشروطیت در کدام طبقه موزه قرار دارد؟
- در تالار مشروطیت چه آثار و تابلوهایی به نمایش گذاشته شدهاند؟
- تندیس فلزی ستارخان در کجا قرار دارد؟
- در طبقه زیرزمینی موزه چه نوع آثار و مجسمههایی وجود دارند؟
- مجسمههای طبقه زیرزمینی چه ویژگیهایی دارند و چگونه به تماشاگران تأثیر میگذارند؟
سازماندهی پرسشها:
- موزه آذربایجان در کدام شهر ایران واقع شده است؟
- موزه آذربایجان در کدام نقطه از شهر تبریز قرار دارد؟
- بنای موزه چند طبقه است و مساحت هر طبقه چقدر است؟
- چه ویژگیهایی در محوطه ورودی موزه جلب توجه میکند؟
- چه دورههای تاریخی در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته شده است؟
- تعداد غرفههای موجود در سالن همکف موزه چقدر است؟
- غرفهها چه نوع آثاری را نمایش میدهند؟
۲- یکی از موضوعهای زیر را انتخاب کنید و با بهرهگیری از شیوۀ پرسش و پاسخسازی، گزارشی بنویسید.
بازدید از یک مکان تاریخی، کتابخانۀ مدرسه یا شهر، اردوی دانشآموزی، سفر خانوادگی، فعّالیتهای یک روز تعطیل، مهمانی خانوادگی
پاسخ:
برای نوشتن گزارش در مورد “مهمانی خانوادگی” با بهرهگیری از شیوه پرسش و پاسخسازی، ابتدا باید سوالات مختلفی را مطرح کنیم و سپس پاسخهای مناسب برای آنها را ارائه دهیم.
مرحله اول: پرسشهای عینی
- چه کسانی در این مهمانی حضور داشتند؟
- اعضای خانواده نزدیک مانند پدر و مادر، خواهر و برادرها و برخی از بستگان مانند داییها و عموها نیز در این مهمانی حضور داشتند.
- این مهمانی به چه دلیلی برگزار شد؟
- این مهمانی به مناسبت تولد پدر بزرگ خانواده برگزار شده بود تا همه اعضای خانواده دور هم جمع شوند و جشن بگیرند.
- چه نوع غذا و نوشیدنیهایی در این مهمانی سرو شد؟
- غذاهای مختلفی مانند خورش قیمه، کباب و سالاد فصل و همچنین دسرهایی مانند کیک تولد و شیرینیهای خانگی در مهمانی سرو شد. نوشیدنیهایی مانند آبمیوه طبیعی، چای و قهوه نیز برای مهمانان فراهم بود.
- آیا در این مهمانی برنامههای خاصی برگزار شد؟
- بله، در این مهمانی برنامههایی مانند بازیهای گروهی، مسابقات کوچک برای بچهها و همچنین پخش موسیقی و رقص خانوادگی برای سرگرمی اعضای خانواده برگزار شد.
- آیا همه مهمانان در این مهمانی راضی بودند؟
- بله، همه مهمانان از مهمانی راضی بودند. فضای دوستانه و غذاهای خوشمزه باعث شد که همه از این گردهمایی لذت ببرند.
- چه خاطراتی از این مهمانی با شما به یادگار مانده است؟
- به یاد دارم که همه اعضای خانواده با یکدیگر شادی و خوشحالی را تقسیم میکردند و پدر بزرگ که در روز تولدش قرار داشت، خیلی خوشحال بود. از جمله خاطرات جالب دیگر، یک بازی خانوادگی بود که در آن تمامی بچهها و بزرگترها شرکت کردند و لحظات بسیار خوشی را تجربه کردیم.
مرحله دوم: گزینش و سازماندهی پرسشها
- چه کسانی در این مهمانی حضور داشتند؟
- اعضای خانواده نزدیک و برخی از بستگان.
- این مهمانی به چه دلیلی برگزار شد؟
- به مناسبت تولد پدر بزرگ.
- چه نوع غذا و نوشیدنیهایی در این مهمانی سرو شد؟
- انواع غذاهای ایرانی مانند خورش قیمه و کباب و دسرهایی مانند کیک و شیرینی.
- آیا در این مهمانی برنامههای خاصی برگزار شد؟
- بازیهای گروهی، مسابقات و موسیقی و رقص خانوادگی.
- آیا همه مهمانان در این مهمانی راضی بودند؟
- بله، همه مهمانان راضی بودند.
- چه خاطراتی از این مهمانی با شما به یادگار مانده است؟
- شادی و خوشحالی اعضای خانواده، بازی خانوادگی و لبخند پدر بزرگ.
گزارش:
مهمانی خانوادگی که به مناسبت تولد پدر بزرگ برگزار شد، یکی از بهترین خاطرات زندگی من بود. در این مهمانی، اعضای خانواده نزدیک و برخی از بستگان حضور داشتند. غذاهایی مانند خورش قیمه، کباب و دسرهای خوشمزه مانند کیک تولد و شیرینیهای خانگی سرو شد. برنامههای خاصی مانند بازیهای گروهی و مسابقات کوچک برای بچهها برگزار شد که بسیار سرگرمکننده بود. در کنار اینها، پخش موسیقی و رقص خانوادگی فضای جشن را شادتر کرده بود.
تمام مهمانان از مهمانی راضی بودند. لبخندها و شادمانی اعضای خانواده به خصوص پدر بزرگ که روز تولدش بود، به خاطر همراهی و حضور همه، بسیار دلگرمکننده بود. این مهمانی یادگاری از لحظات خوب و دوستانه برای همیشه در ذهن من باقی خواهد ماند.
حکایتنگاری
حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.
یکی را از حکما شنیدم که میگفت: هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است؛ مگر آن کس که چون دیگری در سخن باشد، همچنان ناتمام گفته، سخن آغاز کند.
سخن را سر است اى خردمند و بُن میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش نگوید سخن تا نبیند خموش
پاسخ:
یکی از حکما گفته است که هیچکس هرگز اشتباهات خود را نمیپذیرد، مگر کسی که وقتی دیگران در حال صحبت کردن هستند، حرف خود را ناتمام رها کرده و شروع به صحبت کردن میکند.
سخن را باید با دقت و در زمان مناسب گفت، ای کسی که عقل و خرد داری. بهتر است در زمانی که هنوز حرفی برای گفتن نیست، ساکت بمانی تا زمانی که سخنی درست و به موقع برای گفتن داشته باشی.
جمعبندی
درس چهارم نگارش دهم با تمرکز بر نوشتههای گزارش، به دانشآموزان آموزش میدهد که چگونه اطلاعات را به شیوهای منظم و واضح در قالب گزارش بیان کنند. از طریق پرسش و پاسخ، دانشآموزان میآموزند که چگونه اطلاعات مختلف را دستهبندی کرده و آنها را به شکلی قابل فهم برای دیگران ارائه دهند. در نهایت، این درس توانایی نوشتن گزارشهای دقیق و منظم را در دانشآموزان تقویت میکند، که یکی از مهارتهای کلیدی در دنیای امروز است.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
سوالات روانشناسی یازدهم انسانی درس پنجم تفکر (۱) حل مسئله با جواب
32 بازدید
-
سوالات روانشناسی یازدهم انسانی درس چهارم حافظه و علل فراموشی با جواب
16 بازدید
-
سوالات روانشناسی یازدهم انسانی درس سوم احساس، توجه، ادراک با جواب
11 بازدید
-
سوالات روانشناسی یازدهم انسانی درس دوم روان شناسی رشد با جواب
18 بازدید
-
سوالات روانشناسی یازدهم انسانی درس اول روان شناسی (تعریف و روش مورد مطالعه) با جواب
15 بازدید
-
سوالات متن زمین شناسی یازدهم فصل پنجم زمین شناسی و سلامت با جواب
58 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید