جستجو برای:
  • آموزش ابتدایی
    • اول دبستان
    • دوم دبستان
    • سوم دبستان
    • چهارم دبستان
    • پنجم دبستان
    • ششم دبستان
  • آموزش متوسطه اول
    • پایه هفتم
    • پایه هشتم
    • پایه نهم
  • آموزش متوسطه دوم
    • پایه دهم
    • پایه یازدهم
    • پایه دوازدهم
  • نمونه سوالات امتحانی
  • خانه
  • تماس با ما
  • خریدشده ها
آموزش 3
  • آموزش ابتدایی
    • اول دبستان
    • دوم دبستان
    • سوم دبستان
    • چهارم دبستان
    • پنجم دبستان
    • ششم دبستان
  • آموزش متوسطه اول
    • پایه هفتم
    • پایه هشتم
    • پایه نهم
  • آموزش متوسطه دوم
    • پایه دهم
    • پایه یازدهم
    • پایه دوازدهم
  • نمونه سوالات امتحانی
0
ورود / عضویت

بلاگ

آموزش 3 > آموزش متوسطه دوم > پایه دهم > پاسخ سوالات درس پنجم نوشتۀ ذهنی (۱) دهم انسانی با جواب

پاسخ سوالات درس پنجم نوشتۀ ذهنی (۱) دهم انسانی با جواب

دی 25, 1403
ارسال شده توسط Venuse
آموزش متوسطه دوم ، پایه دهم
198 بازدید

درس پنجم کتاب نگارش پایه دهم با موضوع «نوشته‌های ذهنی و عینی» و تکنیک جانشین‌سازی، تمرکز بر خلق متن‌های جدید از دل متن‌های موجود و استفاده از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم است. یکی از مباحث این درس، تحلیل نوشته‌ها و پاسخ به سوالات گام به گام است که علاوه بر کمک به درک بهتر این تکنیک، می‌تواند در تقویت مهارت‌های نوشتاری دانش‌آموزان مؤثر باشد.

 

جواب سوالات نگارش دهم درس 5

 

سوالات و پاسخ‌های درس پنجم نوشتۀ ذهنی (۱) دهم انسانی

۱- نوشته‌های زیر را بخوانید؛ ابتدا مشخّص کنید کدام یک از آنها نوشتۀ ذهنی و کدام یک نوشتۀ عینی است. سپس معین کنید کدام متن با روش «جانشین‌سازی» نوشته شده است.

متن یک

با کفش‌های بابا خوب راه می‌رم، حیف، تند تند زمین می‌خورم. بابا چطوری زمین نمی‌خوره؟!

شاید هم می‌خوره. آخه یه روز لباسش خاکی بود.

شاید بند کفشای بابا رو ببندم اندازم بشن. بعد برم توی کوچه، اون‌وقت همه ببینند که من مرد شدم.

قد بابام شدم.

کفش‌های مامان خوب نیستند. زود آدم رو چپه می‌کنند. شاید می‌فهمن که من مرد هستم.

نمی‌دونم چرا بابا دعوا می‌کنه. می‌گه پا تو کفش بزرگ‌ترها نکن. مگه چه عیبی داره؟

بابا می‌ترسه من مرد بشم. می‌خواد من بچه باشم که سرم داد بکشه. بهم بگه جواب من رو نده. بیا پای من رو بمال.

همش براش کار کنم. تمام باباها همین‌طوری هستند. دوست ندارند ما بچه ها مرد بشیم. کفشاشون رو قایم می‌کنند. کلاهشون رو از سرشون برنمی‌دارند. کتشان رو می‌زنند به چوب لباسی، عینکشون رو قایم می‌کنند.

پاسخ:

متن یک، نوشته ذهنی است. در آن از روش جانشین‌سازی برای نشان دادن بلوغ و بزرگ شدن از طریق کفش‌ها و اشیاء دیگر استفاده شده است.

متن دو

اگر تمامی کتاب‌های تاریخ را ورق بزنیم تا ببینیم که اوّلین شعر فارسی را چه کسی سروده است، شاید به جواب نرسیم؛ چون اغلب این کتاب‌ها به زمانی برمی‌گردند که نشانه‌های مکتوبی پیدا شده باشد؛ مثلاً کتیبۀ سنگی بر سرِ گوری یا کتاب قدیمی یا چیزهایی از این قبیل.

گروهی از تاریخ‌نویسان هم معتقدند، زرتشت پیامبر ایرانی، اوّلین شاعر بوده است. اگرچه اطّلاعات دقیقی از تاریخ تولدّ زرتشت در دست نیست، امّا برخی تاریخ‌نویسان می‌گویند او هزار سال پیش از تولدّ مسیح به دنیا آمده است؛ یعنی حدود سه هزار سال پیش. «گات»ها بخشی از کتاب زرتشت به نام «اوستا» است که آن را اوّلین شعرهای مکتوب ایران و کهن‌ترین نوشته‌ها می‌دانند.

بعضی‌ها هم این بیت را اوّلین شعر فارسی می‌دانند: « منم آن شیر شلنبه/ منم آن ببر یله»، که وزن دارد و به شعر فارسی امروز هم شبیه است.

عده‌ای هم اعتقاد دارند بهرام گور، پادشاه ساسانی، اوّلین شعر فارسی را در گفت‌وگویی عاشقانه با همسرش دلارام، سروده است. امّا هیچ سندی برای تأیید این سخن وجود ندارد.

برخی از مورّخان در میان کتیبه‌های پادشاهان هخامنشی نیز نشانه‌هایی از شعر یافته‌اند که البتّه به زبان فارسی باستان نگاشته شده‌اند. مثل نوشته زیر که بخشی از یک کتیبه است. «خدای بزرگ است اهورا مزدا/ که این بوم را داد/ که آن آسمان را داد/ که مردم را داد/ که شادی را داد مَر مردم را.»

البتّه تاریخ‌نویسان اعتقاد دارند اوّلین شعرهای فارسی ثبت شده به دوره بعد از اسلام برمی‌گردد و اوّلین شعر را عباس مروزی سروده است. نام حنظله بادغیسی هم در میان اوّلین شاعران فارسی است؛ کسی که این شعر را سروده است: «مهتری گر به کام شیر در است/ شو خطر کن ز کام شیر بجوی…» ابوحفص سغدی سمرقندی، فیروز مشرقی و… هم جزء اوّلین شاعران فارسی‌گوی هستند و قطعه‌هایی از آنها وجود دارد.

پاسخ:

متن دو، نوشته عینی است زیرا اطلاعات تاریخی و شواهد مستند ارائه می‌دهد. هیچ روش جانشین‌سازی در آن استفاده نشده است.

متن سه

شاید در کفش شما هم روزی سنگریزه رفته باشد. پا را به یک طرف می‌فشرید و سنگریزه را در گوشه‌ای جا می‌دهید؛ چند قدم راحت می‌روید و به خیالات خود می‌پردازید؛ امّا آن مهمان ناخوانده، از اینکه به فکر او نیستید، می‌رنجد و به جنب‌وجوش می‌افتد، نقطۀ حساسی پیدا می‌کند و از آنجا نیش را فروتر می‌برد.

ناچار می‌ایستید و در گودی پا منزل فراخی برایش فراهم می‌کنید و با هم قرار می‌گذارید که از آن پس، مزاحم یکدیگر نباشید.

دوباره رشته‌های پارۀ فکر را از زمین و آسمان جمع می‌کنید و در هم می‌تابید و می‌روید. چیزی نمی‌گذرد که مهمان ناخوانده پیمان می‌شکند و دوباره به خانه‌گردی می‌پردازد؛ ولی شما به آن اعتنا نمی‌کنید و به گرفتن مرغ‌های اندیشه، خود را مشغول می‌دارید.

هنوز دور نرفته، کار آزار به جایی می‌کشد که به جان می‌آیید و آن نابکار را در میان شست پا و انگشت دیگر بند می‌کنید و دائم مواظبید که نگریزد.

باقی راه به جنگ با سنگریزه می‌گذرد؛ او می‌گزد و شما می‌فشارید. افکار غم‌انگیز و آشفته تا شما به خانه برسید، جانتان را مجروح کرده‌اند. وقتی رسیدید، اوّل با عجله و به خشونت، کفش را در می‌آورید و ریگ را از بالای سر به زمین می‌اندازید و با نوک پا به میان حیاط، روانه‌اش می‌کنید.

آیا بهتر نبود از همان اوّل که ریگ به کفشتان رفت، می‌ایستادید و بیرونش می‌آوردید و این همه محنت نمی‌کشیدید؟

پاسخ:

متن سه، نوشته ذهنی است، زیرا احساسات و تفکرات فردی را در قالب تصورات و تجارب شخصی بیان می‌کند.

۲- موضوعی انتخاب کنید و با به کارگیری روش جانشین‌سازی، یک متن ذهنی بنویسید.

پاسخ:

موضوع: “خواب‌های شبانه”

در شب، وقتی که چشم‌هایم سنگین می‌شود، خواب‌ها به سراغم می‌آیند. گاهی همچون پروانه‌ای آرام و بی‌صدا در ذهنم پرواز می‌کنند، و گاهی مانند طوفانی سهمگین، تمام افکارم را در خود غرق می‌کنند. گاهی در خواب، مثل درختی تنومند در دل جنگلی تاریک ایستاده‌ام و درختان اطرافم با نسیم شبانه به آرامی تکان می‌خورند. گاهی دیگر مانند قایقی کوچک در دریا به پیش می‌روم و امواج آرام دریا هیچ‌گاه به من آسیبی نمی‌زنند.

اما گاهی خواب‌ها مرا به دنیای دیگری می‌برند، جایی که تمام خاطراتم در هم می‌آمیزند و گذشته و آینده همچون دو رودخانه به هم می‌رسند. در آن دنیای عجیب، هر چیزی ممکن است. گاهی تصور می‌کنم که بر فراز ابرها پرواز می‌کنم و در دل آسمان بی‌کران، آزادی بی‌پایانی را تجربه می‌کنم. اما همیشه در دل شب، وقتی که از خواب بیدار می‌شوم، حس می‌کنم چیزی کم است. انگار که خواب‌ها از من چیزی را گرفته‌اند که هیچ‌گاه نمی‌توانم دوباره به دست آورم.

مَثَل‌نویسی

مثل‌های زیر را بخوانید، سپس یکی را انتخاب کنید و آن را گسترش دهید.

  • هر که در پی کلاغ رَوَد، در خرابه منزل کند.
  • دل که پاک است، زبان بی‌باک است.
  • خفته را خفته کی کُنَد بیدار؟
  • زبان سرخ، سر سبز می‌دهد بر باد.
  • درخت هر چه بارش بیشتر می‌شود، سرش فروتر می‌آید.

 

سوالات و پاسخ‌های درس پنجم نوشتۀ ذهنی (۱) دهم انسانی

 

پاسخ:

مثل انتخابی: “درخت هر چه بارش بیشتر می‌شود، سرش فروتر می‌آید.”

این مثل به معنی تواضع بیشتر انسان‌ها با افزایش تجربه، علم یا موفقیت‌هایشان است. در زندگی، هر فردی که به درجات بالاتری از رشد و پیشرفت می‌رسد، باید بیشتر فروتن و متواضع باشد. مانند درختی که هرچه بیشتر بار می‌دهد، سرش به سمت زمین خم می‌شود. این تواضع ناشی از دانایی و تجربه است که به فرد اجازه می‌دهد تا از خودخواهی و تکبر دوری کند و به دیگران کمک کند. در واقع، تواضع و فروتنی از ویژگی‌های یک انسان بزرگ و کامل است.

انسان‌های بزرگ و موفق، به جای اینکه به دیگران نشان دهند که برتری دارند، همیشه در تلاش هستند تا بیشتر خدمت کنند و به نیازهای دیگران توجه کنند. درختانی که به سمت زمین خم می‌شوند، در واقع به زمین خود ریشه دارند و به نسل‌های بعدی کمک می‌کنند تا در سایه آنها رشد کنند. بنابراین، این مثل نه تنها به تواضع، بلکه به اصل همکاری و خدمت به جامعه نیز اشاره دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا با استفاده از روش جانشین‌سازی، مفاهیم پیچیده به‌صورت تصویری و غیرمستقیم به خواننده منتقل شود. این تکنیک نوشتاری، نویسندگان را قادر می‌سازد تا احساسات و افکار خود را به روشی جذاب و اثرگذار به نمایش بگذارند. همچنین، در تحلیل و پاسخ به سوالات درس پنجم نگارش دهم، به تفاوت میان نوشته‌های ذهنی و عینی پرداخته شد که این امر به‌طور مؤثری در درک مفاهیم و تقویت مهارت نوشتاری دانش‌آموزان کمک می‌کند.

بدون رای
اشتراک گذاری:
آموزش دانلود برای کاربرانی که روی دکمه دانلود کلیک میکنند ولی وارد صفحه پخش آنلاین میشوند:
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
برچسب ها: پاسخ سوالات درس پنجم نگارش دهم نوشته ذهنی (۱)جواب سوالات نگارش دهم درس 5سوالات و پاسخ‌های درس پنجم نوشتۀ ذهنی (۱) دهم انسانی
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • سوالات درس زندگی با طعم مسئولیت مدیریت خانواده دوازدهم دخترانه
    سوالات درس دهم (زندگی با طعم مسئولیت) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم

    248 بازدید

  • نمونه سوال مدیریت خانواده دخترانه با جواب درس نهم
    سوالات درس نهم (زندگی با طعم مهربانی) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم

    198 بازدید

  • نمونه سوال مدیریت خانواده دخترانه با جواب درس هشتم
    سوالات درس هشتم (زندگی با چاشنی اختلاف) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم

    183 بازدید

  • سوالات درس هفتم مدیریت خانواده دوازدهم دخترانه
    سوالات درس هفتم (زندگی با طعم انتخاب) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم

    201 بازدید

  • سوالات مدیریت خانواده دوازدهم دخترانه زندگی با طعم آرامش با جواب
    سوالات درس ششم (زندگی با طعم آرامش) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم

    134 بازدید

  • سوالات متن درس پنجم مدیریت خانواده و سبک زندگی دوازدهم
    سوالات درس پنجم (زندگی با طعم حسرت) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم

    398 بازدید

قدیمی تر پاسخ سوالات درس چهارم نوشته‌های گزارش گونه دهم انسانی با جواب
جدیدتر سوالات علوم پنجم درس 10 خاک با ارزش با جواب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته بندی
  • آموزش ابتدایی
    • اول دبستان
    • پنجم دبستان
    • چهارم دبستان
    • دوم دبستان
    • سوم دبستان
    • ششم دبستان
  • آموزش تولید محتوا
  • آموزش رجیستری
  • آموزش گوشی
    • آموزش گوشی آیفون
    • آموزش گوشی سامسونگ
    • آموزش گوشی شیائومی
  • آموزش متوسطه اول
    • پایه نهم
    • پایه هشتم
    • پایه هفتم
  • آموزش متوسطه دوم
    • پایه دهم
    • پایه دوازدهم
    • پایه یازدهم
  • آموزش وردپرس
  • آموزش ویندوز
  • اخبار فناوری
  • اختلالات یادگیری
  • جزوه درسی
  • دانلود سورس کد اندروید
  • رپورتاژ آگهی
  • کارورزی دانشگاه فرهنگیان
  • نرم افزار درسی
  • نرم افزار کاربردی
  • نرم افزار مذهبی
  • نمونه سوالات امتحانی
نوشته های تازه
  • جواب درس ۵ فارسی دوم ابتداییجواب سوالات فارسی دوم دبستان درس پنجم چوپان درستکار
  • جواب سوالات درس چهارم فارسی دوم ابتداییجواب سوالات فارسی دوم دبستان درس چهارم مدرسه ی خرگوش ها
  • جواب تمرین های درس سوم فارسی دوم دبستانجواب سوالات فارسی دوم دبستان درس سوم خرس کوچولو
  • پاسخ واژه‌سازی صفحه ۱۲ فارسی دوم دبستانجواب سوالات فارسی دوم دبستان درس دوم مسجد محله ی ما
  • جواب سوالات درس اول و ستایش فارسی دوم دبستانجواب سوالات فارسی دوم دبستان درس اول کتابخانه ی کلاس ما
  • چرا پکیج آموزش حسابداری استاد حامد ناصری بهترین انتخاب شماست؟آموزش حسابداری آنلاین و حرفه‌ای: مسیری به سوی موفقیت شغلی با استاد حامد ناصری
  • جواب درس ۵ فارسی چهارمجواب سوالات درس پنجم فارسی چهارم دبستان (رهایی از قفس)
  • جواب سوالات درس چهارم فارسی چهارم دبستانجواب سوالات درس چهارم فارسی چهارم دبستان (ارزش علم)
  • جواب سوالات درس سوم فارسی چهارم دبستانجواب سوالات درس سوم فارسی چهارم دبستان (راز نشانه ها)
  • جواب سوالات درس دوم فارسی چهارم دبستانجواب سوالات درس دوم فارسی چهارم دبستان (كوچ پرستوها)
مطالب محبوب
  • متن نمایشنامه کوتاه طنز برای مدرسهمتن نمایشنامه کوتاه طنز برای مدرسه (۵ نفره و ۷ نفره)
  • سوالات متن مطالعات نهم درس سیزدهمسوالات مطالعات نهم درس ۱۳ با جواب
  • نمونه سوال ریاضی سوم دبستان فصل پنجم با جواب
  • دانلود فایل های صوتی قرآن چهارم دبستان 1404-1403دانلود فایل های صوتی قرآن چهارم دبستان ویرایش جدید ۱۴۰۴-۱۴۰۳
  • جدول بودجه بندی دروس ابتدایی 1403-1402جدول بودجه بندی دروس ابتدایی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ (اول تا ششم دبستان)
  • ساعات درسی ابتدایی ۱۴۰۲ ۱۴۰۳جدول مواد و ساعات تدریس هفتگی دوره ابتدایی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
  • آموزش جدول ضرب با شعرآموزش جدول ضرب با شعر کودکانه
  • نمونه سوالات ریاضی فصل 4 اندازه گیری چهارم دبستاننمونه سوالات ریاضی فصل ۴ اندازه گیری چهارم دبستان
  • گزارش آموزشی کارورزیگزارش آموزشی کارورزی دبستان
برنامه های ویژه اندروید
  • ترتیل کل قرآن استاد پرهیزگار ترتیل کل قرآن استاد پرهیزگار

  • ترتیل کل قرآن استاد عبدالباسط ترتیل کل قرآن استاد عبدالباسط

  • مفاتیح الجنان کامل عباس قمی مفاتیح الجنان کامل عباس قمی

  • تندخوانی کل قرآن استاد آقایی تندخوانی کل قرآن استاد آقایی

  • آموزش موسیقی سنتی ایرانی آموزش موسیقی سنتی ایرانی

  • برنامه صدای پرندگان و حیوانات برنامه صدای پرندگان و حیوانات
تبلیغات متنی
  • مشاوره تحصیلی

درباره آموزش 3

آموزش ۳ فعالیت خود را در تاریخ ۱۳۹۴/۱/۱ در زمینه تولید محتوای علمی و آموزشی آغاز کرده است. هدف آموزش ۳ بالا بردن سطح دانش کاربران است.

تمامی هزینه های دانلود در این سایت به صورت نیم بها و با 50 درصد تخفیف محاسبه میشود.
توجه: برای بهره مندی از اینترنت نیم بها نباید از فیلترشکن استفاده نمائید.

دسترسی سریع

صفحه اصلی    تماس با ما    درباره ما

پنل کاربری     سبد خرید    خرید شده ها

نمادهای اطمینان

enamadzarinpal

© تمامی حقوق این سایت برای آموزش 3 محفوظ می باشد.
ورود / عضویت
استفاده از موبایل
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت