نویسنده
توسط:admin  |
تاریخ
17/05/26   |
بازدید
1,105 بازدید

مشخصات طرح درس هدیه های آسمانی پنجم ابتدایی درس هفدهم ۱۷ اینها و آنها:

نام درس: هدیه های آسمانی          پایه: پنجم دبستان      تعداد فراگیران: ۲۰ نفر    زمان: ۵۰ دقیقه

هدف کلی:

آشنایی با قیامت و ویژگیهای بهشتیان و جهنمیان

اهداف جزئی:

۱-آشنایی با نام قیامت به عنوان روز جدایی  ۲-تمایل به انجام وظایف خود برای قرار گرفتن در گروه خوبان

۳-تلاش برای بهتر عمل کردن    ۴-آشنایی با پیام قرآنی

مفاهیم کلیدی

قیامت-فصل-روز جدایی-بهشتیان-جهنمیان

وسایل تدریس:

کتاب درسی ـتخته وایت برد ـماژیک ـ دیتا پروژکتور-استفاده از کلیپ درباره قیامت

ارزشیابی تشخیصی:

می توانیم از فعالیت) دعا کنیم( درس قبل استفاده کنیم و با توجه به دعاهای دانش آموزان برای روز قیامت وارد درس جدید شویم.

روش تدریس:

بارش مغزی- پرسش و پاسخ- ارائه ی نمایش (قسمت اول درس)

آماده سازی ( ایجاد انگیزه ):

دو تصویر فعالیت ) تدبر کنیم(  را در برابر دانش آموزان قرار میدهیم و از آن ها میخواهیم در گروه هایی که از قبل مشخص کردیم مشورت کنند و تفسیر خود را بگویند سپس با جمع بندی مطالب و پرسیدن پرسش هایی از قبیل این که این دو تصویر چه ارتباطی با درس روزنامه های دیواری دارند؟ آیا می توانید بهشت و جهنم را به تصویر بکشید؟ فکر می کنید بهشت چه جور جایی است؟ به سمت هدف درس حرکت میکنیم.

*نکته مهم این است که تمامی جواب ها باید از جانب دانش آموزان باشد و ما فقط نقش راهنما را داریم تا دانش آموزان را به سمت هدف درس سوق دهیم.

ارائه درس جدید:

نمایشنامه ای از متن درس تهیه میکنیم تا دانش آموزان آن را اجرا کنند .از دو دانش آموز میخواهیم که هر کدام یک قسمت را اجرا کنند و همزمان با خواندن آن ها کلیپی از تصاویر و صداهای متناسب مثل صدای جویبار ، انواع پرندگان و… را پخش میکنیم تا با تجسم صحنه ها، جذابیت درس بیشتر شود و حس بهشت و دوزخ را بهتر به دانش آموزان منتقل کند.

در فعالیت تدبر کنیم دانش آموزان را برای تدبر در آیه دعوت میکنیم در مرحله بعد حس کنجکاوی دانش آموزان را تحریک می کنیم تا دانش آموزان با دقت در الفاظ و مفاهیم آیه به دقت به ارتباط آیات با موضوع جدایی خوبان و بدان در قیامت اشاره کنند.یکی از اسامی روز قیامت یوم الفصل هست که در این آیه اشاره شده است در مورد معنا وریشه این کلمه علت نام گذاری بیشتر برای دانش آموزان توضیح می دهیم.

در فعالیت بگرد و پیدا کن دانش آموزان ضمن آشنایی با نعمت ها و رنج های دو گروه خوب و بد به تفاوت های آن ها پی می برند. در ایستگاه فکر نیز دانش آموزان را به این مطلب راهنمایی میکنیم که در این دنیا خوبان و بدان به دلیل ستار العیوب بودن خدا از هم جدا نیستند؛ولی در قیامت خوبان و بدان از هم جدا می شوند.

برای مشاهده کامل و دانلود گام به گام پنجم دبستان pdf اینجا کلیک کنید.

جمع بندی مطالب

در فعالیت کامل کنید با بیان ویژگی های دو گروه بهشتیان و جهنمیان جمع بندی مطالب توسط خود دانش اموزان انجام می شود و معلم فقط نقش راهنما را دارد.

در فعالیت گفت و گو کنید نیز از طریق ارائه نظرات و تجارب در گروه و مشارکت در جمع بندی، دانش آموزان را به این مطلب راهنمایی میکنیم که هر کس در قیامت مهمان عمل خویش است و در حقیقت ما با اعمال خودمان بهشت یا جهنم خود را می سازیم .

ارزشیابی پایانی

از چند نفر دانش آموزان به صورت کاملا تصادفی سوالات زیر را می پرسیم:

دلیل نامگذاری قیامت به عنوان روز جدایی را به طور کامل توضیح دهند.

چند مورد از ویژگی های بهشتیان و جهنمیان را بیان کرده و مقایسه نماید.

تعیین تکلیف

در فعالیت بررسی کنید کتاب به ۴ عامل جهنمی شدن جهنمیان از زبان خودشان اشاره شده است از دانش آموزان می خواهیم تا طبق فعالیت کتاب با مراجعه به آیات ۴۳ تا ۴۶ سوره ی مبارکه مدّثّر جواب این سوال را پیدا کنند و برای جلسه بعد به کلاس بیاورند.

هم چنین از دانش آموزان می خواهیم یک نقاشی از آن چیزی که از بهشت وجهنم توصیف کردیم بکشند و به کلاس بیاورند.

facebook googleplus twitter linkedin
مطالب مشابه

  1. ناشناس گفت:

    عالیییییییی


شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!


در جریان همه آموزش ها قرار بگیرید
با عضویت در خبرنامه جدیدترین مطالب آموزشی را در ایمیل خود داشته باشید.

  • سبد خریدتان خالی است.
  • 3,085
  • 10,207
  • 79,669
  • 314,704