قواعد درس هشتم عربی هشتم: آموزش صیغههای مضارع مثنی و جمع غائب
در درس هشتم عربی پایه هشتم، صیغههای مضارع مربوط به مثنی و جمع غائب آموزش داده میشود. این قواعد به دانشآموزان کمک میکند تا نحوه صرف فعل در حالتهای مثنی و جمع را بهدرستی یاد بگیرند و بتوانند جملات صحیحی را در زبان عربی بسازند. در این درس، فعلهای مضارع برای افراد غائب (سوم شخص) در حالات مذکر و مؤنث به دانشآموزان آموزش داده میشود.
صرف فعل «جَلَسَ» در صیغههای مختلف مضارع مثنی و جمع غائب
فعل «جَلَسَ» به معنی «نشستن» به عنوان مثال برای نشان دادن صرف صیغههای مضارع در حالات مختلف استفاده شده است. در جدول زیر، صرف این فعل در صیغههای مختلف را مشاهده میکنید:
صیغه | مثال فعل | معنی |
---|---|---|
مثنی مذکر غائب (هُما) | یَجْلِسَان | آنها (دو مرد) مینشینند |
مثنی مؤنث غائب (هُما) | تَجْلِسَان | آنها (دو زن) مینشینند |
جمع مذکر غائب (هُمْ) | یَجْلِسُون | آنها (مردان) مینشینند |
جمع مؤنث غائب (هُنَّ) | یَجْلِسْن | آنها (زنان) مینشینند |
نکات مهم درباره صرف فعلهای مضارع در صیغههای مثنی و جمع غائب
برای تسلط بیشتر بر صرف فعلهای مضارع در این حالات، نکات زیر را به خاطر بسپارید:
- حرف مضارعه:
- در صیغههای مثنی مذکر غائب، جمع مذکر غائب و جمع مؤنث غائب، فعل با حرف «یـ» آغاز میشود.
- در صیغه مثنی مؤنث غائب، فعل با حرف «تـ» شروع میشود.
- ضمیر متصل مرفوعی:
- در مثنی مذکر غائب و مثنی مؤنث غائب، ضمیر متصل مرفوعی به صورت «ا» به انتهای فعل اضافه میشود.
- در جمع مذکر غائب، ضمیر متصل مرفوعی به صورت «و» و در جمع مؤنث غائب به صورت «ن» به انتهای فعل اضافه میشود.
- نکتهای درباره نشانه مرفوع بودن فعل:
- در صیغههای مثنی مذکر غائب، مثنی مؤنث غائب و جمع مذکر غائب، حرف «ن» نشانه مرفوع بودن فعل است و به عنوان ضمیر متصل فاعلی به کار نمیرود.
- تشابه صیغههای مثنی مؤنث غائب و صیغههای مثنی مذکر و مؤنث مخاطب:
- صیغه مثنی مؤنث غائب از نظر ساختاری شباهت زیادی به صیغههای مثنی مذکر و مؤنث مخاطب دارد. برای تشخیص این صیغهها باید به بافت جمله توجه کرد.
- ترجمه فعلهای مثنی در زبان فارسی:
- از آنجا که در زبان فارسی حالت مثنی وجود ندارد، فعلهای مثنی غائب عربی به صورت جمع ترجمه میشوند.
جمعبندی
درس هشتم عربی هشتم، دانشآموزان را با صرف فعلهای مضارع در حالتهای مثنی و جمع غائب آشنا میکند. با یادگیری این قواعد، دانشآموزان میتوانند جملاتی دقیقتر در زبان عربی بسازند و بهدرستی از فعلهای مربوط به افراد غائب استفاده کنند. تمرین و تکرار این صرفها به درک عمیقتر این قواعد کمک میکند.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
نمونه سوال فارسی هشتم نوبت دوم با جواب
10 بازدید
-
نمونه سوال فارسی هشتم نوبت اول با جواب
10 بازدید
-
دانلود فایل های صوتی قرآن هفتم جدید ۱۴۰۴-۱۴۰۳
11 بازدید
-
کتاب گویای قرآن پایه هفتم ۱۴۰۴-۱۴۰۳ (بروز رسانی شده)
389 بازدید
-
سوالات متن درس علوم هشتم فصل پنجم با جواب
123 بازدید
-
سوالات متن درس علوم هشتم فصل چهارم با جواب
66 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید