سوالات متن پودمان ۱ الگوریتم کار و فناوری نهم با جواب
درس کار و فناوری پایه نهم، در پودمان اول به یکی از مهمترین مهارتهای قرن بیستویکم میپردازد؛ مهارتی که در دنیای امروز پایه و اساس برنامهنویسی، طراحی نرمافزار و حتی مدیریت زندگی است: الگوریتم و حل مسئله. آشنایی با این پودمان به دانشآموزان کمک میکند تا با ذهنی منظم و ساختارمند به حل چالشهای روزمره و تخصصی بپردازند. در ادامه مجموعهای از سوالات مهم و کاربردی متن پودمان اول ارائه شده که با پاسخهای کامل و دقیق همراه است.
سوالات امتحانی همراه با پاسخ پودمان ۱ کار و فناوری نهم
۱. حل مسئله به چه معناست؟
➤ یعنی تلاش برای یافتن بهترین راهکار جهت برطرف کردن مشکلات زندگی روزمره.
۲. کدام گزینه بیانگر اصلیترین بخش نرمافزارهای رایانهای است؟
الف) تصاویر متحرک
ب) برنامههای کامپیوتری
ج) انیمیشن
د) ویدیو
✔️ جواب: ب) برنامههای کامپیوتری
-
تعریف سادهای از الگوریتم ارائه دهید.
➤ الگوریتم یعنی مجموعهای از مراحل مشخص و منظم که برای حل یک مسئله به ترتیب اجرا میشوند. -
فرآیند یافتن راهکار مناسب برای مشکلات زندگی روزمره، چه نام دارد؟
الف) اختراع
ب) کشف
ج) خلاقیت
د) حل مسئله
✔️ جواب: د) حل مسئله -
برای محاسبه معدل نمرههای ۱۹، ۱۶.۷۵، ۱۸ و ۱۶، چه الگوریتمی باید نوشت؟
➤
۱) شروع
۲) یادداشت نمرات
۳) جمع کل نمرات
۴) تقسیم جمع بر تعداد نمرات
۵) نمایش معدل
۶) پایان -
در مواجهه با یک مشکل، اولین کار چیست؟
➤ بررسی و ارزیابی راهحلهای گوناگون برای تصمیمگیری مناسب. -
واژه الگوریتم برگرفته از نام کدام شخصیت تاریخی است؟
➤ از نام «محمد بن موسی خوارزمی»، دانشمند ایرانی. -
چرا پیش از آغاز هر کاری بهتر است برنامهریزی انجام دهیم؟
➤ چون برنامهریزی، موجب اعتماد به نفس و آمادگی در مواجهه با مشکلات احتمالی میشود. -
نقش متغیرها در نوشتن الگوریتم چیست؟
➤ متغیرها کمک میکنند تا الگوریتمها برای مقادیر مختلف نیز قابل استفاده باشند. -
برنامهریزی پیش از آغاز کار باعث چه چیزی میشود؟
➤ تسلط بیشتر و شروع با اطمینان. -
الگوریتمی بنویسید که معدل چهار نمره را محاسبه کند.
➤
۱) شروع
۲) ورود نمرات A، B، C، D
۳) S = A + B + C + D
۴) M = S ÷ ۴
۵) نمایش M
۶) پایان -
مراحل اصلی برنامهریزی پیش از کار چیست؟
➤
۱) تحلیل روشهای مختلف
۲) پیشبینی مشکلات احتمالی
۳) یافتن راهکار برای مشکلات -
برای اختصاص دادن یک مقدار به متغیر از چه نشانهای استفاده میشود؟
➤ علامت «←» که با «=» تفاوت دارد. -
حل مسئله چه نوع مهارتی است؟
➤ یک مهارت کاربردی و قابل یادگیری. -
روش روندنما را تعریف کنید.
➤ استفاده از نمادهای تصویری برای نمایش مراحل الگوریتم با استفاده از اشکال هندسی و خطوط جهتدار. -
اهمیت یادگیری حل مسئله چیست؟
➤ با آن میتوان مسائل را به صورت خلاقانه و مؤثر حل کرد. -
چه شکلی در روندنما برای شروع یا پایان فرآیند استفاده میشود؟
➤ بیضی -
چرا بهتر است چند راهحل برای یک مسئله داشته باشیم؟
➤ چون مقایسهی راهحلها، رسیدن به بهترین گزینه را آسانتر میکند. -
در روندنما، نماد مربوط به ورودی و خروجی چیست؟
➤ متوازیالاضلاع -
توانایی یافتن پاسخهای جدید برای مسائل را چه مینامند؟
➤ خلاقیت و نوآوری -
نماد محاسبه و پردازش اطلاعات در روندنما چیست؟
➤ مستطیل -
مراحل چهارگانه حل مسئله را بنویسید.
➤ درک مسئله، انتخاب راهبرد، حل، مرور و بررسی مجدد -
در روندنما، وجود یک شرط با چه نمادی نشان داده میشود؟
➤ لوزی -
چه زمانی میگوییم یک مسئله به درستی حل شده است؟
➤ وقتی بدانیم چرا این روش به جواب درست رسیده. -
الگوریتمی بنویسید که مشخص کند دو زاویه متمم هستند یا نه.
➤
۱) شروع
۲) ورود زاویهها A و B
۳) اگر A + B = 90، متمم هستند، در غیر این صورت خیر
۴) پایان -
چگونه مسائل پیچیده را سادهتر حل میکنند؟
➤ با تقسیم به مسائل کوچکتر و حل مرحلهای آنها -
نام یک نرمافزار برای طراحی روندنما را بنویسید.
➤ Edraw -
چه زمانی مسئله به بخشهای کوچکتر تقسیم میشود؟
➤ زمانی که خود مسئله پیچیدگی زیادی دارد. -
حلقه در الگوریتم چیست و چه کاربردی دارد؟
➤ تکرار برخی مراحل با استفاده از شرط تا زمان مشخص -
قبل از عرضه یک محصول نهایی چه کاری باید انجام شود؟
➤ تست کردن و بهبود نهایی محصول -
روندنمایی رسم کنید که ۸ نمره دریافت کرده و میانگین آنها را نمایش دهد.
➤ شامل مراحل: شروع – دریافت نمرات – جمع – تقسیم – نمایش – پایان -
الگوریتم از نام کدام دانشمند گرفته شده است؟
➤ محمد بن موسی خوارزمی -
الگوریتم باید حتماً شامل چه چیزهایی باشد؟
➤ مرحله شروع، پایان و شمارهگذاری دقیق مراحل -
دو روش نوشتن الگوریتم را معرفی کرده و تفاوتشان را بگویید.
➤ شبهدستور (با زبان نوشتاری)، روندنما (با اشکال هندسی) -
در روش شبهدستور، الگوریتم چگونه نوشته میشود؟
➤ با استفاده از زبان طبیعی مانند فارسی و نمادهای ساده ریاضی -
در روش روندنما، الگوریتم چگونه نشان داده میشود؟
➤ به صورت تصویری و با اشکال استاندارد مانند بیضی، مستطیل و … -
اشکال مورد استفاده در روندنما چه معنایی دارند؟
➤ بیضی: شروع/پایان، مستطیل: پردازش، متوازیالاضلاع: ورودی/خروجی، لوزی: شرط -
کاربرد اشکال متوازیالاضلاع و لوزی چیست؟
➤ اولی برای ورودی و خروجی، دومی برای تصمیمگیری و شرط -
در روندنما، کدام شکل مسیر تصمیمگیری را با دو خروجی نشان میدهد؟
➤ لوزی -
کاربرد اصلی نرمافزار Edraw چیست؟
➤ طراحی گرافیکی الگوریتمها به شکل روندنما -
Edraw چه نوع نرمافزاری است؟
➤ ابزاری برای طراحی روندنما -
منظور از حلقه در الگوریتم چیست؟
➤ تکرار عملیات تا زمانی که یک شرط خاص برقرار است -
حلقه در الگوریتم یعنی چه؟
➤ اجرای مکرر یک بخش از دستورها تا زمان مشخصی
جمعبندی
پودمان «الگوریتم» در درس کار و فناوری نهم، یکی از مهمترین مفاهیم پایهای برای یادگیری منطق برنامهنویسی، حل مسئله و تفکر منطقی است. شناخت اجزای الگوریتم، نحوه نوشتن آن، آشنایی با نمادهای روندنما و توانایی طراحی الگوریتمهای ساده، مهارتهایی هستند که در آینده دانشآموز در زندگی تحصیلی و حرفهای خود به آن نیاز خواهد داشت. با تمرین مداوم این سوالات، درک شما از الگوریتم و کاربرد آن در دنیای واقعی بیشتر میشود.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
نمونه سوال فصل پنجم شمارنده ها و اعداد اول ریاضی هفتم با جواب
29 بازدید
-
نمونه سوال فصل چهارم هندسه و استدلال ریاضی هفتم با جواب
22 بازدید
-
نمونه سوال فصل سوم جبر و معادله ریاضی هفتم با جواب
22 بازدید
-
نمونه سوال فصل دوم عددهای صحیح ریاضی هفتم با جواب
24 بازدید
-
نمونه سوال فصل اول راهبردهای حل مسئله ریاضی هفتم با جواب
24 بازدید
-
جواب درس بیستم (پدر و پسر اولیه) تفکر و سبک زندگی هشتم
75 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید