سوالات درس ۲۲ (بازسازی ویرانه ها) مطالعات پنجم با جواب
درس ۲۲ کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی با عنوان «بازسازی ویرانهها» به بررسی تلاشهای ایرانیان در دورههای پس از حملات مغول و تیمور برای بازسازی و آبادانی کشور میپردازد. این درس نشان میدهد که چگونه مردم و وزیران دانشمند ایرانی با بهرهگیری از دانش و فرهنگ خود، ویرانیهای بهجامانده از تهاجمات را به شهرهایی آباد و پررونق تبدیل کردند.
سوالات و پاسخهای درس ۲۲ مطالعات پنجم
-
جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور پس از آشنایی با مردم ایران چه تغییراتی در رفتار خود ایجاد کردند؟
- آنها تحت تأثیر عقاید و آداب و رسوم ایرانیان قرار گرفته و به تدریج به دین اسلام گرویدند. همچنین، از خشونت و ویرانگری پدرانشان فاصله گرفته و به عمران و آبادی در ایران تشویق کردند.
-
وزیران ایرانی چگونه مغولان را راهنمایی میکردند؟
- وزیران ایرانی سعی میکردند مغولان را راهنمایی و هدایت کرده و راه و رسم کشورداری را به آنها بیاموزند.
-
خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی که بود و چه اقداماتی انجام داد؟
- او از وزیران دانشمند دوره ایلخانان بود که چندین کتاب علمی نوشت و به دستور او بناهای زیادی مانند مسجد، مدرسه و بیمارستان ساخته شد.
-
خواجه نصیرالدین توسی چه نقشی در تغییر رفتار مغولان داشت؟
- او از مشاوران هلاکو بود و سعی میکرد عادتهای ناپسند مغولها، از جمله وحشیگریهایشان را تغییر دهد. همچنین، به همت او رصدخانه مراغه تأسیس شد.
-
مردم ایران در زمان جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور چه اقداماتی برای آبادانی کشور انجام دادند؟
- آنها به تدریج ویرانهها را به شهرهای آباد و پررونق تبدیل کرده و شهرنشینی را در ایران گسترش دادند. در این شهرها بناهای متعددی مانند مساجد، کاروانسراها، حمامها و برجها ساخته شد.
-
شاهرخ، پسر تیمور، چه اقداماتی برای بازسازی ایران انجام داد؟
- او برخلاف پدرش، مردی نیکوکار بود و سعی میکرد هرجا را که پدرش ویران کرده بود، آباد کند. او دستور ساخت مدارس و کتابخانههای متعددی را صادر کرد.
-
چند شاعر بزرگ ایرانی که در دورههای مغول و تیموری زندگی میکردند را نام ببرید.
- عطار نیشابوری، مولوی، سعدی و حافظ از شاعران بزرگ این دورهها بودند.
جمعبندی
درس «بازسازی ویرانهها» نشاندهنده عزم و اراده مردم و نخبگان ایرانی در مواجهه با ویرانیهای ناشی از تهاجمات خارجی است. با تلاشهای وزیران دانشمند و حمایت حاکمان نیکوکار، ایران توانست از دوران سخت عبور کرده و به سوی آبادانی و پیشرفت گام بردارد. این درس به دانشآموزان میآموزد که با همت و تلاش میتوان بر مشکلات غلبه کرده و آیندهای روشن ساخت.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
معنی درس پانزدهم (میوه ی هنر) فارسی ششم دبستان + کلمات، هم خانواده و متضاد
14 بازدید
-
معنی درس چهاردهم (راز زندگی) فارسی ششم دبستان + کلمات، هم خانواده و متضاد
17 بازدید
-
معنی درس سیزدهم (عمر گرانمایه) فارسی ششم دبستان + کلمات، هم خانواده و متضاد
14 بازدید
-
معنی درس دوازدهم (دوستی/مشاوره) فارسی ششم دبستان + کلمات، هم خانواده و متضاد
20 بازدید
-
معنی درس یازدهم (شهدا خورشیدند) فارسی ششم دبستان + کلمات، هم خانواده و متضاد
14 بازدید
-
کلمات هم خانواده + مخالف + معنی لغات درس شانزدهم فارسی دوم دبستان پرواز قطره
21 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید