سوالات درس ۲۱ مطالعات هفتم (اوضاع اجتماعی ایران باستان) با جواب
درس ۲۱ مطالعات اجتماعی پایه هفتم به بررسی زندگی اجتماعی، ساختار خانوادگی و طبقات اجتماعی در ایران باستان میپردازد. این درس اطلاعات مفیدی درباره نحوه ازدواج، شیوه زندگی مردم و تأثیر طبقات اجتماعی در دوران گذشته ارائه میدهد. در ادامه، مجموعهای از سوالات متنوع بر اساس این درس آورده شده تا یادگیری بهتر و جذابتری برای دانشآموزان فراهم شود.
سوالات و پاسخهای درس بیست و یکم مطالعات هفتم
- نهاد اولیهای که جامعه را شکل میدهد، چیست؟
پاسخ: خانواده - ازدواج در دوران کهن ایران چه جایگاهی داشت؟
پاسخ: این امر به عنوان یک وظیفه دینی و پیمانی مقدس تلقی میشد و کسانی که ازدواج نمیکردند، ناپسند شمرده میشدند. - در دوران باستان، مسئولیت پدر در خانواده چه بود؟
پاسخ: اجرای آیینهای دینی و تأمین امنیت اعضای خانواده بر عهده او بود. - ایرانیان کهن بیشتر با چه کسانی پیمان زناشویی میبستند؟
پاسخ: معمولاً ازدواجها درون خانواده و میان افراد یک دودمان صورت میگرفت. - چرا در ایران باستان ازدواجهای خویشاوندی رایج بود؟
پاسخ: برای حفظ همخونی و استمرار ویژگیهای خانوادگی و قبیلهای. - محل اصلی زندگی بیشتر مردم در گذشته ایران کجا بود؟
پاسخ: اکثر مردم در روستاها ساکن بودند و فعالیت اصلی آنها کشاورزی بود. - چه کسانی در شهرهای ایران باستان زندگی میکردند؟
پاسخ: شاهان، مقامات حکومتی، صنعتگران، بازرگانان و حرفهورزان شهرنشین بودند. - در کدام دوره تاریخی، شمار شهرها افزایش یافت؟
پاسخ: در دوران ساسانیان. - از چه زمانی مشاغل مختلف پدید آمدند؟
پاسخ: پس از یکجانشینی و تقسیمبندیهای اجتماعی، رستههای شغلی شکل گرفتند. - اوج نابرابریهای اجتماعی در چه دورهای مشاهده شد؟
پاسخ: در دوران حکومت ساسانیان. - جامعه آن زمان از نظر سازمانی به چند گروه تقسیم میشد؟
پاسخ: به دو طبقه بزرگ یعنی اشراف و عامه مردم. - افراد متعلق به طبقه اشراف در جامعه ساسانی شامل چه کسانی بودند؟
پاسخ: پادشاه، شاهزادگان، روحانیون زرتشتی، فرماندهان نظامی و کاتبان در این دسته قرار داشتند. - چه افرادی در زمره طبقه عامه مردم قرار میگرفتند؟
پاسخ: پیشهوران، تاجران، کشاورزان و دامداران. - طبقه اشراف چه امتیازاتی داشتند؟
پاسخ: آنها مالک زمینهای فراوان بودند، از مالیات معاف بودند و امکان تحصیل برایشان فراهم بود. - کشاورزان در جامعه ساسانی با چه مشکلاتی مواجه بودند؟
پاسخ: آنها تحت فشار مالیاتی بودند، از آموزش مناسب محروم بودند و در جنگها بهعنوان نیروی پیاده نظام شرکت میکردند. - مسئولیت اصلی تأمین اقتصاد کشور در دوره ساسانی بر عهده چه کسانی بود؟
پاسخ: عمدتاً بر دوش کشاورزان بود. - نقش موبدان زرتشتی در ساختار حکومتی ساسانیان چه بود؟
پاسخ: آنها از اشراف محسوب میشدند و به تقویت نظام طبقاتی کمک میکردند. - دو ویژگی برجسته نظام طبقاتی ساسانیان چه بود؟
پاسخ:
- افراد قادر به تغییر جایگاه اجتماعی خود نبودند.
- ازدواج بین طبقات اجتماعی پایین و بالا غیرممکن بود.
- مورخان برای بررسی زندگی مردم ایران باستان به چه منبعی رجوع میکنند؟
پاسخ: به کتاب شاهنامه فردوسی.
جمعبندی
شناخت جامعه ایران باستان به ما کمک میکند تا درک بهتری از ساختار اجتماعی، باورها و شیوه زندگی مردمان آن دوران داشته باشیم. از تقسیمبندی طبقاتی تا شیوههای ازدواج و زندگی در شهرها و روستاها، این ویژگیها تأثیر عمیقی بر تاریخ و فرهنگ ایران گذاشتهاند. با مطالعه این درس، میتوانیم تصویر دقیقتری از گذشته خود ترسیم کنیم و از آن برای تحلیل مسائل اجتماعی امروز بهره ببریم.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
معنی درس ۱۱ زن پارسا فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
5 بازدید
-
معنی درس ۱۰ آرشی دیگر فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
3 بازدید
-
معنی درس ۹ راز موفقیت فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
4 بازدید
-
معنی درس ۸ همزیستی با مام میهن فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
4 بازدید
-
معنی درس ۷ پرتو امید فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
3 بازدید
-
معنی درس شانزدهم فارسی هفتم آدم آهنی و شاپرک + آرایههای ادبی
28 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید