سوالات درس ۲ علوم ششم ابتدایی با جواب
درس دوم از کتاب علوم پایه ششم ابتدایی به موضوع «سرگذشت دفتر من» پرداخته و به بررسی تاریخچه نگهداری اطلاعات و تولید کاغذ میپردازد. در ادامه به سوالات مهم این درس همراه با پاسخها میپردازیم.
نمونه سوالات درس ۲ علوم ششم :
۱. نیاکان ما به چه روشهایی اطلاعات را ثبت و نگهداری میکردند؟
پاسخ: نیاکان ما از روشهای مختلفی برای ثبت اطلاعات استفاده میکردند که شامل:
- نقاشی روی دیوار غارها
- نوشتن روی چوب
- نوشتن روی چرم
- نوشتن روی سنگ
۲. مزایای ذخیره اطلاعات به شیوه گذشتگان (نوشتن روی سنگ، چوب و دیوار غارها) چیست؟
پاسخ: مواد طبیعی مانند سنگ و چوب به آسانی قابل دسترس هستند و به فراوانی یافت میشوند. همچنین به محیط زیست آسیبی وارد نمیشود و نیازی به قطع کردن درختان نیست.
۳. معایب ذخیره اطلاعات به شیوه گذشتگان چیست؟
پاسخ: نوشتن بر روی این مواد دشوار و زمانبر بود. همچنین جابهجایی آنها مشکل و در برخی موارد غیرممکن بود. مواد طبیعی مانند چوب پس از مدتی پوسیده و سنگ نیز بر اثر عوامل طبیعی خرد میشد.
۴. چرا انسانها به فکر روشهای جدید ثبت اطلاعات افتادند؟
پاسخ: با افزایش جمعیت و تولید اطلاعات علمی و فرهنگی، روشهای قدیمی ناکافی شد و نیاز به روشهای جدیدتری برای ثبت و ذخیره اطلاعات احساس شد.
۵. قدیمیترین روش برای ثبت اطلاعات چیست؟
پاسخ: قدیمیترین روش، نقاشی روی دیوار غارها است.
۶. مواد طبیعی چیست؟
پاسخ: موادی مانند سنگ، پشم، پوست و چوب که به طور طبیعی یافت میشوند، مواد طبیعی نامیده میشوند.
۷. مواد مصنوعی چیست؟
پاسخ: موادی که به طور طبیعی یافت نمیشوند و انسانها آنها را از مواد طبیعی میسازند، مواد مصنوعی نامیده میشوند.
۸. بیشتر مواد و وسایلی که امروزه استفاده میکنیم به صورت مصنوعی هستند.
۹. مواد اولیه هر ماده مصنوعی یک ماده طبیعی است.
۱۰. کاغذ یکی از مواد مصنوعی است که کاربرد گستردهای در زندگی دارد.
۱۱. در چه زمانی و در چه سرزمینی مسلمانان به دانش ساخت کاغذ دست یافتند؟
پاسخ: در حدود ۷۰۰ سال پس از میلاد مسیح در سرزمینی به نام سمرقند (که امروز در ازبکستان قرار دارد).
۱۲. در هر یک از فعالیتهای زیر، چه استفادهای از کاغذ میشود؟
- عکاس: چاپ عکس
- قناد: جعبه شیرینی
- دانشآموز: دفتر، کتاب
- خیاط: الگوی لباس
- مرغداری: شانه تخم مرغ
- بانک: فیش بانکی، اسناد، اسکناس
۱۳. ماده اولیه و خام ساخت کاغذ چیست؟
پاسخ: چوب
۱۴. کاغذ را میتوان از نیشکر و پنبه نیز تهیه کرد.
۱۵. کدام قسمتهای درخت برای تهیه کاغذ مناسب است؟
پاسخ: ساقه و تنه محکم درختان و شاخههای چوبی درختان تنومند برای تهیه کاغذ مناسب است.
۱۶. در تولید کاغذ از چوب، کدام مرحله تغییر شیمیایی است؟
پاسخ: تبدیل تکههای چوب به خمیر و از بین بردن رنگ آن.
۱۷. آب اکسیژنه چه ویژگیهایی دارد؟
پاسخ: خاصیت رنگبری دارد و باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود تا تجزیه نشود.
۱۸. هنگام استفاده از آب اکسیژنه چه مواردی را باید رعایت کرد؟
پاسخ: باید از تماس با پوست پرهیز کرد و از آن در فضای بسته استفاده نشود.
۱۹. چند ماده با خاصیت رنگبری را نام ببرید.
پاسخ: آب اکسیژنه، گاز کلر، آب ژاول (سفیدکننده).
۲۰. از ترکیب آب ژاول با سایر شویندهها باید جداً خودداری کرد.
۲۱. چگونه میتوان انواع مختلفی از کاغذ تهیه کرد؟
پاسخ: با افزودن مواد شیمیایی مختلف به خمیر کاغذ.
۲۲. یکی از راههای صرفهجویی در مصرف مواد خام و حفظ محیط زیست، بازیافت است.
۲۳. قطع بیش از حد درختان چه نتایجی دارد؟
پاسخ: باعث برهمریختن تعادل چرخه اکسیژن و کربندیاکسید، گرم شدن زمین، آلودگی هوا و از بین رفتن زیستگاه گونههای گیاهی و جانوری میشود.
۲۴. چه اقداماتی برای جلوگیری از قطع بیرویه درختان میتوان انجام داد؟
- فرهنگسازی بین مردم
- بازیافت کاغذهای باطله
- ترویج فرهنگ درختکاری
- صرفهجویی در مصرف کاغذ
- جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در جنگلها
۲۵. بازیافت کاغذ چگونه به حفظ محیط زیست کمک میکند؟
پاسخ: باعث صرفهجویی در مصرف مواد خام، کاهش هزینهها و صرفهجویی در برق، آب و سوخت میشود.
۲۶. چه کاغذهایی قابل بازیافت نیستند؟
پاسخ: کاغذهای رنگی، آغشته به مواد غذایی، دستمالهای آغشته به زبالههای بهداشتی و شانه تخممرغ که از کاغذ بازیافتی تهیه میشود.
جمع بندی
این مقاله به طور کامل به سوالات و پاسخهای درس دوم علوم ششم ابتدایی پرداخت و اطلاعات جامعی درباره سرگذشت کاغذ و روشهای حفظ اطلاعات در گذشته و حال ارائه داد.
مطالب زیر را حتما بخوانید
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خیلی زیاد بود ولی ممنون
سلام
بسیار عالی موفق باشی 🥰🥰