سوالات درس ۱۶ لباس از تولید تا مصرف مطالعات ششم با جواب
لباس یکی از نیازهای اساسی انسان است که از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی داشته است. از تهیه لباس به صورت دستی و مراجعه به خیاط تا تولید انبوه پوشاک در کارگاهها، روند تغییرات در این حوزه بسیار چشمگیر بوده است. در این مقاله، به بررسی فرایند تولید لباس در درس شانزدهم مطالعات پایه ششم ابتدایی از ابتدا تا مصرف آن خواهیم پرداخت و در قالب پرسش و پاسخ، نکات مهمی درباره این موضوع بیان میکنیم.
سوالات و پاسخهای درس ۱۶ مطالعات ششم دبستان
- در گذشته مردم چگونه لباس خود را تهیه میکردند؟
پاسخ: در زمانهای قدیم، افراد برای تهیه لباس خود به خیاط مراجعه میکردند. خیاط پس از اندازهگیری، با استفاده از پارچهای که مشتری میآورد، لباسی مطابق سلیقهی او میدوخت. - امروزه بیشتر مردم چگونه لباس خود را تهیه میکنند؟
پاسخ: امروزه بسیاری از افراد لباسهای آماده را از فروشگاههای مختلف خریداری میکنند. - چرا کارگاههای تولید لباس ایجاد شدند؟
پاسخ: با افزایش جمعیت و زیاد شدن نیاز به لباس، خیاطهای مستقل دیگر قادر به تأمین این نیاز نبودند، بنابراین کارگاههای تولیدی ایجاد شدند که به صورت گسترده و در تعداد زیاد لباس تولید کنند. - تولید انبوه چیست و چه اهمیتی دارد؟
پاسخ: تولید انبوه به معنای تولید یک نوع کالا در تعداد زیاد و به شکل یکسان است که باعث کاهش هزینهها و افزایش سرعت تولید میشود. - پارچههای مورد استفاده در کارگاههای تولیدی چگونه ساخته میشوند؟
پاسخ: پارچه از نخ تهیه میشود. نخها که میتوانند طبیعی یا مصنوعی باشند، ابتدا در کارخانههای نخریسی تولید و سپس به کارخانههای نساجی برای بافت پارچه ارسال میشوند. - صاحبان کارگاههای تولیدی پارچه را از کجا تهیه میکنند؟
پاسخ: این افراد پارچههای مورد نیاز خود را از عمدهفروشان پارچه خریداری میکنند. - برشکار در کارگاههای تولید لباس چه وظیفهای دارد؟
پاسخ: برشکار، پارچهها را با استفاده از الگوهای مشخص برای اندازههای مختلف، برش میدهد تا آماده دوخت شوند. - چگونه خیاطها در کارگاههای تولید لباس کارها را بین خود تقسیم میکنند؟
پاسخ: در این کارگاهها هر خیاط مسئول انجام بخشی از دوخت لباس است، مثلاً یکی آستین میدوزد، دیگری یقه را متصل میکند و فردی دیگر دکمه و زیپ را میدوزد. - خط تولید چیست و چه نقشی در کارگاههای تولید لباس دارد؟
پاسخ: مجموعهای از افراد که هر کدام بخشی از فرآیند تولید را بر عهده دارند و کار را به مرحلهی نهایی میرسانند، تشکیلدهندهی “خط تولید” هستند. - چرا باید لباسهای خود را با باورهای دینی هماهنگ انتخاب کنیم؟
پاسخ: انتخاب لباس مناسب با باورهای دینی، به حفظ حجاب و عفاف کمک میکند و باعث ایجاد وقار و احترام فرد در جامعه میشود. - در هنگام خرید لباس به چه نکاتی باید توجه کرد؟
پاسخ: باید به جنس، قیمت، کیفیت و همچنین تناسب لباس با فرهنگ و مذهب توجه کرد. - بودجه چیست و چه ارتباطی با خرید لباس دارد؟
پاسخ: بودجه مقدار پولی است که فرد میتواند برای خرید یک کالا مانند لباس هزینه کند. در هنگام خرید باید لباسی را انتخاب کنیم که متناسب با بودجه ما باشد. - چگونه میتوانیم در هزینههای خرید لباس صرفهجویی کنیم؟
پاسخ: میتوان با پسانداز پول توجیبی، همکاری در شستوشوی لباسها، تعمیر لباسهای قدیمی و خرید لباسهای ایرانی، هزینهها را کاهش داد. - چرا مغازهداران لباسها را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت خریدشان میفروشند؟
پاسخ: زیرا مغازهداران برای تأمین هزینههای اجاره، حقوق کارکنان و قبوض مصرفی، نیاز به کسب سود دارند.
جمعبندی
فرآیند تولید لباس از گذشته تا امروز تغییرات زیادی داشته است. امروزه بیشتر مردم لباسهای خود را از فروشگاهها تهیه میکنند و تولید لباس در کارگاهها بهصورت انبوه انجام میشود. آشنایی با این فرآیند به ما کمک میکند تا در خرید و مصرف لباسها تصمیمات بهتری بگیریم و از لباسهایی متناسب با نیاز و فرهنگ خود استفاده کنیم.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
کلمات هم خانواده + معنی لغات + مخالف درس ۱۳ لطف حق فارسی کلاس چهارم
30 بازدید
-
کلمات هم خانواده + معنی لغات + مخالف درس ۱۲ اتفاق ساده فارسی کلاس چهارم
29 بازدید
-
کلمات هم خانواده + معنی لغات + مخالف درس ۱۱ فرمانده دل ها فارسی کلاس چهارم
16 بازدید
-
کلمات هم خانواده + معنی لغات + مخالف درس ۷ مهمان شهر ما فارسی کلاس چهارم
17 بازدید
-
کلمات هم خانواده + معنی لغات + مخالف درس ۶ آرش كمانگیر فارسی کلاس چهارم
14 بازدید
-
سوالات درس ۲۲ (بازسازی ویرانه ها) مطالعات پنجم با جواب
25 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید