سوالات درس پنجم (از بازنمایی تا کلیشه) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
در دنیای رسانهها، آنچه به عنوان واقعیت به ما ارائه میشود، همیشه بازتابی از حقیقت کامل نیست. یکی از ابزارهای تأثیرگذار رسانهها، کلیشهسازی است. رسانهها با تکرار مداوم برخی ویژگیها درباره افراد، گروهها یا موضوعات مختلف، درک و قضاوت ما را شکل میدهند. کلیشهها میتوانند مثبت یا منفی باشند و بر نگرش ما نسبت به جهان پیرامون تأثیر بگذارند. در این مقاله، مجموعهای از سوالات مهم درس پنجم تفکر و سواد رسانهای پایه دهم انسانی، همراه با پاسخ تا درک بهتری از مفهوم کلیشه و نقش آن در رسانهها به دست آوریم.
سوالات و پاسخهای درس ۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی
۱- کلیشه به چه معناست؟
🔹 هنگامی که رسانهها در بازنمایی یک موضوع به شیوهای خاص پافشاری کرده و آن را در بازههای زمانی مختلف تکرار کنند، آن بازنمایی به کلیشه تبدیل میشود. به زبان ساده، رسانهها به ما میآموزند که برخی گروهها، هویتها یا شرایط را به شکل خاصی تصور کنیم، و این تصورات اگر به طور گسترده پذیرفته شوند، به کلیشه تبدیل خواهند شد.
۲- منظور از کلیشهسازی چیست؟
🔹 کلیشهسازی نوعی بازنمایی است که در آن، هر بار که به یک فرد، گروه یا پدیدهای خاص فکر میکنیم، بلافاصله تصویری کلیشهای که رسانهها در ذهن ما نهادینه کردهاند، به ذهنمان خطور میکند. این فرآیند میتواند قضاوتها و تصمیمگیریهای ما را درباره افراد و رویدادها تحت تأثیر قرار دهد.
۳- یکی از نمونههای مثبت کلیشهسازی در رسانهها چیست؟
🔹 به تصویر کشیدن اعتیاد در رسانهها یکی از نمونههای مثبت کلیشهسازی است.
۴- هنگام مواجهه با کلیشههای زیر، چه مفاهیمی به ذهن شما میآید؟
الف) لوازم الکترونیکی ساخت ژاپن
ب) خودروهای سواری آلمانی
ج) کالاهای تولید چین
🔹 پاسخها:
الف) کیفیت بالا و دوام طولانی
ب) خودروهای لوکس و قدرتمند
ج) اجناس ارزان و کمدوام
۵- چه ویژگیای بین بازنمایی و کلیشهسازی مشترک است؟
🔹 هر دو به طور انتخابی بخشی از واقعیت را برجسته کرده و بخشهای دیگر را نادیده میگیرند. رسانهها برای تأثیرگذاری بر ذهن مخاطب، برخی ویژگیها را حذف و برخی دیگر را برجسته میکنند تا تصویری خاص را ایجاد کنند.
۶- یک نمونه مثبت از کلیشهسازی را بررسی کنید.
🔹 بازنمایی اعتیاد در رسانهها مثال خوبی از کلیشهسازی مثبت است. رسانهها اغلب افرادی که دچار اعتیاد هستند را در قالب شخصیتهایی بیمار، ضعیف، فقیر و منزوی نشان میدهند که در خیابانها سرگردان هستند. در حالی که در واقعیت، اعتیاد میتواند در میان افراد مرفه و خوشپوش نیز وجود داشته باشد. با این حال، رسانهها از این روش استفاده میکنند تا از جذاب نشان دادن این پدیده جلوگیری کرده و زشتیهای آن را پررنگ کنند.
۷- چه عاملی نقش کلیدی در ایجاد کلیشهها دارد؟
🔹 تکرار مداوم پیامهای رسانهای عامل اصلی شکلگیری کلیشههاست.
۸- چرا تکرار در کلیشهسازی اهمیت دارد؟
🔹 تکرار باعث میشود مخاطب بدون آنکه متوجه باشد، به تعمیمدادن اطلاعات دریافتی بپردازد و باور کند که یک ویژگی خاص، به تمام افراد یا گروههای مربوطه تعلق دارد.
جمعبندی
کلیشهها بخش جداییناپذیر رسانهها هستند و میتوانند نگرشهای ما را نسبت به دنیا شکل دهند. برخی کلیشهها ممکن است مثبت باشند و در آگاهیبخشی به جامعه نقش مفیدی ایفا کنند، در حالی که برخی دیگر منفی هستند و موجب برداشتهای نادرست و قضاوتهای ناعادلانه میشوند. آگاهی از فرآیند کلیشهسازی و توانایی تشخیص آن، به ما کمک میکند تا در مواجهه با اطلاعات رسانهای، تفکر انتقادی داشته باشیم و واقعیت را از تصورات قالبی تشخیص دهیم.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
سوالات درس پانزدهم (هر چیز که در جستن آنی، آنی) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
22 بازدید
-
سوالات درس چهاردهم (مخاطب، بیمخاطب) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
21 بازدید
-
سوالات درس سیزدهم (مخاطب فعّال یا منفعل) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
17 بازدید
-
سوالات درس دوازدهم (مخاطب خاص) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
19 بازدید
-
سوالات درس یازدهم (دروازهبانی خبر) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
24 بازدید
-
سوالات روانشناسی یازدهم انسانی درس هشتم روان شناسی سلامت با جواب
26 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید