سوالات درس دوم هدیه پنجم با جواب
درس دوم هدیههای آسمانی کلاس پنجم با عنوان “تنها او” به بررسی و شناخت نظم و هماهنگیهای جهان هستی و ارتباط آنها با عظمت و قدرت خداوند یکتا میپردازد. این درس با طرح پرسشهایی جذاب، تلاش میکند دانشآموزان را به تأمل در زیباییهای خلقت و باور به یگانگی خداوند هدایت کند. در این مقاله، مجموعهای از پرسش و پاسخها ارائه شده است تا هم محتوای آموزشی تازهای به دانشآموزان ارائه دهد و هم تفکر خلاقانه و پرسشگرانهای را در آنها برانگیزد.
سوالات و پاسخها درس دوم هدیه پنجم
۱. نظم و هماهنگیهای جهان نشاندهنده چیست؟
این هماهنگیها بیانگر عظمت و قدرت خداوند یگانه است که همهچیز را با نظم کامل آفریده است.
۲. چه روندی برای رشد دانه طی میشود؟
دانه با کمک غذا، آبی که بادها از ابرها فراهم میکنند و نوری که خورشید میدهد، در خاک جوانه میزند و به زندگی آغاز میکند.
۳. فاصله خورشید تا زمین چگونه تنظیم شده است؟
این فاصله با دقت تنظیم شده تا دمای مناسب برای حیات فراهم باشد؛ اگر کمی نزدیکتر بود، همه چیز میسوخت و اگر دورتر بود، به سرما دچار میشد.
۴. اگر جهان توسط دو خالق مختلف اداره میشد، چه اتفاقی میافتاد؟
نظم جهان به هم میریخت؛ یکی ممکن بود خورشید را از شرق و دیگری از غرب طلوع دهد و هماهنگی در کارها از بین میرفت.
۵. آیه «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» به چه معناست؟
اگر در آسمان و زمین خدای دیگری غیر از الله بود، هر دو دچار نابسامانی میشدند.
۶. چرخه آب چگونه هماهنگی خاص خود را دارد؟
از تابش خورشید که آب را تبخیر و ابر را تشکیل میدهد، تا بازگشت آب به دریاها، همه به گونهای هماهنگ عمل میکنند تا زندگی روی زمین پایدار بماند.
۷. چه هماهنگیهایی در طبیعت دیده میشود؟
از گردش زمین به دور خورشید تا تغییر فصول، همه جلوهای از نظم طبیعت هستند که خداوند آفریده است.
۸. همکاری قلب و دستگاه تنفس در بدن چگونه است؟
هنگام دم، اکسیژن وارد بدن میشود و توسط قلب به سلولها میرسد و با بازدم، دی اکسید کربن از بدن خارج میشود.
۹. هماهنگیهای دیگری که در بدن مشاهده میکنید چیست؟
هماهنگی بین چشایی و بویایی، یا ارتباط مغز و حرکات بدن، نمونههایی از نظم بدن هستند.
۱۰. آیه «وَ فِی الأَرْضِ آیاتٌ لِلْمُوقِنِینَ وَ فِی أَنْفُسِکُمْ أَفَلا تُبْصِرُون» چه معنایی دارد؟
نشانههای خداوند در زمین و درون خود ما وجود دارد؛ آیا به آنها توجه نمیکنیم؟
۱۱. از هماهنگی طبیعت و بدن خود چه میآموزیم؟
میفهمیم که خداوند با قدرت بیانتهای خود همهچیز را با نظم خلق کرده است و شایسته است او را شکر کنیم.
۱۲. اگر یک تیم دو مربی داشته باشد، چه اتفاقی میافتد؟
اگر مربیان دستورات مختلفی بدهند، تیم دچار بینظمی میشود و موفقیتی به دست نمیآورد.
۱۳. در کدام بخش اذان به یگانگی خداوند اشاره میشود؟
در بخش «اشهد ان لا اله الا الله» که به یکتایی خداوند اشاره دارد.
۱۴. هماهنگیهای میان حیوانات چگونه است؟
مورچهها، برای جلوگیری از جوانه زدن دانهها، آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم میکنند و زنبورها نیز در کندو با یکدیگر همکاری میکنند تا عسل تولید کنند.
جمعبندی
این پرسشها و پاسخها نشاندهنده نظم و هماهنگیای است که در سراسر جهان وجود دارد و به نوعی گواه بر عظمت و یکتایی خداوند است. خداوند با دقت و دانشی بیکران همهچیز را آفریده و این موضوع از هماهنگی موجود در طبیعت و بدن انسان نمایان میشود. با تامل در این نظم و همخوانیها، دانشآموزان میآموزند که شکرگزار باشند و به قدرت خداوند پی ببرند.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
کلمات هم خانواده + مخالف + معنی لغات درس دهم فارسی دوم دبستان هنرمند
12 بازدید
-
کلمات هم خانواده + مخالف + معنی لغات درس نهم فارسی دوم دبستان زیارت
10 بازدید
-
کلمات هم خانواده + مخالف + معنی لغات درس هشتم فارسی دوم دبستان از همه مهربان تر
12 بازدید
-
کلمات هم خانواده + مخالف + معنی لغات درس هفتم فارسی دوم دبستان دوستان ما
9 بازدید
-
کلمات هم خانواده + مخالف + معنی لغات درس ششم فارسی دوم دبستان کوشا و نوشا
8 بازدید
-
سوالات درس ۲۳ خرمشهر در چنگال دشمن مطالعات ششم با جواب
49 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید