سوالات درس بیست و یکم (من از رسانهها هوشمندانه استفاده میکنم) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
در عصر ارتباطات، رسانهها به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شدهاند. با گسترش فناوریهای ارتباطی و دسترسی همگانی به اینترنت، پیامهای رسانهای در حجم بسیار بالا به سمت مخاطبان سرازیر میشوند. درس بیستویکم کتاب تفکر و سواد رسانهای پایه دهم، به دو پدیده مهم و چالشبرانگیز دنیای امروز یعنی سرریز اطلاعات و اعتیاد رسانهای میپردازد. در این مقاله، به بررسی پرسشها و پاسخهای این درس پرداختهایم.
سوالات و پاسخهای درس ۲۱ تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی
۱. پدیده «سرریز اطلاعات» به چه معناست؟
در دنیای امروز، ما ناچاریم هر روز با حجم عظیمی از پیامهای رسانهای مواجه شویم. با پیشرفت ابزارهای ارتباطی، افراد به راحتی و با سرعت میتوانند محتواهای خود را به گوش جهانیان برسانند. نتیجه این وضعیت، پدیدهای است که آن را «سرریز اطلاعات» مینامیم؛ یعنی بمباران شدن ذهن ما با اطلاعاتی بیش از آنچه نیاز داریم یا توان پردازشش را داریم.
۲. اعتیاد رسانهای به چه چیزی اشاره دارد؟
رسانهها برای رقابت با یکدیگر، پیوسته سعی میکنند با تکنیکهای جذب و اقناع، مخاطب را به خود وابسته کنند. اگر ما توانایی گزینش و تشخیص پیامهای مفید از غیرمفید را نداشته باشیم، ممکن است به محتوای سرگرمکننده و غیرضروری وابسته شویم. این وابستگی شدید و غیرقابل کنترل، همان چیزی است که به آن «اعتیاد رسانهای» گفته میشود.
۳. سرریز اطلاعات را چگونه میتوان توضیح داد؟
سرریز اطلاعات زمانی رخ میدهد که در مورد یک موضوع خاص، اطلاعات بسیار زیادی در دسترس باشد. این موضوع باعث میشود مخاطب دچار سردرگمی شود، تمرکز خود را از دست بدهد و در تصمیمگیری دچار تردید شود یا حتی از انتخاب میان گزینهها صرف نظر کند.
۴. چه شرایطی نشاندهنده اعتیاد به اینترنت است؟
یکی از نشانههای اصلی اعتیاد اینترنتی، استفاده طولانیمدت و بیوقفه از اینترنت بدون هدف مشخص است. برای مثال، اگر کسی بیش از سه ساعت به طور مداوم و بدون دلیل خاصی در فضای مجازی وقت بگذراند، احتمال دارد که دچار اعتیاد اینترنتی شده باشد.
۵. آیا هر استفاده طولانیمدت از رسانهها به معنای اعتیاد رسانهای است؟
خیر، اگر شما برای انجام پروژههای درسی یا تحقیقاتی خود ناچار باشید بیش از سه ساعت در اینترنت وقت بگذارید، یا مثلاً بعد از امتحانات برای استراحت و سرگرمی از رسانهها استفاده کنید، این به تنهایی نشاندهنده اعتیاد رسانهای نیست. آنچه مهم است، هدفمند بودن استفاده از رسانههاست.
جمعبندی
در جهانی که اطلاعات به آسانی در دسترس ما قرار میگیرند، لازم است مهارت مدیریت رسانهای را در خود تقویت کنیم. پدیدههایی مانند سرریز اطلاعات و اعتیاد رسانهای میتوانند سلامت ذهنی و کیفیت زندگی ما را تهدید کنند اگر نسبت به آنها بیتفاوت باشیم. استفاده بهجا، آگاهانه و هدفمند از رسانهها، راهکاری مؤثر برای پیشگیری از این تهدیدهاست. یادگیری این مهارتها نهتنها ما را از سردرگمی نجات میدهد، بلکه موجب میشود بهرهوری بیشتری از رسانهها داشته باشیم.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
سوالات درس دهم (زندگی با طعم مسئولیت) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
210 بازدید
-
سوالات درس نهم (زندگی با طعم مهربانی) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
160 بازدید
-
سوالات درس هشتم (زندگی با چاشنی اختلاف) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
162 بازدید
-
سوالات درس هفتم (زندگی با طعم انتخاب) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
178 بازدید
-
سوالات درس ششم (زندگی با طعم آرامش) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
116 بازدید
-
سوالات درس پنجم (زندگی با طعم حسرت) مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران دوازدهم
377 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید