سوالات تاریخ یازدهم ریاضی و تجربی درس بیست و دوم دولت موقت مهندس مهدی بازرگان با جواب
درس بیستودوم تاریخ معاصر پایه یازدهم، مربوط به دوره تثبیت نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ است. در این درس، به اقداماتی چون تشکیل دولت موقت، برگزاری همهپرسی، تدوین قانون اساسی، شکلگیری نهادهای انقلابی، و همچنین توطئههای داخلی و خارجی علیه نظام نوپا پرداخته میشود. این بخش از تاریخ معاصر برای درک بهتر تحولات پس از انقلاب اسلامی اهمیت زیادی دارد.
سوالات درس بیست و دوم تاریخ معاصر یازدهم + پاسخ تشریحی
۱. امام خمینی چه وظایفی را برای دولت موقت در نظر گرفتند؟
📘 پاسخ: وظایف دولت موقت شامل اداره امور کشور، برگزاری رفراندوم برای تعیین نوع نظام سیاسی، تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی، تصویب قانون اساسی جدید و سپس برگزاری انتخابات مجلس طبق آن بود.
۲. چرا تاریخ ۱۲ فروردین بهعنوان روز جمهوری اسلامی شناخته میشود؟
📘 پاسخ: در این روز، همهپرسیای برگزار شد که طی آن ۹۸.۲ درصد مردم به جمهوری اسلامی ایران رأی مثبت دادند. از آن پس، این روز بهعنوان نماد پیروزی نظام اسلامی نامگذاری شد.
۳. قانون اساسی جمهوری اسلامی بر چه اساسی تدوین شد؟
📘 پاسخ: مجلس خبرگان با بررسی نمونههای قانون اساسی کشورهای اسلامی و غربی، در کنار بهرهگیری از اصول فقه شیعه و قانون اساسی قبلی ایران، قانون اساسی جدید را تدوین و تصویب کرد.
۴. چه نهادهایی پس از انقلاب به عنوان ساختارهای نوین انقلابی بهوجود آمدند؟
📘 پاسخ: از مهمترین نهادهای انقلابی میتوان به کمیته انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفین و جهاد سازندگی اشاره کرد.
۵. در سالهای نخست پس از انقلاب، آمریکا برای ضربه زدن به نظام چه اقداماتی انجام داد؟
📘 پاسخ: آمریکا تلاش کرد تا با حذف فیزیکی نیروهای وفادار به امام، تقویت مخالفان سیاسی، ایجاد درگیریهای قومی و طرح کودتا، نظام اسلامی را تضعیف کند.
۶. اصلیترین روش آمریکا برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی چه بود؟
📘 پاسخ: ایجاد و حمایت از گروههای سیاسی مختلف و مخالف در کشور، به عنوان ابزار اصلی برای بیثباتسازی ایران مورد استفاده قرار گرفت.
۷. گروههای مخالف در آغازین روزهای انقلاب چه خواستههایی داشتند؟
📘 پاسخ: آنها در پی تغییر ترکیب شورای انقلاب، انحلال ارتش و مسلح کردن گروههای شبهنظامی خود بودند.
۸. بعد از انقلاب، کدام احزاب سیاسی در مناطق مختلف فعالیت داشتند؟
📘 پاسخ: حزب خلق مسلمان در آذربایجان، حزب دموکرات در کردستان، حزب خلق عرب در خوزستان و حزب خلق بلوچ در بلوچستان از جمله گروههای فعال بودند.
۹. شورشهای کردستان از سوی کدام حزب آغاز شد و هدف آنان چه بود؟
📘 پاسخ: شورشها با هدایت حزب دموکرات کردستان آغاز شد و هدف اصلی آنها دستیابی به خودمختاری منطقهای بود.
۱۰. نقطه اشتراک بیشتر گروههای سیاسی پس از انقلاب چه بود؟
📘 پاسخ: اکثر این گروهها دارای گرایش کمونیستی و وابسته به کشورهای بیگانه بودند و سعی داشتند از اختلافات قومی و مذهبی برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند.
۱۱. پس از کنارهگیری مهندس بازرگان از دولت موقت، چه نهادی اداره کشور را بهعهده گرفت؟
📘 پاسخ: پس از استعفای بازرگان، مسئولیت اداره کشور با تصمیم امام خمینی به شورای انقلاب سپرده شد.
جمعبندی
درس بیستودوم، تصویری روشن از نقشههای دشمنان انقلاب و تلاش برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی ارائه میدهد. بررسی دقیق چالشها و برنامهریزیهای صورتگرفته برای مقابله با دشمنان داخلی و خارجی، نشاندهنده بلوغ سیاسی رهبران انقلاب و نقش مردم در حمایت از نظام نوپا است. مطالعهی این درس به درک بهتر مسیری که جمهوری اسلامی طی کرد تا بر توطئهها غلبه کند، کمک شایانی میکند.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
سوالات درس بیست و دوم (اخلاق رسانهای) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
39 بازدید
-
سوالات درس بیست و یکم (من از رسانهها هوشمندانه استفاده میکنم) تفکر و سواد رسانه ای دهم انسانی با جواب
37 بازدید
-
سوالات متن درس سیزدهم مسئولیت بزرگ ما دین و زندگی دوازدهم انسانی با جواب
28 بازدید
-
سوالات متن درس دوازدهم نگاهی به تمدن جدید دین و زندگی دوازدهم انسانی با جواب
27 بازدید
-
سوالات متن درس یازدهم عصر شکوفایی دین و زندگی دوازدهم انسانی با جواب
27 بازدید
-
سوالات جامعه شناسی دهم انسانی درس پانزدهم هویت ایرانی (۳) با جواب
52 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید