درس آزاد هشتم فارسی چهارم دبستان صفحه ۷۴، ۷۵ و ۷۶ با جواب
✤درس آزاد هشتم فارسی چهارم دبستان صفحه ۷۴، صفحه ۷۵ درست و نادرست، درک مطلب و مثل و صفحه ۷۶ بخوان و حفظ کن با جواب✤
این فصل، فرصتی را فراهم میآورد تا دانشآموز و معلم با همکاری یکدیگر و بر اساس علایق، فرهنگ بومی و نیازهای محلی، به تولید محتوا بپردازند و موضوعاتی را که در سایر درسها مطرح نشدهاند، بررسی کنند. با توجه به اینکه این فصل در رابطه با فرهنگ بومیست، بهتر است موضوع درس آزاد نیز در ارتباط با فرهنگ استان، شهر یا محله خودمان باشد. در زیر یک نمونه کامل از درس آزاد را در مورد استان خراسان رضوی میتوانید مشاهده کنید:
به بیان دیگر، درس آزاد فرصتی است برای مشارکت دانشآموز و معلم در تألیف کتاب، بهگونهای که هر یک بتوانند نقش خود را در شکلگیری محتوای آن ببینند و احساس مالکیت نسبت به آن داشته باشند. در نتیجه، دانشآموزان پس از تألیف درس آزاد میتوانند نام خود را در فهرست پدیدآورندگان کتاب درج کنند.
اهداف درس آزاد
اهداف درس آزاد را میتوان به این صورت برشمرد:
- شناسایی کاستیهای احتمالی کتاب و تولید محتوای مناسب.
- تقویت توانایی دانشآموزان در تولید محتوای درسی با نظارت و راهنمایی معلم.
- پاسخ به نیازهای معلمان، دانشآموزان و خانوادهها.
- بهرهگیری از مشارکت همکاران در تدوین محتوا.
- تقویت تعامل بین دانشآموزان و خانوادهها در تولید محتوا.
- آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم و سنتهای بومی و منطقهای.
- شناخت شخصیتهای علمی و فرهنگی محل زندگی.
- توجه بیشتر به لهجه، گویش و نشانههای زبان محلی.
- پرورش مهارت بندنویسی، تفکر انتقادی و تحلیل.
- ایجاد علاقه به فرهنگ محلی و آثار ادبی و زبانی منطقه.
روشهای تولید درس آزاد
برای نگارش درس آزاد میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:
- کار فردی: هر دانشآموز بهطور مستقل برای تولید محتوا اقدام کند.
- کار گروهی: دانشآموزان بهصورت گروهی و با تقسیم کار میان اعضا، درس آزاد را تولید کنند.
- کار کلاسی: تمامی دانشآموزان کلاس با راهنمایی معلم در تدوین درس همکاری کنند.
موضوعات پیشنهادی
موضوع درس آزاد باید از یک عنوان کلی مانند “محل زندگی” به موضوعات کوچکتر تقسیم شود. برای مثال، میتوان موضوعاتی مانند وضعیت جغرافیایی محل، آداب و رسوم، زبان منطقه و غذاهای محلی را بهطور جداگانه بررسی کرد. پیشنهاد میشود ساختار متن شامل سه بند باشد:
- بند اول: وضعیت جغرافیایی محل.
- بند دوم: زبان و گویش محلی.
- بند سوم: آداب و رسوم منطقه.
نکات مهم
- استفاده از روشهایی مانند پیشسازماندهنده، بدیعهپردازی و بارش مغزی در تدوین متن توصیه میشود.
- مطالب تولیدشده در هر استان گردآوری و جمعبندی شوند تا در قالب دایرةالمعارف استانشناسی منتشر شوند. این کتاب میتواند بهعنوان منبعی برای معرفی ویژگیهای هر استان به دانشآموزان دوره ابتدایی استفاده شود. بدیهی است استانهایی که مطلبی ارسال نکنند، در این کتاب نمایندگی نخواهند داشت.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
جواب سوالات درس پنجم فارسی چهارم دبستان (رهایی از قفس)
48 بازدید
-
جواب سوالات درس چهارم فارسی چهارم دبستان (ارزش علم)
50 بازدید
-
جواب سوالات درس سوم فارسی چهارم دبستان (راز نشانه ها)
47 بازدید
-
جواب سوالات درس دوم فارسی چهارم دبستان (كوچ پرستوها)
40 بازدید
-
جواب سوالات درس اول فارسی چهارم دبستان (آفریدگار زیبایی)
35 بازدید
-
جواب سوالات درس پنجم (چنار و كدوبُن) فارسی پنجم ابتدایی
119 بازدید
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی
اصلا خوب نیست
هیچ هیچ
اباننونکدننم