جواب درس نهم ( دیو و کبک) تفکر و سبک زندگی هشتم
درس نهم کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم با عنوان «دیو و کبک»، از طریق داستانی آموزنده تلاش میکند موضوعات مهمی همچون قضاوت نکردن بر اساس ظاهر، اهمیت آگاهی و شناخت عمیق در برقراری ارتباط، و پرهیز از پیشداوری را به دانشآموزان آموزش دهد. این درس نهتنها بر مهربانی، بلکه بر درک متفاوت بودن ظاهر افراد و دوری از کلیشههای ذهنی تأکید دارد. در ادامه، پاسخهای مربوط به فعالیتهای این درس را ارائه میکنیم.
جواب گفتگو کنید صفحه ۶۱ دیو و کیک تفکر هشتم
• وقایع این فیلم را به ترتیب بیان کنید؛ دریافت شما از آن چیست؟
در گوشهای دور از جهان، دیوی وحشتناک زندگی میکرد. در نزدیکی او دختری نابینا بود که شیرینی میپخت و میفروخت. رایحه دلانگیز کلوچهها دیو را به سوی خانه دختر کشاند. دیو قصد داشت با ترساندن دختر، کلوچهها را برباید، اما چون دختر نابینا بود، رفتار ترسناک او را ندید و فقط صدایی مهیب شنید. او جیغی کشید، دیو بلندتر فریاد زد و یکی از دندانهایش در ظرف فلزی افتاد. دختر آن را با سکه اشتباه گرفت و در ازایش کلوچهای به دیو داد. دیو دندانهای بیشتری را داد و کلوچههای بیشتری گرفت. دختر از این داد و ستد خوشحال بود. وقتی ظرف افتاد و دندانها پخش شد، دیو متوجه نابینایی دختر شد. دلش به رحم آمد و با قدرتی که داشت، بینایی را به او بخشید. دختر وقتی دیو را دید، ابتدا ترسید ولی بعد با او دوست شد.
• چرا دخترک در ابتدا از دیو نترسید؟
چون چشمهایش قادر به دیدن نبودند و چهرهی ترسناک دیو را نمیدید.
• ارتباط دیو و دخترک چگونه ایجاد شد؟
این رابطه زمانی آغاز شد که بوی خوش شیرینیهای دختر به مشام دیو رسید و او را به سمت کلوچهپزی کشاند.
• چرا دیو چشمهای خود را به دخترک داد؟ این عمل او چه تاثیری داشت؟
دیو پس از آنکه پی برد دختر نابینا است، دلش سوخت و با دلسوزی، بینایی را به او هدیه داد؛ این کار باعث شد دختر بتواند جهان اطرافش را ببیند و زندگیاش تغییر کند.
• چرا دخترک وقتی بینا شد، از دیو دوری کرد؟ چرا قبلا این کار را نکرده بود؟
چون پس از دیدن ظاهر عجیب و غریب دیو، ترس بر وجودش چیره شد، ولی قبلاً به دلیل نابینا بودن، هیچ تصوری از ظاهر دیو نداشت.
• در انتهای فیلم مشاهده کردید که دخترک بعد از دیدن ظاهر دیو و ترسیدن از او، دوباره به سوی او بازگشت. چه چیز باعث رفتار نهایی دختر شد؟
مهربانی و لطفی که دیو نسبت به او داشت، باعث شد دختر متوجه قلب پاک و نیت نیک او شود و دوباره به او نزدیک شود.
• حواس باعث آگاهی انسان از محیط اطراف میشود. این آگاهی چه تاثیری (مثبت و منفی) در برقراری ارتباط با دیگران دارد؟ نظرات خود را با مثال و دلیل بیان کنید.
اگر در روابطمان تنها به ظاهر افراد توجه کنیم، این آگاهی میتواند باعث قضاوتهای نادرست و سطحی شود. مثلا اگر کسی را صرفاً بر اساس لباس یا چهرهاش قضاوت کنیم، ممکن است دوستی مناسب را از دست بدهیم. اما اگر ظاهر را به عنوان بخشی از شخصیت افراد در نظر بگیریم (مثل نحوه لباس پوشیدن مرتب)، میتواند تأثیر مثبتی در شناخت ما داشته باشد.
• آیا برای شناخت دیگران و برقراری ارتباط، استفاده از حواس ظاهری کافی است؟ چرا؟
خیر. در کنار حواس پنجگانه، باید با معاشرت و تعامل، با باطن و شخصیت واقعی افراد نیز آشنا شویم.
• درباره سایر موجودات و پدیدهها (طبیعت و ماوراءالطبیعه) چگونه شناخت حاصل میشود؟
از راه تجربههای شخصی، استفاده از دانش متخصصان، و همچنین شناختهای درونی و شهودی میتوان به درک این پدیدهها رسید.
پاسخ فعالیت تکمیلی صفحه ۶۲
۱- در افسانهها دیو موجودی است که ظاهری زشت و رفتارهایی ناپسند دارد…
واژه «دیو سیرت» به افرادی گفته میشود که اخلاقهای ناپسند و خویهای شیطانی دارند. «دیو صفت» نیز اشاره دارد به کسانی که ویژگیهایی منفی و تیره دارند، حتی اگر ظاهرشان آراسته باشد.
۲- چگونه میتوانید درستی یا نادرستی و میزان اعتبار یک خبر یا موضوع را بررسی کنید؟
برای این کار باید به منبع خبر، شخص منتشرکننده و سایتی که آن را منتشر کرده، دقت کنیم. همچنین زمان انتشار و محتوا باید بررسی شود تا مطمئن شویم که خبر جعلی یا قدیمی نیست.
پاسخ فعالیت در منزل صفحه ۶۳
اکنون جملات زیر را بخوانید و بنویسید در هر یک از جملات چه مغالطهای وجود دارد؟
-
همه موجودات زشت، خشن و بدند.
ظاهر افراد یا موجودات ربطی به اخلاق یا شخصیتشان ندارد. زیبایی یا زشتی نمیتواند تعیینکنندهی خوبی یا بدی باشد. -
همه معلمها دانشآموزانی را دوست دارند که آرام در یک گوشه بنشینند.
این جمله نادرست است؛ معلمها معمولاً رفتار و ادب دانشآموزان را ملاک دوست داشتن قرار میدهند، نه میزان تحرک آنها. -
من دیگر پیر شدهام، این چیزها از من گذشته است.
این حرف نادرست است؛ انسان در هر سنی میتواند با انگیزه و امید به سراغ یادگیری و کارهای جدید برود. -
پسر که گریه نمیکند.
گریه احساس انسانی است و جنسیت در آن تاثیری ندارد. هر کسی ممکن است نیاز داشته باشد احساساتش را تخلیه کند.
شما چه مثالهایی میتوانید برای این نوع مغالطه بنویسید؟
مثلاً جمله «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است» همیشه درست نیست؛ گاهی واقعاً زمان از دست رفته و دیگر فرصتی برای جبران نیست، مثل فردی بسیار پیر که بخواهد ورزش حرفهای را شروع کند.
جمعبندی
داستان «دیو و کبک» ما را به این نکته مهم میرساند که نباید ظاهر افراد را ملاک خوبی یا بدی آنها بدانیم. قضاوتهای سطحی و نادرست ممکن است مانع ارتباطات انسانی عمیق شوند. ما باید بیاموزیم که با شناخت عمیق و دقیق، بدون پیشداوری و با توجه به اخلاق، با دیگران ارتباط برقرار کنیم. تنها در این صورت میتوانیم جامعهای سالمتر، مهربانتر و پُر از درک متقابل بسازیم.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
نمونه سوال فصل پنجم شمارنده ها و اعداد اول ریاضی هفتم با جواب
28 بازدید
-
نمونه سوال فصل چهارم هندسه و استدلال ریاضی هفتم با جواب
21 بازدید
-
نمونه سوال فصل سوم جبر و معادله ریاضی هفتم با جواب
21 بازدید
-
نمونه سوال فصل دوم عددهای صحیح ریاضی هفتم با جواب
24 بازدید
-
نمونه سوال فصل اول راهبردهای حل مسئله ریاضی هفتم با جواب
24 بازدید
-
جواب درس بیستم (پدر و پسر اولیه) تفکر و سبک زندگی هشتم
75 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید