جواب درس سوم (پروژه) تفکر و سبک زندگی هشتم
تفکر و سبک زندگی پایه هشتم یکی از دروس مهمی است که دانشآموزان را به تفکر انتقادی، پژوهش، و مهارتهای زندگی آشنا میکند. در درس سوم این کتاب، دانشآموزان با مفهوم پژوهش، شیوههای جمعآوری اطلاعات و نحوه اجرای یک پروژه تحقیقاتی آشنا میشوند. هدف از این درس، پرورش تواناییهای تحلیلی و تقویت روحیه پرسشگری در میان دانشآموزان است تا بتوانند مسائل مختلف را با روشهای علمی بررسی کنند.
پاسخهای فعالیت سوم تفکر و سبک زندگی هشتم
۱- تعیین روش پاسخ به پرسشها
در گروه خود مشخص کنید که پاسخ کدام یک از پرسشهای زیر نیاز به مراجعه به منابع دارد:
پرسش | نیاز به مراجعه به منابع |
---|---|
در چه سالی منابع گازی پارس جنوبی کشف شد؟ | ✅ بله |
دوستان شما به چه مشاغلی علاقه دارند؟ | ❌ خیر |
کدام مناطق ایران برای کشت زیتون مناسب هستند؟ | ✅ بله |
در محدوده ۱۰۰۰ متری خانه شما، چه گونههای گیاهی رشد میکنند؟ | ❌ خیر |
تحول فرش دستبافت ایران در طول تاریخ چگونه بوده است؟ | ✅ بله |
کدام یک از افراد خانواده شما به شعر و ادب فارسی علاقهمند هستند؟ | ❌ خیر |
در دوران نوجوانی، چه تغییراتی در جسم و ذهن افراد رخ میدهد؟ | ❌ خیر |
دانشمندان ایرانی در حوزه سلولهای بنیادی چه پیشرفتهایی داشتهاند؟ | ✅ بله |
اگر دو توپ پلاستیکی و چرمی را از ارتفاع ۱۰ متری رها کنیم، چه تفاوتی در سقوط آنها مشاهده خواهیم کرد؟ | ✅ بله |
همکلاسیهای شما درباره واکنش تماشاگران در یک مسابقه فوتبال داخلی چه نظری دارند؟ | ✅ بله |
۲- طرح پرسش پژوهشی و پاسخ آن
پرسش گروه:
استرس چیست و چه راههایی برای کنترل آن وجود دارد؟
۳- بررسی سوالات همکلاسیها
سه مورد از پرسشهایی که از نظر شما جالب بودند:
۱) اعتیاد چگونه شکل میگیرد و چه روشهایی برای پیشگیری از آن وجود دارد؟
۲) شادی چیست و چرا داشتن احساس شادی در زندگی اهمیت دارد؟
۳) پرخاشگری چیست و چه راههایی برای کنترل آن وجود دارد؟
۴- تدوین طرح پژوهشی
جمله خبری: بررسی عوامل مؤثر در بروز خشونت در میان دانشآموزان
جمله پرسشی: چه عواملی باعث ایجاد خشونت در دانشآموزان میشوند؟
اهداف پژوهش:
۱. شناخت عواملی که موجب بروز خشونت در دانشآموزان میشود.
۲. بررسی تأثیرات منفی خشونت بر وضعیت روانی و جسمی دانشآموزان.
۳. ارائه راهکارهایی برای آموزش مهارتهای ارتباطی مناسب.
روش جمعآوری اطلاعات:
- انتخاب تصادفی حداقل ۱۰۰ دانشآموز همسن با سطح هوشی مشابه
- استفاده از مصاحبه و نظرسنجی برای گردآوری اطلاعات
ابزارهای ثبت اطلاعات:
- پرسشنامه سنجش پرخاشگری
- تستهای هوش
- ثبت ویدئویی مصاحبهها
- بررسی مقالات علمی مرتبط
۵- برنامهریزی برای اجرای پژوهش
در گروه خود، وظایف را تقسیم کرده و موارد زیر را مشخص کنید:
- مراجعه به مکانهای مختلف برای جمعآوری اطلاعات
- مطالعه منابع مرتبط و یادداشتبرداری
- تهیه مواد و وسایل لازم برای آزمایشها
- تنظیم و نگارش گزارش نهایی
(تکمیل این بخش بر عهده دانشآموزان است.)
جمعبندی
در این درس، دانشآموزان با شیوههای انجام پژوهش علمی آشنا شدند و یاد گرفتند چگونه یک پرسش تحقیقاتی مطرح کنند، اطلاعات مورد نیاز را جمعآوری کنند و نتایج آن را تحلیل نمایند. همچنین، مفاهیمی مانند اختیار و روشهای شناخت از طریق حواس و تفکر مورد بررسی قرار گرفت. مهارتهای کسبشده در این درس میتواند در تصمیمگیریهای آینده دانشآموزان نقش مهمی ایفا کند.
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
معنی درس ۱۱ زن پارسا فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
7 بازدید
-
معنی درس ۱۰ آرشی دیگر فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
5 بازدید
-
معنی درس ۹ راز موفقیت فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
6 بازدید
-
معنی درس ۸ همزیستی با مام میهن فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
6 بازدید
-
معنی درس ۷ پرتو امید فارسی نهم + کلمات و آرایه ها
5 بازدید
-
معنی درس شانزدهم فارسی هفتم آدم آهنی و شاپرک + آرایههای ادبی
28 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید