نویسنده
توسط:admin  |
تاریخ
۹۵/۰۸/۰۶   |
بازدید
2,653 بازدید

متن درس آزاد فارسی سوم ابتدایی-درس آزاد سوم ابتدایی درس سیزدهم-درس آزاد فارسی سوم ابتدایی جدید-درس آزاد کلاس سوم ابتدایی درباره ایران-درس ازاد درباره ی ایران من

اهداف درس آزاد :

۱: باعث ایجاد علاقه میشه نسب به آداب و رسوم و سنّت های بومی میشه.
۲:باعث پرورش قدرت خلاقیت میشه.چون دانش آموزان هم میتونند مولف درس باشند.
۳:در واقع یک فرصتیه برای مشارکت بیشتر معلم ودانش آموز.
۴:باعث توجه عمیق تر به لهجه و گویش و… و در نهابت باعث مشارکت بیشتر مولفان میشه.

موضوع درس آزاد:

موضوع درس آزاد نباید کلی باشه. مثلا موضوع محل زندگی خیلی کلی است و باید به موضوعات کوچک تر محدود شود. از آنجایی که این درس آزاد در فصل ایران من آورده شده دامنه گسترده ای داره که میتونه به موضوعات :۱ وضعیت جغرافیایی محل، ۲-آداب و رسوم، ۳-زبان منطقه و ۴-غذاهای خاص اون
منطقه بپردازه.

درس آزاد مخصوص مناطق بومی محلیه که هرمنطقه بنابه اقتضای فرهنگی،بومی وجغرافیایی ،مذهبی و… خودش میتونه موضوع متفاوتی داشته باشه.

خصوصیات متن درس آزاد:

سعی شود موضوع درس آزاد تکرار درس های بخوانیم نباشد.یک موضوع منحصر به فردی
باشه.
یک هدف خاصی رو حتما دنبال کنه.
خیلی کلمات پیچیده و تخصصصی نداشته باشد.
خیلی طولانی و کسل کننده نباشه.
جذاب هم باشه تا باعث افزایش علاقه و انگیزه دانش آموزان بشه

روش های تدریس درس آزاد :

روش بارش مغزی:در مرحله اول باید قوانین بارش مغزی برای دانش آموزان روشن بشه.
ابتدا باید تمامی ایده ها باید پذیرفته بشه حتی اگه اشتباه باشه اون ایده.
در روش بارش مغزی تاکید بر کمیته:
به خاطر اینکه هر چه تعداد ایده ها پیشنهادها بیشتر شود، احتمال رسیدن به یک راه حل
بهتر افزایش پیدا می کنه.
رهبر گروه هم باید از افراد منزوی و ساکت سوال بپرسه و تشویقشون کنه که تو بحث
شرکت کنند.
مراحل ارائه بارش مغزی :
تو مرحله اول همونطور که گفتیم باید قوانین روش بارش مغزی رو برای دانش آموزان
روشن می کنیم که تو اسلاید قبلی آوردیم.
بعد موضوع درسو با توجه به فصلی که درش قرار داریم با توافق دانش آموزان مشخص
می کنیم که همین انتخاب موضوع درس هم خودش مراحلی داره.
یک نفر نظر همه دانش آموزانو در تابلو مینویسه جملات تکراری رو حذف میکنه وبرخی از
جملات رو هم با هم ترکیب می کنه.
تو مرحله آخر هم جملاتی که با موضوع در ارتباط اند رو انتخاب میکنه و….
ممکن است برخی از افراد جلسه را، بطور کامل تحت الشعاع خود قرار دهند.
گروه معمولا” تحت فشار اکثریت قرار گرفته و موجب می شود فرد با نظر اکثریت موافقت
کند، حتی اگر قویا” احساس کند که نظر اکثریت اشتباه است.
اگر گروه از یک رئیس جلسه خوب و با تجربه برخوردار نباشد.
روش پیش سازمان دهنده:
در این الگو  اکثر تصمیمات توسط معلم گرفته می شود به نیازها و علایق و تواناییهای شاگردان کمتر توجه می شود.مزیتش اینکه سرعت کار بالا.
در گام اول میتونیم اهداف درس آزاد را برای دانش آموزان بگیم با توجه به اینکه روش
معلم محور موضوع درس خودمون انتخاب می کنیم. مثل روش بارش مغزی که این همه
مراحل داشته باشیم که بخوایم که موضوع انتخاب کنیم.
روش کارش هم به این صورته که اول کلیات…
تو مرحله بعد لازم است معلّم به دانش آموزان کمک کند تا چهارچوب متن خود را مشخص
نمایند، سپس اقدام به نوشتن کنند. به عنوان نمونه، چهارچوب نوشته، می تواند شامل
سه بند باشد که بند اوّل وضعیت جغرافیایی محل را توضیح دهد؛ بند دوم زبان و بند
سوم آداب و رسوم منطقه را بیان کند.
اینم نمونه درس آزاده که با توجه به فصل ایران من و با توجه به وضعیت جغرافیایی
مذهبی آداب روسم این درس آزادو انتخاب کردیم.

درس آزاد سوم ابتدایی فصل ایران من
۳٫۹۱ (۷۸٫۱۸%) ۱۱ votes

facebook googleplus twitter linkedin
مطالب مرتبط


شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!


در جریان همه آموزش ها قرار بگیرید
با عضویت در خبرنامه جدیدترین مطالب آموزشی را در ایمیل خود داشته باشید.

  • کاربران حاضر: 2
  • بازدید امروز: 464
  • بازدید دیروز: 5,256
  • بازدید هفته: 59,946